Een politie-Volvo voor weinig is altijd leuk, toch?
Occasionkopers willen graag de historie van de auto weten. Het liefst heb je een occasion waar heel erg goed voor gezorgd is de afgelopen jaren. Eentje met een sluitende onderhoudshistorie waarbij alles bekend is. Maar ja, vind ze maar eens. En dan als je ze vindt, zijn het niet de goedkoopste van Marktplaats.
Wat je ook kan doen, is gewoon de hoop opgeven en voor een hondenhok kiezen. Zo hebben we ooit bij Autoblog de goedkoopste Alfa 159 van Nederland gekocht. Met een paar modificaties hebben we daar nog met veel plezier een kleine ton bij gereden.
Met deze twee witte Volvo V70’s kun je dat ook doen. Deze twee auto’s zijn niet van oude vrouwtjes geweest, hebben niet altijd binnen gestaan en er is niet altijd rustig mee gereden.
Politie Volvo’s
De advertentie op Marktplaats is uiterst summier qua tekst, dus we weten het niet 100% zeker, maar dit lijken politieauto’s te zijn. Oud-politieauto’s. Tegenwoordig is de Audi A6 de auto waarmee de politie de snelwegen veilig maakt, vroeger waren dat nog Volvo V70’s. Dit lijken twee exemplaren uit die vloot te zijn.
Maar dt verklaart nog niet de heftige bumpers van de auto’s. Althans, een van de V70’s heeft een setje mega-bumpers, bij de andere kun je zien dat het er gezeten heeft.
De inschatting van ons (dankzij de ingeving van @martijngizmo) is dat deze auto’s hun carrière begonnen zijn als politieauto op Nederlandse snelweg. Daarna zijn ze wellicht gebruikt als oefenauto voor trainingsdoeleinden. Politieagenten krijgen natuurlijk uitgebreide en omvangrijke trainingen alvorens ze hun kunsten op de weg mogen vertonen.
Update: dankzij Autoblog-lezer Erik van JVB weten we meer! De 97-ZBX-9 heeft bijvoorbeeld al eens overvallers klemgereden op de A16. En de 52-ZBJ-2 is ook al gespot als politie-auto. Dankjewel, Erik!
Iconische D5
Die trainingen gaan verder dan een standaard slipcursus. Want het is wel handig om te weten hoe je samen moet werken om een verdachte tot stilstand te brengen. Zeker als de verdachte in kwestie juist niet wil stoppen. Dus ja, deze auto’s hebben waarschijnlijk wel een deukje of een krasje.
Onder de motorkap van beide auto’s huist een motor die zich het best laat omschrijven als ‘iconisch’. Een 2.4 liter vijfcilinder met 215 nauwelijks te bevatten paardenkrachten en 420 boomontwortelende Newtonmeters. Daarmee katapultuur je in slechts 8 seconden naar de 100 km/u en haal je een bizar hoge topsnelheid van 220 km/u.
De kilometerstand bedraagt minder dan 2 ton, dus je kunt nog jarenlang ervan genieten. Het zijn zelfs Euro 5-diesels, dus je kan nog gewoon de meeste binnensteden binnenvallen. En met die bumpers gaat niemand je tegen houden! Interesse? De Marktplaats-advertentie kun je hier bekijken!
Voor aanschaf is het wel handig om even alle aandachtspunten in het achterhoofd te houden:
Meer lezen? Dit zijn 7 fiere auto’s uit de geschiedenis van de Carabinieri!
Dutchdriftking zegt
Gezien het hondenleven wat ze gehad hebben vind ik ze nog duur. Maar vast een heerlijke auto om in de zomer een roadtrip mee te doen met vrienden. Daarna nog een garbage run of iets dergelijks, en dan de schredder in.
Johanneke zegt
Nou zou niet achterin willen zitten. Hoe is dat zo krap.
dracae zegt
Het was me eerst niet opgevallen, maar dat is inderdaad nogal krap voor dit soort auto.
William zegt
Politie reed toch de benzine turbo zes cilinder? En als ik het goed heb gelezen met oliepeilstok ipv oliesensor. En alle sensoren achter de voorruit uitgeschakeld.
Robert zegt
Vroeger gingen deze ex-politieauto’s via Domeinen naar de nieuwe eigenaren, dus ik vermoed dat de handelaar deze daar ook heeft kunnen kopen. Vroeger kon je de Volvo sedans bijvoorbeeld als ex-politieauto herkennen, doordat ze achteraf waren voorzien van een ruitenwisser op de achterruit.
Het moet wel je ding zijn, want werkelijk het hele in- en exterieur zat (zit) vol met gaten voor alle apparatuur die werd ingebouwd. Dat van die speciale bumpers heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder gezien. Het zal dus wel aardig wat investeringen kosten om dit weer toonbaar te krijgen – of het moet je geen zier interesseren, natuurlijk.
jarnobakker zegt
op de sloop setje bumpers halen en laten spuiten.
Kost de kop ook niet .
goodvibrations zegt
Denk dat je beter in kunt zetten op een exemplaar met 3 of zelfs 4 ton dan deze afgetrapte auto’s.. veel geld zeg! En dan nog allemaal krassen en beschadigingen…
MM93 zegt
Dit zijn ex trainigs auto’s
bietje zegt
Kan mij zo voorstellen dat je van alle ex-politieautos juist déze niét wil hebben 🙈
5 mille… pfff
ghini zegt
Ik denk dat het trainings autos zijn om te oefenen voor het betere duw en beuk werk. Veel te duur gezien al het gedoe en gaten etc.
mc96 zegt
Dit zijn oude SIV auto’s die daarna gebruikt zijn om PIT manouvres mee te oefenen 😀
AudiRS zegt
Nee dit zijn voorlopers van de huidige SIV die de laatste jaren gebruikt zijn als trainingsauto voor inbox-procedures met de “nieuwe” SIVs. Vandaar dat de brede rubbers midden op de bumpers zitten ipv de hoeken.
Ultimora zegt
Hier zit nog wel een leuk stukje bpm (2300,-) in, dus dikke kans dat ze op export gaan
shellplc zegt
Oude Politieauto’s worden tegenwoordig eigenlijk altijd geveild via de BCA autoveiling Barneveld.
Die V70 met een T6 blok hadden ze er niet heel veel van volgens mij, meeste waren gewoon diesels.