Er kan geboden worden op een hele dikke Datsun.
Als het om klassiekers gaat hebben we het vooral over Europese auto’s en misschien wat Amerikanen, maar Japan heeft een stuk minder iconische klassiekers geleverd. De Fairlady Z is echter wel een auto die een echte klassiekerstatus heeft bereikt. En daarvan wordt nu een bijzonder exemplaar geveild in Nederland.
Tijdens zijn levensloop kreeg de Fairlady Z telkens een iets grotere motor. Het begon in 1969 met een 2.0 en het eindige (via de 240Z en de 260Z) met een 2.8 in de 280Z. Deze werd alleen geleverd op de Noord-Amerikaanse markt. Overigens was de 280Z ondanks zijn grotere cilinderinhoud maar nauwelijks krachtiger dan de 260Z (met 170 in plaats van 165 pk).
Dat maakt verder niet uit, zo’n Datsun 280Z is een hele bijzondere verschijning in Nederland. En dit exemplaar helemaal, want deze auto is flink gemodificeerd. Bij sommige klassiekers is dat not done, maar bij een Japanner mag dat natuurlijk.
De kleur is sowieso niet origineel, want auto’s werden in jaren ’70 natuurlijk niet in matgrijs geleverd. Deze kleur is niet helemaal ‘period correct’, maar de auto kan het verrassend goed hebben. Als je goed kijkt zie je dat er ook een goudkleurige pinstripe over de zijkant loopt.
Deze Datsun is verder nog voorzien van een reeks aan aanpassingen, zoals andere koplampen, wielkastverbreders, een grotere spoiler, carbon buitenspiegels en een custom uitlaat. Het kan je smaak zijn of niet, maar het is in ieder geval een samenhangend geheel.
Wat in het interieur meteen opvalt is het feit dat er een rolkooi is gemonteerd. Dat betekent meestal dat het interieur heel spartaans is, maar dat valt in dit geval reuze mee. Met het prachtige bruine leer en de houten pookknop is het verder juist een stijlvol interieur.
Deze unieke Datsun 280Z bivakkeerde eerst in Dubai, maar heeft nu zijn weg gevonden naar Nederland, waar de auto wordt aangeboden door Collecting Cars. Liefhebbers kunnen nog tot en met morgenavond 19.40 meebieden.
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
anthwan zegt
Dit is gaaf,
ponnie zegt
Best een verpauperd exemplaar. 2+2, nepvelgen, roest covers over de wielranden, basboxen, het houdt niet op.
ggj1987 zegt
Ik vind de koplampen en die stangetjes op de voorbumper erger. Normaal gebruik je die dingen om een splitter af te stellen maar deze zitten aan een vast deel van de bumper. Dus je kan ze niet eens gebruiken. Ik vraag me af in hoeverre de eigenaar verstand heeft van tuning en auto’s
JMWPvG zegt
Amai, wat een beauty !
Rokende Wielen zegt
Mooi ding, maar:
“ een van de ‘warmtekappen’ van de motorkap ontbreekt; het instrumentenpaneel werkt niet.”
Spul uit die tijd is geen rocket science, maar spul uit die tijd is ook vaak op. Niet meer te verkrijgen. Maar wel een mooi ding. Die subwoofers zou ik er direct uit halen en auditief vermaak in het in- en uitlaattraject verbeteren.
Robert zegt
Met een niet werkend instrumentenpaneel verkrijg je ook geen kenteken. Tot die tijd is het hooguit een leuke toevoeging aan een privemuseum.
Jammer ook dat men niet heeft geopteerd voor een vijfbak. Met slechts vier versnellingen wordt het een
hoogtoerigeherrie bak om mee te rijden.JMWPvG zegt
Amai, wat een beauty !!!