Je zal het niet geloven, maar deze Starlet met 443 pk kan zo maar van jou zijn!
Het is een beetje de standaard-auto als iemand op zoek is naar degelijk transport: de Toyota Starlet. De compacte Toyota is namelijk een van de meest doorwrochte auto’s ooit gebouwd. Qua betrouwbaarheid is het lastig om een betere auto te vinden. Ja, de Toyota Yaris die hem in 1999 opvolgde, wellicht.
Maar als er iemand op zoek is naar een eerste auto, met de Toyota Starlet zat je altijd safe. Maar safe is niet altijd leuk. Tenzij je er eentje hebt die uit zijn voegen is getuned. Dat is precies het geval met deze auto. Het is namelijk een Starlet met 443 pk.
Glanza V
De basis van de auto is niet ‘onze’ Starlet, maar de Japanse versie. In Japan kon je namelijk opteren voor de Toyota Starlet Glanza V (modelcode: EP91). Die ‘V’ is een belangrijke toevoeging, want er was ook een gewone sportief aangeklede Starlet Glanza S met een 1.3 viercilinder, de 85 pk sterke 4E-FE motor. De Glanza mét V heeft de 4E-FTE motor, waarbij de T voor turbo staat. Die had 140 pk onder de kap.
Dat is de basis voor deze occasion die op Marktplaats te koop staat. Maar werkelijk alles is aangepast. We beginnen met de exterieurmodificaties:
- Carbon motorkap
- Carbon voorschermen
- Carbon varis voorbumper
- Carbon lippen kit
- Carbon achter diffusor
- Carbon skin handgreepjes
- Carbon skin winddeflectors
- Carbon hoedenplank met speakers
- Carbon ducktail in kleur
- Carbon skin spiegels
- Jam achterklep spoiler
- Nieuwe voorruit
Dan zijn er nog wat wijzigingen:
- Evo 4 recaro stoelen
- Trackcar deurplaten(carbon look)
- Cusco rolkooi
- Dubbeldin radio pioneer
- Veerpootbrug in kofferruimte
- A style met oliedruk en temperatuur
- Bluetooth maxxecu op tablet (2021 software)
Oh, en om te zorgen dat deze Startlet met 443 pk dat vermgoen kan leveren, is er het volgende aan de motor gewijzigd:
- 450lph walbro brandstofpomp
- 3′ rvs uitlaat systeem van voor tot achter(custom)
- Kleinere radiateur met koelvin
- Gasdempers voor de motorkap
- Radiateur koelling plaat
- Doorzichtige distributiekap
- Wepr ontstekings afdekkap
- Wepr oliecatchcan met gevlochten leidingen
- Carbing voorpootbrug
- Wepr inlaatspruitstuk
- Bosch dbw gasklep
- Maxxecu sports
- 3″ intercooler kit
- 38mm grote runners uitlaatspruitstuk
- Cillinderkop gepoort en gepolijst
- Precision 5554 dubbel gelagerde turbo(gereviseerd)
- Turbo blanket
- 38mm turbosmart wastegate
- Turbosmart brandstofdruk regelaar
- 1050cc injector dynamics
- Tuningdevelopments allu brandstof gallerij
- Os giken twin plate koppelling
- Cusco 2way lsd versnellingsbak
- K20 bobines
- Aangepaste kleppendeksel
- Racetech versterkte klepveren
- Oliekoelerkit
- Volledig gebouwde 1.5 motor
- 3 port solenoid
Wat is de prijs van deze Starlet met 443 pk?
Zoals je kunt begrijpen, is er flink veel tijd en moeite in dit project gaan zitten. En oh, geld! Een onnoemelijke hoevelheid euro’s. Werkelijk alles is voorzien van een upgrade. Omdat deze Starlet met 443 pk een unieke auto is, is de prijs dat ook. De verkoper wil er namelijk 24.999 euro voor hebben. Dat is een extreem hoog bedrag voor en Starlet met het stuur aan de verkeerde kant en meer dan twee ton op de klok.
Aan de andere kant, het is wel een van de goedkopere auto’s met meer dan 400 pk. Daarbij is de auto getaxeerd op 31 mille. Reken maar dat er veel meer geld dan dan die 31 mille in is gestoken. Het grote probleem is dat je met een project als deze het moet doen met de keuzes van je voorganger. Het ombouwen is natuurlijk ook een deel van de lol. Aan de andere kant, als jij precies zo’n Starlet wenst ben je flink meer kwijt dan de vraagprijs. Dus, wil jij een Toyota Starlet met 443 pk en geen pk minder, check dan deze Marktplaats advertentie. Check hieronder een video van een andere snelle Starlet, maar dan met 264 pk:
Meer lezen? Dit zijn 9 dikke compacte Toyota’s!
racy zegt
Blijft leuk zo’n sleeper.
Heb zelf ook een sleeper wel met het stuur aan de goede kant hahaha ;-).
Blijft erg leuk als je de exoten kan wegrijden/bijhouden.
