Deze schitterende Mercedes CLS 500 is uitgevoerd in een schitterende kleur en eigenlijk niet eens zo gek duur.
De wereld stond op zijn kop toen Mercedes in 2002 introduceerde. Ja, we weten het: er waren meer ‘vierdeurs’ coupés vroeger geweest, met name de Japanse autofabrikanten hadden er de nodige ervaring mee.
Maar geen één fabrikant trok het concept zover door als de Mercedes-Benz deed met de eerste generatie CLS (de C219 voor intimi). Die lage neus, enorm lage daklijn die heel fraai naar bedenden afliep. Dat was ongekend mooi en sexy voor een Mercedes. Vergeet niet dat de W140 slechts 5 jaar uit productie was.
Mercedes had nog niet zolang daarvoor zijn ongekend robuuste imago te grabbel gegooid voor wat extra marge. Deze Jurgen Schrempp-periode is een duidelijk voorbeeld van hoe je alsnog veel geld kunt verliezen als je wat wil besparen. Mercedes had dringend een nieuw imago nodig: het liefst sportief, sexy en luxe (in plaats van alleen luxe) en de CLS moest daarbij helpen.
Schitterende Mercedes CLS 500
In 2003 werden we verrast met de Vision CLS Concept. Een auto die eigenlijk min of meer ongewijzigd in productie ging. Niet alleen de auto was bloedmooi, de configuratie was dat al helemaal: donkerrood met beige interieur. Nu kiest iedereen na uren de boekjes bekeken te hebben voor een zilvergrijze met zwart leer, maar er is dus iemand geweest die de kleurstelling van de concept overnam!
Het is een CLS uit 2004, dus echt een van de eerste van de serie. De donkerrode lakkleur (Titanrot) staat simpelweg drop-dead-gorgeous en geeft de CLS zoveel meer cachet. In plaats van shoarmataxi (de kebapboer hier om de hoek heeft een hele mooie 350 AMG) is het een soort Quattroporte/Jaguar-alternatief met ster op de neus.
In dit geval is het ook nog eens een CLS 500, dus met die overheerlijk volvette V8, de M113. Qua vermogen is ‘ie niet eens zo heel veel sterker dan de CLS 350, maar je had enorm veel meer koppel: 306 pk en 460 Nm. En het zijn atmosferische koppels, geen turbokoppels. Dus een snelle, directe reactie en lineaire opbouw. Niets rijdt fijner, eigenlijk. Qua betrouwbaarheid zit het wel snor, zeker in vergelijking met de BMW M62.
14.950 euro!
In dit geval staat de Youngtimer in kwestie te koop bij een Youngtimer-specialist. De auto komt van origine uit Spanje, dus je hoeft je iets minder zorgen te maken om roest. Dat was nog een erfenisje van de Jürgen Schrempp-jaren, zeg maar.
In dit geval staat deze auto te koop voor de uiterst schappelijke prijs van 14.950 euro. Dat is best een scherp bedrag als je ziet wat je ervoor terugkrijgt.
Is het allemaal hossanna? Nou, er mag wel een nieuw voorbumpertje op, eigenlijk. Die is aan de onderzijde flink beschadigd. En de bandencombinatie van Pirelli-winterbanden voor en zomerbanden van het merk Knakie McGoedkoop Budget Plus achter levert ongetwijfeld komische handling op.
Oh, tenslotte is de uitlaat niet origineel en een tikkeltje Tokkie. Kijk, deze schitterende Mercedes CLS 500 is zo gaaf juist omdat het geen AMG is, dus dan zijn die vier stortkokers een tikkeltje overdone, zeker omdat de auto verder retechic is. Aan de andere kant, de kilometerstand van 147.000 is vrij laag en je moet natuurlijk wat kosten maken met je youngtimer. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Benn je ook benieuwd hoe @Wouter eruit ziet in een roze shirt met grijs colbert? Check dan het CLS aankoopadvies:
991TurboS zegt
Deze auto is zonder AMG opsmuk zo mooi oud geworden en met AMG opsmuk heel erg fout oud geworden.
Daarom ook erg jammer van die uitlaten. Echt een reden om hem te laten staan vind ik.
Robert zegt
Ik zou eerst het gesprek aangaan met de verkoper, want in de advertentietekst staat dat deze ook al het bumper herstel voor z’n rekening neemt. Wie weet kan hij ook helpen met die uitlaat. En anders loont het om nog een paar mille investeren in die nieuwe uitlaat en een setje originele 18″ period correct putdeksel velgen. Oh, en een dinitrol-behandeling.
Overigens heeft de verkoper inmiddels ook al 1000 euro van de vraagprijs afgehaald. Koop dan!!!!1!
willeme zegt
@rrrobert: die velgen zijn origineel en werden destijds ook nieuw geleverd op deze CLS. Dus helemaal period-correct ;-)
Robert zegt
@willeme: Ah oké. Putdekselvelgen in 18″ is sowieso wel wat lastig (edoch niet onmogelijk), maar gelukkig vind je ook nog dit soort pareltjes (Carlsson!)
kaeser zegt
Ik zie de SBC pomp al glimmen onder de kap, nee dank je.
mark383 zegt
Mooi hoor. Gaat een klassieker worden denk ik. Zou ‘m alleen ietsje (subtiel) verlagen, nu net ff teveel ruimte bij de wielen… Kan je gelijk een setje Bilsteins doen, knapt ie qua rijden waarschijnlijk ook wel van op.
JelmerS zegt
niet iets als Autoblog duurtester voor @nicolasr?
DeWitteCondor zegt
Lastige. Bumper, banden en uitlaat lijken te suggereren dat ie niet top onderhouden is maar er wel geld is geïnvesteerd in onnodige opsmuk. Ik vind een zwart interieur in deze auto mooier en hoewel ik een fan ben van rood vind ik het op deze niet staan.
Davidov zegt
Bloedmooi? Ik vind ‘m spuuglelijk😑
Jorrit zegt
Deze CLS benadert de perfectie inderdaad. Juiste velgen + goede combo in- en exterieurkleur. Jammer dat de knopjes op het dashboard eigenlijk niet ook crèmekleurig zijn.
De koplampen mogen ook nog wel een polijstbeurtje krijgen.