• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop deze sleeper met V8 voor weinig

Auteur: willeme, gepost 24 april 2019 om 22:03 – 27 Reacties

Afbeelding Koop deze sleeper met V8 voor weinigAfbeelding Koop deze sleeper met V8 voor weinigAfbeelding Koop deze sleeper met V8 voor weinigAfbeelding Koop deze sleeper met V8 voor weinigAfbeelding Koop deze sleeper met V8 voor weinigAfbeelding Koop deze sleeper met V8 voor weinigAfbeelding Koop deze sleeper met V8 voor weinigAfbeelding Koop deze sleeper met V8 voor weinig

Pontiac Firefly V8
Je weet dat je deze wil.

Vorige week bespraken we het verhaal van een vergeten sleeper. De auto in kwestie was een Mercedes-Benz C-klasse die door Kleemann onder handen was genomen. Met 600 pk onder de rechtervoet zag die auto er minder snel uit dan dat ‘ie was. Toch rees bij sommigen de vraag of het wel een ‘echte’ sleeper was.

Een C-Klasse is in principe nooit een écht langzame auto. Zelfs met een standaard C180 Compressor kun je met gemak 200 km/u halen. Natuurlijk niet supercar snel, maar je kan een behoorlijke verkeersboete scoren. Daarom gaan we voor vandaag in de herkansing. De auto in kwestie is een heuse Pontiac Firefly.

Pontiac Firefly '85

De Pontiac Firefly was een piepkleine auto die wij in Nederland kennen als de Suzuki Swift. Destijds wilde General Motors een klein platform voor compacte auto’s. Het probleem was dat General Motors het niet voor elkaar kreeg om er een winstgevende businesscase van te maken. Halverwege verkochten ze het platform aan Suzuki. In ruil daarvoor kon General Motors het eindproduct ook verkopen. In Canada werd deze Swift als Pontiac Firefly verkocht. Nu komt het mooiste, er staat er een hele bijzondere te koop!

Pontiac Firefly V8

Jazeker, want voor een relatief laag bedrag kun je iets wel heel bijzonders bemachtigen. Deze rode auto die je op de foto’s ziet werd negen jaar geleden kocht door een leraar met creatieve ideeën. De Firefly ziet er relatief standaard uit. Er zitten grote wielen op en hij lijkt wat verlaagd, maar dat komt vaker voor.

Pontiac Firefly V8

In het interieur zien we de eerste hints dat dit weleens iets bijzonders kan zijn. De auto is namelijk voorzien van een heuse rolkooi. Of het een FIA-gekeurde kooi is betwijfelen we, maar er zijn dus rigoreuze maatregelen getroffen om de stijfheid te verbeteren. De standaard viercilinder met 55 pk van Suzuki werd vervangen door een dikke V8 iets met heel veel meer vermogen.

Pontiac Firefly

Hoeveel meer weten we niet exact, daar wordt niet over gesproken in de advertentie. Het is een 5.7 liter V8 van General Motors. In standaard voor zou dat al voldoende zijn in zo’n kleine hatchback, maar bij dit exemplaar werden er de nodige modificaties doorgevoerd aan onder andere de nokkenassen, ECU en brandstofinjectie. Nadeel van die V8 is dat die letterlijk wat ruimte inneemt, het compartiment voor je voeten is nu nóg kleiner:

Pontiac Firefly

Wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden. Maar dan heb je mooie wel een V8 die zijn krachten levert aan de achterwielen. Schakelen gaat geheel automatisch via een TH350-transmissie. Voor wie die bak niet kent, dat is een van de sterkste transmissies die GM ooit gebouwd heeft. Het maakt bijna niet uit wat voor motor je eraan koppelt, die TH350 kan het hebben. Kopen? De advertentie check je hier.

Ook interessant!

  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Ook de Swift Sport
    Ook de Swift Sport wordt een kleine SUV!
  • Mercedes B55 was de ultieme sleeper (met V8!)
  • Video: Scania V8 drift op een rotonde
    Video: Scania V8 drift op een rotonde

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

occasion, pontiac, Suzuki, swift, tuning, V8

Vorig bericht: « Dit zijn de 6 goedkoopste auto’s met een G-label
Volgend bericht: Deze Land Rover is zo goed als nieuw »

Lees Interacties

Reacties

  1. ddimi zegt

    24 april 2019 om 22:06

    Ik weet dat ik hem niet wil.

    Login om te reageren
  2. vaakbenjetebang zegt

    24 april 2019 om 22:16

    Dit. Is. Fantastisch.

    Wil ik hebben. Handbak er in, APK er op, gaan!

    Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      24 april 2019 om 22:20

      @vaakbenjetebang: wel gaaf, maar waar laat je het koppelingspedaal?

