Voor minder dan 3.000 Euro rijd jij weg in deze BMW 2-Serie Gran Coupe die op Marktplaats geadverteerd staat.
De BMW 2-Serie Gran Coupe is niet iedereens favoriete BMW. Door zijn voorwielaandrijving en klassieke FWD-proporties, halen ‘echte kenners’ er de neus voor op. Maar, de 2 GC is wel een lekker praktische bak voor een gezin met (jonge) kinderen. En hij is natuurlijk relatief betaalbaar, in vergelijking met een dikke Fünfer of Siebener.
Toch kunnen we ons voorstellen, dat het budget niet toereikend is voor een nieuwe Zweier, of dat je het geld gewoon liever ergens anders aan uitgeeft. In dat geval, is het altijd nog een optie om Marktplaats aan te vuren en een gebruikt exemplaar op de kop te tikken. In dit geval vonden we dit exemplaar uit 1991, in een chique kleur beige met een blauwe pinstripe om de beltline te accentueren. Destijds was dat ongetwijfeld een dure optie. We weten immers hoe dat werkt bij de premium Duitsers.
Het profiel van de auto, wordt gekenmerkt door het zogeheten tijdloze threebox design. Een forse frontoverhang, signaleert dat het hier om een praktische voorwielaandrijver gaat. Achter de voorwielen, volgen er dan al snel twee deuren, met een extra zijruitje boven het achterwiel om het optische zwaartepunt niet te veel op de neus te hebben. Daarachter komt dan nog een overhang aan de achterkant, die ongeveer net zo groot is als de frontoverhang. Een puur design in perfecte balans dus. Vraag een kind een sedan te tekenen en je krijgt iets als dit.
Onder de kap, huist in dit geval geen sneue driepitter, maar een luxe vierpitter met een inhoud van circa 1.600 cc. Desondanks had de 2-Serie Gran Coupe van 1991, in tegenstelling tot het huidige model, nog geen last van uitlaatinflatie. Aan de achterzijde priemt slechts een enkel pijpje onder de bumper door. Gewoon netjes zoals dat heurt dus. Echte premium kenmerkt zich soms ook in eenvoud.
De klep met twee beugels opent de deur naar de bagageruimte, die door de hoge kont verrassend fors is uitgevallen. Deze auto mag dan gaan om de badge appeal, maar dat wil niet zeggen dat praktische bruikbaarheid een ondergeschoven kindje is. In het interieur vind je kwalitatief hoogwaardig Duits stof terug op de zetels. Centrale vergrendeling is uiteraard aanwezig en een open dak zorgt voor frisse lucht in het interieur. Airco is helaas niet aanwezig. Daar moest je bij BMW nog voor bijbetalen in 1991.
Maar goed, dat weten de buren niet als deze premium blepper op de oprit staat. En daarvoor hoef je niet heel diep in de buidel te tasten. Ondanks dat dit Duitse Dickschiff pas 110.000 kilometers achter de kiezen heeft, is ‘ie voor minder dan 3.000 Ekkermannen al de jouwe. Koop dan!!1!
endless zegt
??? Goed spul dat lachgas zie geen BMW wel een Opel
ffw88 zegt
Geen lachgas, die Tesla obsessie doet vreemde dingen met je hoor..
kniesoor zegt
Een onvolprezen Opel Astra, fijne otootjes. Deze ziet er zo op ‘t eerste oog nog best netjes uit, een onverprutst origineel. Prijs is wel absurd hoog, de helft of minder zou meer in de buurt van de reeële waarde komen. Zeldzaam zijn deze oto’s niet. Ook niet qua (relatief) lage kilometerstand.
lecomte zegt
@amghans: Dit is een Kadett E, geen Astra 😉
Robert zegt
@lecomte: voor wat het waard is, in het VK werd dit model ook toen al als (Vauxhall) Astra verkocht.
Ik moet trouwens zeggen dat als de dorpels en wielkastranden achter daadwerkelijk zo strak zijn als dat ze er op de foto’s uitzien z je een pareltje in handen hebt. Jammer alleen dat dit de 1.6 met carburateur is en niet de 1.6i. Die laatste waren behoorlijk zuinig te rijden en bomproof qua duurzaamheid.
lecomte zegt
@RRRobert en @koekwaus: Ja dus? Deze is onder andere ook verkocht als Pontiac LeMans en Chevrolet Kadett maar we zitten op een Nederlandse blog. Ergo een Kadett E, anders had men Vauxhall Astra moeten schrijven ipv Opel Astra 😉
B4R7 zegt
@lecomte: Dit is een daewoo nexia toch? 😋
lecomte zegt
@b4r7: Ja precies! Een Passport Optima inderdaad 🤣
willeme zegt
@lecomte:
Kleine correctie ;-) Eigenlijk heet de sedan-uitvoering van de Vauxhall Astra de Vauxhall Belmont ;-) (net zoals de Orion de sedan-versie van de Escort was en de Jetta de sedan-versie van de Golf). Je hebt er verder helemaal niets aan, maar nu weet je het :-D
koekwaus zegt
@lecomte: ga je overal serieus op in?
avdb zegt
In 1991 leverde Opel dit model al lang niet meer met carburateur. De 1600 was de 1.6i met injectie (monopoint). Ik weet niet hoe het in 1991 was, maar in het begin van deze versie was de elektronica niet best. Mijn niet-dealer had daarvoor zelf een revisielijntje geregeld. Vond 1.400 gulden iets teveel om aan zijn klanten door te berekenen.
