Goed nieuws, de Dakar Touareg servicewagen kun je nu aan je wagenpark toevoegen.
De naam Touareg is heel bewust gekozen door Volkswagen. De naam is namelijk afkomstig van een stam c.q. groep nomaden die door de woestijn heen banjert. Een volk dat onder de meest barre omstandigheden kan overleven én reizen.
Touareg
Kijk, zulke zelfstandigheid is iets waarmee een fabrikant zich vereenzelvigd. Normaal gesproken zijn dit soort namen dan ook ontiegelijk ver gezocht. Het klinkt onverzettelijk en cool. Dat is eigenlijk meer dan voldoende.
Dakar rally
Nu heeft Volkswagen met de Touareg wel degelijk mee gedaan aan de Dakar-rally. Dat was echter met de VW Race Touareg, een woestijnrace monster dat in de verste verte niet eens leek op de originele Touareg. Je weet wel, de generatie die je ook met twaalfcilinder kon krijgen.
Race Touareg
Dus maakt dat de Touareg cool? Nee, die Race Touareg (zo heet dat ding echt) maakte ‘m niet cool, helaas. Maar deze servicewagen wèl. Tijdens de Dakar-rally zijn het niet alleen de coureurs die van A naar B rijden, maar ook de teams. Deze teams hebben natuurlijk ook behoorlijke auto’s nodig om de etappe’s te kunnen overbruggen. Zoals een Touareg.
Volkswagen Motorsport
De Volkswagen Touareg Dakar servicewagen heeft dat allemaal gedaan. De auto is ook behoorlijk aangepast. Het is eigenlijk het tegenovergestelde van de traditionele dikke VW Touareg uit deze periode. Onder de kap ligt bijvoorbeeld de 3.0 V6 diesel met 224 pk, deze is gekoppeld aan een zestraps automaat. Wel is er een RVS uitlaat gemonteerd.
BF Goodrich A/T
Ook de wielen van de Dakar Touareg servicewagen zijn van het kleinst mogelijk formaat. Dat geldt dan echter niet voor de banden. Die BF Goodrich A/T-banden zijn gigantisch. In het interieur zien we geen lederen bekleding en televisies, maar twee recaro’s, een navigatie-computer, een rolkooi, twee reservewielen, dubbele FIA-dieseltanks en heel veel traanplaat.
Te koop
Interesse in deze Dakar Touareg servicewagen? Dan hebben wij goed nieuws voor je! De auto staat namelijk te koop in Oldenzaal. De auto heeft slechts 54.000 km gelopen (wel vrij pittige kilometers) en komt uit 2005. De verkoper wil er graag 34.950 euro voor hebben. De advertentie checken doe je hier.
Met dank aan Bas voor de tip!
rikv99 zegt
Denk dat die V6 een aardige zwarte wolk diesel achterlaat met zo’n uitlaat systeem.
gregorius zegt
Met zo’n uitlaat krijg je het toch niet op een NL kenteken, of wel?
En wat was het idee? We gaan lekker naar Afrika, dus dikke pik met je roetdeeltjes.
none zegt
Inderdaad, zo doen we dat al eeuwen, niets geleerd.
2wheeler zegt
@gregorius: ik denk eerder dat er zoveel mogelijk uit en af is gehaald wat kapot kan gaan en/of storingen kan veroorzaken. Zo ook sensoren en filters in het standaard uitlaat systeem. Is een gedachte hoor, geen idee of het waar is.
poes zegt
@2wheeler: lijkt mij ook, lekker doelmatig.
none zegt
@2wheeler, wat vind je van de bicellular alias? ;) :P
carmoy zegt
idd de auto weegt 250kg minder dan de standard versie zelfs met rolkooi en extra tank
carmoy zegt
om er zelf mee gereden te hebben kan ik zeggen dat er geen zwarte rookpluim uit kwam
Dutchdriftking zegt
Tja, het is best een stoer ding, maar als je een hoop geld uitgeeft aan een oude Touareg op diesel is een R50 wellicht een beter idee…
mashell zegt
Wat is de laatste plek waar je een skikoffer verwacht? Op het dak van auto die naar Dakar gaat.
carmoy zegt
de ski box was gemonteerd om de 3 inzittende hun tent ¨+ slaapzak in te steken
none zegt
Hoeveel ontvang ik per maand vanwege dat ik met al die merken rij?
mashell zegt
Hangt er vanaf, als jij Max met de pet bent pakweg een miljoen euro per maand, ben je Jan met de pet ontvang je alleen een brief van een advocaat met de opdracht die stickers te verwijderen.
bpc zegt
Man wat een geld voor een halfgezandstraalde VW van 17j oud, hij is leuk maar niet 34k leuk
carmoy zegt
dat vind ik ook
saxoke zegt
Enkele jaren geleden naar Le Havre geweest. Team X-Raid (die van de Mini’s) kwam daar aan met enkele (stuk of 10) X5 en X6, bedoeld als auto’s voor teamleden, die werden daar gekeurd en kregen de navigatiesystemen en tripmasters ingebouwd…. hopla, met een schroefmachine werden ze in het dashboard geschroefd. De auto’s hadden 100km op de teller, en werden zo meteen vernield…. kameraad van me heeft ook een mooie ex Dakar auto uit 1986. Het DAF team had toen 3 voertuigen ingeschreven, de TurboTwin van de Rooy, een DAF 3300 voor de service en een LandRover. De LandRover is hij op dit moment aant restaureren.