Een nieuwe Passerati of een Quattroporte GT S voor iets minder geld?
Onlangs was ondergetekende bezig met het configureren van willekeurige auto’s. Het mooie van deze baan is dat ik in de baas zijn tijd niet Patience, Doom of Minesweeper kan spelen, maar wel op configurators mag rondstruinen.
Arteon
Toevallig kwam ik aan bij de Arteon, die wij onlangs behandelden . Een een heel goedkope is deze ‘Passerati’ niet. De vanafprijs is zo’n 47 mille. Daarvoor heb je een 2.0 TSI in R-Line uitvoering. Kleurtje en dikke wielen uitzoeken en je hebt een prima sportsedan.
Passerati-geld
Maar voor iets minder dan Passerati-geld kun je tegenwoordig ook de droomauto der droomauto’s krijgen. Een échte Maserati. Stel dat je ergens in de binnenstad woont en één auto kan hebben waarmee je alles moet doen, dan is de Maserati Quattroporte GT S van de M139-generatie de ultieme auto voor velen. Het is precies de uitvoering die je moet willen hebben.
Temperamentvolle V8
In de GT S levert de 4.7 liter V8 (de Ferrari F-136Y om precies te zien) 440 briesende, dolenthousiaste en temperamentvolle paarden. Het is een Italiaan, dus het klinkt allemaal spectaculairder dan dat het gaat. De 0-100 km/u in de ze Quattroporte GT S sprint duurt 5,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 285 km/u. Met een beetje Audi S8 kun je hier bescheiden voorbij blaffen, maar wil je hard gaan of de sensatie van hard gaan?
Quattroporte GT S
Het mooie van deze GT S uitvoering is dat Maserati ervoor heeft gekozen om er echt een sportieve sedan van te maken. Het Skyhook systeem werd overboord gegooid ten faveure voor een strakke veer-dempercombinatie. Deze veren waren stijver en de Quattroporte GT S staat ook lager op zijn velgen, die in dit geval bleodmooi zijn en 20″ meten.
Onderhoud
Dan komt nu de dooddoener: “ja, maar weet je wat het onderhoud kost?” Tsja, een Maserati onderhouden is nooit goedkoop. Maar informeer even wat een BMW M5 (E60) doet in onderhoud. Of een CLS 63 AMG. Precies: daar loop je ook op leeg en dat zijn gewoon ordinaire Teutonen die op dit moment érg fout zijn. De Maserati Quattroporte daarentegen is een tijdloze schoonheid en een klassieker in wording. Sterker nog, de auto heeft die status nu al, eigenlijk.
Prijzen
De prijzen voor de Quattroporte GT S schommelen op dit moment rond de 40 mille. 40! Precies wat je kwijt bent voor bovengenoemde Golf. Daarvoor heb je een auto die nooit meer gemaakt zal worden. Sterker nog, de huidige Quattroporte heeft nog altijd moeite om te kunnen tippen aan zijn voorganger.
Peace of Mind
Interesse? Dit exemplaar is 11 jaar ouder dan een nieuwe Arteon. Ook heeft deze al 105.016 km gelopen, wat op zich wel meevalt voor een grote, luxe sedan. Het is alleen vrij veel voor een volbloed Italiaan. Het nadeel voel je al aankomen: de Quattroporte GT S is het allebei, zowel zwaar als onderhoudsgevoelig. De verkoper geeft 1 maand garantie op motor en bak. Deze kun je uitbreiden naar 3 of 6 maanden. Kan in elk geval iets peace of mind geven. Ten opzichte van een nieuwe Arteon kun je mooi 10 mille reserveren voor een kleine beurt, kenteken verlichting en een ruitenwisser.
De advertentie kun je hier bekijken.
Ram-G-maN zegt
Jammer van de duplicaatcode op de verder in perfecte staat verkerende automobiel.
karaya zegt
Ik zie een kras op de linker velg voor.
clubbtraxx zegt
Was het maar een kras, ziet er eerder uit als een barst… Levensgevaarlijk en meteen vervangen die velg.
boomhauwer zegt
@AutomotiveDesigner: oh nee toch.
petroldrinker zegt
och jee, wat een ramp….
jippie zegt
Die auto zouden ze eigenlijk gewoon weer moeten bouwen i.p.v. de huidige Quatroporte. Anyway: even naar die autopoetser van Wouter en dan ook de knopjes weer even mooi maken en dan ziet ie er net zo nieuw uit als een 2020 Arteon. Alleen dan veel mooier.
karaya zegt
Ben je tien ruggen verder.
goodolddays zegt
@jippie: idd die nieuwe is zo ontzettend lelijk
petroldrinker zegt
Kan ook gewoon op internet besteld worden, zal nog veeeel goedkoper zijn ook
pcooperworks zegt
Prachtig, maar 11 jaar oud helaas. Ook is deze pas na een jaar op NL platen gezet; daar ben ik niet direct een fan van. Gelukkig beloofd de verkoper wel een NAP certificaat. Zal mij benieuwen wat daarop staat (RDW: geen oordeel?)…
MaartenD zegt
Gewoon doen!