Daarboven ging je gelijk naar de 1.8i
koekwaus zegt
@lecomte: in het VK was dit een Astra
jayhovah zegt
@lecomte en @koekwaus : Nee, in de VK was dit “an rusty piece of sh*t”
kniesoor zegt
@lecomte: Potdikkie, je hebt gelijk, ‘t is idd een Kadett. Effe niet goed opgelet . . . 😬
Mijn betoog over de prijs blijft overigens overeind.
madmarky zegt
Hoeveel moeten er nog wegrotten voordat ze wél zeldzaam zijn dan? Ik heb dit model al jaren niet meer op de weg gezien. Kan me goed voorstellen dat een nette ‘survivor’ ondertussen zoiets moet kosten. Zelfs voor ouwe Opels is er kennelijk zoiets als jeugdsentiment.
Turbo S zegt
Jaap koop jij dan als je er een BMW in ziet. Ik zie de overeenkomst weliswaar niet maar aangezien jij het wel ziet zou ik lekker premium gaan rijden voor weinig.
alassad zegt
Leuk gedaan :)
potjak zegt
Wat een ongelofelijk knullig geschreven artikel. Slaat kant nog wal.
redbeams zegt
@potjak: noch
potjak zegt
Thx! Nog nooit bij stilgestaan :-) Weer wat geleerd.
rob5nismo zegt
@autoblog redactie. Jullie weten dat er foto’s van een opel kadett bij staan?
jaapiyo zegt
Bimma 2GC
volvoturbo zegt
Dat was mn 1e auto, maar dan in t wit :)
Robert zegt
@volvoturbo: ik heb er in gelest. Dat was een behoorlijk potentie 1.8 GT. Mijn eerste eigen auto was trouwens ook een Kafett, maar een late C, met roemruchte 12N motor. Onverwoestbaar dankzij de af-fabriek geleverde snelheidsbegrenzer. Ook met wind mee wilde deze echt niet meer harder dan 130 kmh.
martijnev zegt
Wel een hele flauwe grap, Autoblog, een Duits biertje teveel op?
kapitein zegt
Man man man.. In de comments is hier tegenwoordig ook geen greintje humor meer te vinden. Ik vind ‘m leuk!
techniekmeneer zegt
Man man man
moveyourmind zegt
Ik kijk liever naar andere kadetjes van 30 jaar oud.
kniesoor zegt
Marco B, ben jij ‘t ?
jvthof zegt
@amghans: die vind 30 te oud
pignon zegt
Hahaha. En alle serieuze en humorloze reacties ook. Gewoon je eigen gang gaan @jaapiyo
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Prachtig spul. Lekker praktisch en lean opgebouwd! Dat rammelende dashboard blijft echter wel een dingetje. Tip: demonteren en alles weer in elkaar schroeven met dubbelzijdig plakband ertussen.
harrie zegt
Is het dashboard dan niet van ultra zacht premium Duits knuffelplastic?
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijk ding!
V300amg zegt
Dit is leuke humor! Zo’n grapje op een zondagavond moet kunnen haha. Top.
roadster1976 zegt
Ik denk dat de bmw voor morgen op het programma staat. Marktplaats zal wel weer betaald hebben. Veel van dit soort artikelen de laatste tijd
Richmond zegt
3k voor een Kadett ik vind dat nog best wel wat
golf1985 zegt
Liever deze kadett dam de bmw 2 serie🤣
dailydriver zegt
DRUGS ARE BAD, M’KAY!!!
harrie zegt
Prachtig geschreven.
Badge appeal 100% on fleek, en daar draait het leven immers om.
jarnobakker zegt
Mijn vader had een vroeger een witte station. Heerlijke bak . zat zelfs cruise control ingebouwd.
bernoulli zegt
En een premium analoge klok standaard. Geen tourbillon helaas.
c-ad zegt
Is dit de generatie die in de folder al roestte?
Joost zegt
De link tussen een Kadett en een 2GC ontgaat me een beetje, behalve dat het beiden vlees noch vis auto’s zijn, maar wel leuk artikel. Moest lachen bij “uitlaatinflatie”. Eerder gehoord van @Wouter meen ik….
MarcoM zegt
Ooit het toonbeeld, vandaag de dag zie je ze niet meer.