Er is geen ondergrond waarop de Bruder EXP-6 zich niet thuisvoelt.
Tegenwoordig gebruikt nog maar een fractie van de SUV-rijders de auto om daadwerkelijk onverhard terrein aan te vallen. Nog minder mensen halen het in hun hoofd om tijdens dergelijke expedities een caravan achter hun bolide te hangen. De miniscule groep prettig gestoordelingen die niet vies zijn om met caravan en al de modder in te duiken, vinden in de Bruder EXP-6 hun ideale reispartner.
Wie een enkele blik werpt op het gevaarte, zal vrijwel direct ontdekken dat het een avontuurlijk apparaat is. Niet alleen oogt de buitenzijde bijzonder ruig, de materialen echoën het concept achter de EXP-6 nagenoeg perfect. Bovenop het verzinkte onderstel dat liefst 11 keer het gewicht van de caravan (1.680 kg) kan dragen, rust een 6,7 meter lange koets van composiet. De vier grote banden die de caravan door het terrein moeten loodsen, zijn op hun beurt verbonden aan een luchtgeveerd, voor ieder wiel onafhankelijke ophanging. Met een app op de smartphone kan de bestuurder de bodemvrijheid van de EXP-6 veranderen met in totaal 30 centimeter.
Wie denkt dat een caravan zo ruig als deze tekortkomt op het gebied van luxe, heeft het bij het verkeerde eind. De in Australië gebouwde Bruder EXP-6 heeft namelijk alles dat de kampeerders zich maar kunnen wensen. Van voldoende hoofdruimte dankzij het 2,1 meter hoge plafond tot een uitgebreide badkamer met toilet en douche, evenals een relatief ruime keuken en zelfs een geluidssysteem van Bose, er is voldoende aanwezig voor de inzittenden om zichzelf thuis te laten voelen. En dat terwijl het apparaat vrij gemakkelijk de wildernis kan trotseren!
De Bruder EXP-6 is alweer een tijdje op de markt. Afhankelijk van hoe je de caravan uitrust, kan hij van ongeveer 68.000 dollar tot ruim boven de 100.000 dollar kosten. Een klap geld, maar dan heb je wel een onverwoestbare reispartner in handen.
lambowambo zegt
Lekkere sleurhut, bro… ik bedoel bru
mennok zegt
De eerste die het caravan rijden met André van Duin ongeschonden uit rijdt.
Gulli zegt
Durf ik eindelijk met de sleurhut erachter weer door België!
2wheeler zegt
Gaaf ding zeg! Lekker mee door de polder beuken.
cossiekiller zegt
En dan hangen ze er van die soccer-mom-auto’s voor. Een Rezvani Beast X past daar beter bij.
schrik zegt
@cossiekiller: Sinds wanneer vallen Defenders, Land Cruisers en Discovery’s onder ‘soccermom cars’?
potver7 zegt
@schrik: Een Discovery is voo soccer moms die geen Sport kunnen betalen.
johnhert zegt
@potver7: Nee joh, de Discovery 5 misschien.
De Discovery 3 en 4 zijn voor mensen die niet geassocieerd willen worden met de tokkies die in de RR Sport rondrijden…
dondeboer zegt
@cossiekiller: De Beast X weegt maar 750kg, als je daar deze trailer van 1,7 ton leeggewicht achter hangt, dan kom je niet ver. Ik zou de Landcruiser en de Defender ook zeker geen voetbalmama-auto’s willen noemen. De Discovery is een twijfelgevalletje, maar ook die staat echt wel z’n mannetje in het terrein.
Maar een echte baas hangt er natuurlijk een Brabus G-klasse B63S 700 6×6 voor.
torsen zegt
@cossiekiller: Denk dat je de Rezvani Tank bedoelde:
https://autostrada.tv/wp-content/uploads/2017/10/2018-rezvani-tank.jpg
Die ander is een
cossiekiller zegt
@torsen: Helemaal juist natuurlijk. De Tank dus. Niet die Atom met trainingspak.
peke zegt
@cossiekiller: ja want dat is tenslotte echt een terrein killer….niet
rob5nismo zegt
Ik mis de hydraulische aandrijving voor de wielen mocht je vast komen staan
gove zegt
lijkt me met zoveel gewicht erachter dat het niet befordelijk is voor in het terrein, laat staan mul strand zand, cool ding om te hebben maar volstrekt nutteloos
slowland zegt
@gove:
Helemaal niet nutteloos!
Prima achter mijn truck om de Rurals van BC te verkennen!
tjorque zegt
Off-road, zouden ze verplicht moeten maken voor alle sleurhut rijders…
kilum zegt
Ha ik ben op deze foto locatie geweest. Fraser island in Queensland Australia. Ook een ideale plek om zo’n camper mee naar toe te nemen.
vierkoloms zegt
@kilum: volgens mij is deze erin geshopt. Die is daar nooit geweest.
tjorque zegt
Ik zou er ook wel eens mee door bvb Australië of canada of het hoge noorden willen trekken. Maar op de weg zegt zo’n sleurhut me echt niks
ghengiskhan zegt
Voor een caravan issie niet slecht. Maar ja, ik haat caravans tot in het diepst van mijn bilnaad. Dus laat maar.
Foramen zegt
Och, als je zo’n disco er voor zet krijg je een normale caravan ook wel door het slijk getrokken hoor.
Ik bedank, gooi maar zo’n tent op het dak!
bmwr807 zegt
Dit soort caravans komt niet zo snel vast te zitten. Het onderstel wordt op maat gemaakt: de spoorbreedte is dan gelijk aan die van het trekkende voertuig. Aan het eind van het filmpje op de website van BruderX wordt verteld dat ze dat voor dit model ook doen: https://bruderx.com/chassis-and-suspension/