Deze bijzondere Bugatti EB112 kan nu van jou zijn! Toch veel aparter dan een Cullinan met bodykit?
Vanochtend konden we vernemen dat John Hennessey met een nieuw project bezig is. Hij noemde het een auto in de geest van de Bugatti Royale. Dat is echt waanzinnig toevallig, want kijk eens naar de auto op de deze pagina! De auto in kwestie is een Bugatti EB112.
Het idee van de auto is simpel. Bugatti heeft altijd twee soorten auto’s gehad. De eerste waren sportwagens die sportiever, sneller en bijzonderder waren dan Ferrari’s nu zijn. De tweede soort waren de superluxe auto’s die luxer waren dan een Rolls-Royces. Toen Romano Artioli Bugatti nieuw leven inblies met Bugatti deed hij dat superserieus. De EB110 was een supersportwagen die sneller was dan de Ferrari F40 en F50.
Bugatti EB112
Maar Artioli wilde niet alleen sportieve Bugatti’s maken, óók luxe Bugatti’s. Precies, auto’s in de geest van de Bugatti Royale. Die auto was de Bugatti EB112. De naam van de auto is vrij eenvoudig. De EB110 vierde de 110e verjaardag van Ettore Bugatti, de EB112 de honderdtwaalfde verjaardag.
De EB112 werd aangekondigd als concept car op de Salon van Genève in 1993. De EB112 in leek in niets op de EB110. Waar de EB110 ontworpen is door Marcello Gandini, is de Bugatti EB112 getekend door Giorgetto Giugiaro. Artioli wilde een moderne versie van de oude Royale’s van weleer.
Daardoor zie je de streep over het midden lopen, die refereert aan de Type 57SC. Die gesloten wielen zijn ook typisch jaren ’30 Bugatti. Tevens zijn er designdetails te herkennen van de Bugatti’s Tipo 55 en Tipo 32. Bugatti was bloedserieus en wilde de auto in productie nemen. Helaas ging Bugatti op de fles nadat er drie prototypes gebouwd waren. Dit betekent dat het project vroegtijdig gestaakt werd. Echter, die prototypes doen het wel gewoon en het mooie is: jij kunt nu een Bugatti EB112 kopen!
V12
Het gaat om chassisnummer 39001, de allereerste. Dit was zo’n vroeg exemplaar dat ItalDesign (het bedrijf van Giugiaro) ‘m heeft gebouwd. De andere twee proto’s zijn wel door Bugatti in elkaar geschroefd. Onder de kap van de Bugatti EB112 vind je geen generieke 3.0 V6 maar een unieke motor. Het is een 6.0 liter V12 met vijf kleppen per cilinder, dus 60 in totaal! De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.
Het exemplaar functioneert ook daadwerkelijk. Er is in totaal 3.900 kilometer mee gereden, dus je kan er nog eventjes tegenaan. We zijn alleen benieuwd waar je ‘m kan laten onderhanden. Ze zien je al aankomen bij de Kwik Fit…
Bron en fotocredits: Schaltkulisse.
Meer lezen? Check hier de complete geschiedenis in onze Bugatti EB110 special!
mashell zegt
Verwarrend. Giugiaro ontwerpt de eerste Seat Leon, dan een Bugatti 112 en vervolgens komt er een 2e generatie Seat Leon die sterk op de Bugatti 112 lijkt maar niet van Giugiaro is?
petroldrinker zegt
Als je een echt unieke auto zoekt, is dit toch wel een mooie optie…. moet je alleen wel diepe zakken hebben gok ik zomaar
e36thuglife zegt
Deze is voor de mensen die de Panamera nog niet genoeg poepende hond vinden.
50mchljn zegt
Kost dat ?
pomoek zegt
Met voorsprong de lelijkste Bugatti ooit. En staat zeker in de top 3 van de lelijkste auto’s ooit gemaakt. Er is werkelijk niets aan deze auto waarvan ik zeg: dat gaat nog. En dat is echt wel uniek. Wat een gedrocht.
r3fl3x zegt
Gaaf om zoiets te zien of te rijden, maar mooi kan ik ‘m niet vinden
danmar zegt
Wat een frontoverhang he, @jaapiyo!