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        24 april 2019 om 22:39

        @ghengiskhan: Nou, ik dacht dus eigenlijk dat dat wel zou gaan passen. Krapjes, maar toch. Het is niet zo dat ik op heel grote voet leef. En zo niet, dan is het nog op een vrij lelijke manier te doen en mis je een stukje authenticiteit qua handbak-bediening, maar is het nog altijd leuker dan een slushbox: men neme een SMG-bak + koppeling, montere een knopje op de pook en fröbele wat met een Arduino… Dat gaat niet de schoonheidsprijs krijgen en al helemaal niet de driveability-prijs, maar werken gaat het.

        Login om te reageren
      • lebeaunl zegt

        25 april 2019 om 08:13

        @ghengiskhan: niet want automaat

        Login om te reageren
        • drogerijst zegt

          25 april 2019 om 09:02

          @lebeaunl: haha lees ff waar dit gesprek begon

          Login om te reageren
  3. tge1 zegt

    24 april 2019 om 22:17

    Geniaal! Ik hou wel van dit soort absurditeiten.

    Login om te reageren
  4. SimonMc zegt

    24 april 2019 om 22:19

    Jeezes man. Als ie vol in de remmen gaat, doet ie vast een stoppie.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      25 april 2019 om 08:18

      @simonmc: nee. Bekijk de foto’s goed en je ziet dat het blok mooi helemaal achter de vooras zit. Dit is dus eigenlijk een middenmotor en zal beter dan verwacht rijden om die reden.

      Login om te reageren
  5. Ultimora zegt

    24 april 2019 om 23:12

    Volgens mij staat de bouw van dit ding op build-threads.com

    Login om te reageren
  6. lithiumion zegt

    24 april 2019 om 23:26

    Geweldig dit, Alleen die velgen al!

    Login om te reageren
  7. cliosport2000 zegt

    24 april 2019 om 23:31

    Bijna meer foto’s van schades aan de auto dan van de rest van de auto, maar wel mooi dat dit soort projecten bestaan!

    Login om te reageren
  8. ghost zegt

    24 april 2019 om 23:35

    Leuke sleeper!

    Login om te reageren
  9. erce zegt

    25 april 2019 om 00:20

    “Wie mooi wil zijn”! Willen is een onregelmatig werkwoord. “Wilt zijn” is niet correct. Verder is dit natuurlijk absoluut epic; een V8 in zo’n koekblik.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 april 2019 om 07:22

      @erce: we nemen het de auteur toch niet kwalijk dat deze hier een beetje wild van wordt?

      Login om te reageren
  10. notsobig zegt

    25 april 2019 om 01:09

    “De standaard viercilinder met 55 pk van Suzuki” Ik denk dat hier orgineel een driecilinder met turbo in heeft gelegen…

    Login om te reageren
    • emping zegt

      25 april 2019 om 06:08

      @notsobig: yup dat lijkt mij ook.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    25 april 2019 om 01:39

    Tja, het moet wel een automaat zijn, er is namelijk geen ruimte voor drie trappers.

    Login om te reageren
  12. 205zonderdak zegt

    25 april 2019 om 03:06

    Is helaas veel te ver rijden…

    Login om te reageren
  13. remco86 zegt

    25 april 2019 om 05:18

    Ik had eerder wat gelezen over deze auto, namelijk hier: http://build-threads.com/build-threads/v8-tube-frame-pontiac-firefly-suzuki-swift/

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    25 april 2019 om 07:54

    Hoeveel pk’s? Aangezien het om een 5.7l amerikaanse V8 gaat, en het er veel meer zijn dan de 55 die de Suzuki oorspronkelijk leverde, gok ik op zo’n 122pk.

    Login om te reageren
  15. Onehp zegt

    25 april 2019 om 08:33

    Filmpje eerste meters:
    https://youtu.be/XSBJh4zREgs

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      25 april 2019 om 09:40

      @onehp: Een draaicircel van hier tot Jupiter! :)

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        25 april 2019 om 09:49

        @frank2b: en ook geen stuurbekrachtiging lijkt het. Geen geschikte driftkar dus. En eenmaal gestart is er weinig sleeper aan ;)

        Login om te reageren
  16. rollingstoned zegt

    25 april 2019 om 08:51

    Ding is veel te opvallend om een sleeper te zijn.

    Login om te reageren
  17. sanderz28 zegt

    25 april 2019 om 12:23

    Mijn 1e auto, swift gti van 87. Geweldig ding was dat.

    Login om te reageren
  18. E34M5Touring zegt

    25 april 2019 om 17:14

    Er staat een veel betere te koop (heb ik ook al 2x getipt, you’re welcome…). Die heeft een twin turbo LS achterin liggen en ziet er optisch uit als een basis Swift. Dus ook wieldoppen etc. Vind ik leuker dan deze eerlijk gezegd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North