SanderB zegt
met een dergelijke bodykit kan je toch niet meer spreken van een sleeper?
dondeboer zegt
Tja, ik zou nooit verwacht hebben dat dit ding 400+ pk zou hebben, dus in die zin zou je ’t min of meer als een sleeper kunnen zien. Maar was leuker geweest als ie op de starlet van m’n oma had geleken.
toniominestrone zegt
@racy: je hebt geen idee wat een sleeper is!
autogeak zegt
Veel verder van een sleeper kan deze Starlet niet zijn
anthwan zegt
En dat allemaal op de voorwieltjes?
Paul58 zegt
Al draagt een aap een gouden ring;)
Je moet wel heel erg Starlet liefhebber zijn wil je 25k uitgeven. Wel hele leuke technische specs, echter zou dat voor mij nooit opwegen tegen de looks van de auto. Wel hulde aan de eigenaar, gaaf dat zoiets rondrijdt!
slaatje1987 zegt
Ik zie het al. geen interesse, deze heeft duidelijk voorschade gehad ;)
vondick zegt
Een Startslet kan sowieso nooit 443pk hebben, dus deze ook niet.
kennone zegt
@vondick: gebaseerd op?
cossiekiller zegt
Hoop dat er een deftige sper op zit. Anders gaat zijn linkervoorband snel versleten zijn 😅
bietje zegt
Gaaf project, maar investeringen in customizen en tunen doe je echt alleen voor jezelf.
Alleen serieus: leuk de foto op de dragstrip, maar wie gaat 25K uitgeven voor een auto die is afgetrapt op een dragstrip ? Ja, afgetrapt idd… want anders ben je niet aan het dragracen tenslotte.
Wieweet andere drag-liefhebber, good luck met de verkoop 👍🏻
camber24 zegt
Ik kan me voorstellen dat je dit als hobby gemaakt hebt. Wat ik me wel altijd afvraag; wie koopt zoiets dan over? En voor hoeveel in godsnaam? Zelf zou ik hier namelijk op geen enkele manier 25K voor over hebben.
sportabgasanlage zegt
In geen 443 jaar. Om met de woorden van Theo Maassen te spreken: “Echte schoonheid zit van binnen, mar ge mot ‘r ook mee over straat kenne!”
golf1985 zegt
Een vriend van me heeft een aantal jaren geleden ook zo’n glanza gehad. 1300 met turbo en draaide 250 pk maar ging meer kapot als dat die reed. Ben benieuwd naar de betrouwbaarheid van deze
Robert zegt
Openingszin van de advertentie:
Na enige besluit de auto te gaan verkopen.
De Auto verkeerd in goede staat!
Noem me taalpurist of grammar nazi, maar dan heb ik al gegeten en gedronken. Zodra een auto enigszins knaken moet gaan kosten, zorg er dan tenminste voor dat de teksten en foto’s fatsoenlijk op orde zijn.
Verder een heel gaaf project, maar behalve als trackday car nog amper fatsoenlijk meer in te zetten als daily driver. Alleen het verbruik al zal de praktische inzet dramatisch terug hebben gezet.
911targa zegt
@rrrobert Het is i.d.d. verschrikkelijk, hoeveel fouten je in twee zinnen kan maken.
O tempora, o mores! Leg je erbij neer.
werf76 zegt
Exterieur modificatie: Nieuwe voorruit (zucht)
Om dan vervolgens met een hele lijst Tupperware te komen.
Begin eens met datgene waarom men het artikel aanklikt.
shicomm zegt
Als een leuk geintje op een dragstrip of technisch hoogstandje kan dit nog wel maar er is totaal geen noodzaak om dit ding op kenteken te hebben.
We kunnen namelijk gerust stellen dat het nagenoeg onmogelijk is om enigzins normaal over straat te kunnen met dit ding.
Het geld wat in de visuals is gestoken is niet echt goed besteed imho ; had dan de hele body in carbon gedaan , was ie op de drag nog wat sneller mee geweest ( lol.. )
Ik vraag me serieus af hoe ze een taxateur zo zot hebben weten te krijgen om dit ding op 30k te zetten.
Als ik een godsvermogen aan bonnetjes kan overleggen voor een oud bakkie is ie toch ook niet ineens wonderbaarlijk meer waard op papier ?
Je zou toch bijna gaan denken dat…
Ik zie deze glanza een beetje als de rappers die horloges van edelstenen voorzien ; je pompt een hoop geld in je “trots” maar dat doe je toch echt voor jezelf.
Niet om de restwaarde van je bezit ‘ineens’ omhoog te kunnen krikken.
degrotemuis zegt
Hier heeft iemand een leuke hobby aan gehad. Nuttig? Nee. Ik kan me niet voorstellen dat je dit wil als daily, te weinig afwerking voor een showcar en te weinig focus als drag car. Leuk voor iemand die graag een verbouwde auto wil die eruit springt, maar de liefhebbers van zulke auto’s bouwen meestal liever zelf. Taxatie voelt een tikje optimistisch gezien de kleine potentiële markt.
Grappigste aanpassing: De gewicht besparende carbon hoedenplank waar vervolgens weer speakers in gepropt zijn…