Destijds vond ik hem er imposanter uitzien dan nu. De tijd doet hem geen goed. En nu doet ie me vagelijk denken aan een BMW Z3 en Wiesmann. En dat interieur is duidelijk nog prototype.
Maar toch zou het gaaf zijn als je hem op kenteken kon krijgen.
Edit: in het filmpje staat ie op kenteken, maar ben benieuwd of dat een vast kenteken is of een tijdelijk iets.
marcomanta zegt
Apart, dat wel. Even dacht ik aan de achterzijde een Crossfire in XXL te zien.
Estate_of_mind zegt
De EB110 was inderdaad een supercar die de concurrentie het nakijken gaf, maar deed ook recht aan die andere kant van Bugatti en was voor een supercar bijzonder luxe en comfortabel, een soort tweepersoons supercarlimo.
Dutchdriftking zegt
Ik hoef hem niet in mijn droomgarage, maar een review van ome Doug zou ik best kunnen waarderen.
powerblue zegt
Wat een geweldig apparaat. Super dat iemand er ook “gewoon” mee heeft gereden. Benieuwd wat de auto zal opbrengen.
basman147 zegt
Grappig eigenlijk dat de Royale als een typische Bugatti wordt gezien, terwijl er maar een handjevol van het geplande aantal zijn gebouwd (en het jaren heeft geduurd voordat ze waren verkocht).
Daarnaast heeft Bugatti zowel daarvoor als daarna nooit meer iets vergelijkbaars gebouwd, de sedans die op basis van de andere chassis zijn gebouwd zijn wat dat betreft meer sportsedans zoals de Type 57 Galibier
Robert zegt
Soms kun je concluderen dat een auto op leeftijd ‘mooi is opgedroogd’. Maar helaas is dit niet zo’n auto. D’r zullen vast liefhebbers voor zijn, maar ik ken er geen een. En da’s niet alleen vanwege een ontoereikend saldo op de bankrekening.
Estate_of_mind zegt
Even offtopic: ik wil een app laten maken, het enige wat hij hoeft te kunnen is een niet werkend filmpje openen bij elk artikel dat je aanklikt. Kent iemand een goed voorbeeld?
z3cabby zegt
@italdesign: Als je het filmpje even vanaf het beginpunt naar het einde sleept en weer terug, dan werkt het gewoon. Het is een vervelende bug in de app, maar als je dit weet, is de app ineens een stuk minder vervelend.
sonnybonds zegt
De foto s van jaren terug waren mooier. Deze heeft ook andere achterkant. Maar nog steeds een bijzonder auto
gregorius zegt
Nummer 2 en 3, hebben een betere achterkant, maar nog altijd niet mooi.
De v12 zou van Volkswagen zijn. Gezien de 5 kleppen, lijkt het me een soort van familielid van de 40v 4.2 V8. En met 450 pk, was dat prima voor zn zijn.
Leuk idee, minder ontworpen… en had ook geen succes geweest gok ik zo.
mikeyman zegt
Is het niet stiekem een W12?
kniesoor zegt
Zo mooi als ik de EB110 vind, zo fugly vind ik deze EB112. Maar inderdaad : als je exotische rariteiten wil verzamelen, is dit misschien wel een mooie toevoeging aan de collezione.
polpol33 zegt
Die Halfords radio 😂
saxoke zegt
Als er mensen zijn die een Panamera lelijk vinden, dan kan het niet anders zijn dan dat ze dit een echt gedrocht vinden. (zelf vind ik de Panamera nog wel mooi om te zien. Deze Bugatti vind ik ronduit lelijk)
rollingstoned zegt
Het is net een geplette Multipla 🤪
mustang750supersnake zegt
wat n lelijk ding…logisch dat dr maar ene is…
z3cabby zegt
Een soort van voorstudie van de Brera. Daarmee kwam het toch nog goed.