Praeses zegt
Als geld geen rol speelt, zou ik er zeker één overwegen. Veel cooler dan dit wordt het niet. Al was het alleen maar voor het geluid…
Pordon zegt
Deze quattroporte een tijdloze schoonheid noemen… Nee absoluut niet. Vanaf dat deze uitkwam tot nu heb ik dit altijd een saai hok gevonden.
kenner zegt
@pordon: heel snel je mond spoelen!!
schuiftrompet zegt
@pordon: wat vind je dan wel spannend in dit segment? Je kan veel van dit apparaat vinden maar saai komt niet in me op.
Pordon zegt
Het spijt me zeer maar dit ontwerp doet me echt helemaal niks. Het is dat er een Maserati logo opstaat maar verder vind ik het maar een inspiratieloos ontwerp. De Maserati GranTurismo daarentegen vind ik dan wel weer prachtig.
Pordon zegt
Je verwacht het misschien niet van me maar de eerste generatie CLS vind ik nog steeds prachtige lijnen hebben;). Jammer alleen dat de meeste tegenwoordig onder handen zijn genomen en je nog maar weinig echt originele exemplaren ziet. Overigens zou ik, als ik zou shoppen in dit segment met een budget tussen de 40 en 50k een 640i Gran Coupe kopen. De tweede generatie CLS doet het ook net niet voor me dus dan wordt het de BMW.
karaya zegt
@Pordon
Zo heb ik de AMG roadster altijd ordinair gevonden. Vooral met een rood dak.
MaartenD zegt
hahaha
Pordon zegt
Haha ieder zo z’n ding he. Gelukkig maar, anders werd het wel een hele saaie bedoeling op de weg.
MaartenD zegt
neej, die taxi’s a.k.a. mercedessen zijn gelukkig niet saai…
Pordon zegt
Sommige zijn inderdaad niet de meest spannendste en daar is ook niks mis mee. Kijk naar de auto hierboven, ik vind het een saai ontwerp maar ik weet dat ik daarin in de minderheid ben want ik weet heus wel dat dit een klassieker is/gaat worden en misschien komt dat juist wel doordat de lijnen eenvoudig zijn en er geen extreem ontworpen koplampen/achterlichten op zitten. Voor mij mist de auto net iets waardoor ik er niet heel warm voor loop. Overigens betekent dat niet ik de auto lelijk vindt maar het doet me gewoon net niks.
toyotafortuner zegt
Ik zeg, doen!
donaldjgarrison zegt
Onze Rickert met zijn W5 ruitenreiniger van de Action mag wel eens even aan deze glanzende stoelen beunen, om ze weer “fabrieks nieuw” te maken…
luckyluck zegt
@donaldjgarrison: W5 is Lidl :)
saxoke zegt
Als je in de binnenstad woont is de maserati echt NIET het ding dat je moet hebben…. en als je niet in een binnenstad woont ook niet. Verouderd ding voor veel te veel geld
davelepeef zegt
Vind ’t ’n wagen vol karakter maar die lelijke grijze plastic clusters op het dashboard kon in 2009 al niet meer. Vind ik echt een enorme misser in een wagen van dit niveau.
karhengst zegt
Het pre-facelift interieur van de Passat is ook gewoon plastic droevenis. Het voldoet maar daar is alles mee gezegd. Geen reden om de Maserati voor te laten staan.
goodvibrations zegt
Zo enorm mooi. Mooier dan de face-lift als je het mij vraagt.. Geluid is ook subliem.. Echt een auto om nog even een paar jaar van te genieten voordat het EV tijdperk een voldongen feit is… Als je het kunt betalen, doen! Nu het nog kan… ??
bpc zegt
In aankoop misschien…
baklava zegt
Vetste auto van het laatste decennium.
Joost zegt
In het titaniumgrijs graag! Met bruine leren bekleding.
Mijn zoontje had een qp ‘cars-style’ naast alle andere Cars-autootjes. De qp was een meisje, alle andere autootjes waren jongens, volgens hem. Hij was toen 4…
bpc zegt
Logisch … De qp is mooi net als vele meisjes
arta zegt
Alleen voor het geluid.
enjoypunani zegt
Voor het geluid ja, maar dat front. Ik kan er maar niet aan wennen.. t ziet er zo, hoe zal ik het zeggen, dom uit.
Alfarobert zegt
Tussen de 20 en 70.000 euro voor een goed exemplaar. Deze komt van Louwman en daarom 10.000 euro duurder?
boomhauwer zegt
Droomauto