De voetafdruk van @wouter staat nog op het gaspedaal.
Onlangs had @wouter weer een ontzettend vervelende werkdag te pakken (check hier de beelden). Meestal rijdt hij vooral in splinternieuwe auto’s, maar dit keer moest hij op pad met een of ander gemodificeerd oud hok. Gelukkig voor hem ging het niet om een Calibra met zelfbouw-tuning (hoewel dat ook best geinig zou kunnen zijn), maar een affengeile Porsche 911 van de 964 generatie. Het apparaat is het geesteskind van Raphael Gianotten, die zich tot doel gesteld had de ultieme 911 voor de straat te bouwen, mede door het implementeren van wat rally-goodies.
De gedachtengang is even origineel als simpel: de openbare weg lijkt over het algemeen eigenlijk veel meer op de gemiddelde rally-proef (nou ja, op asfalt dan), dan op een exteem glad circuit zonder imperfecties. Dus in plaats van je straatauto perfectioneren voor de ‘Ring, is het eigenlijk logischer om ‘m te prepareren voor de ELE. Vandaar dat de 911 RAPH L1 vierwielaandrijving en een speciaal ontwikkelde sequentiële bak heeft. De ‘L’ in L1 staat overigens voor Lightweight, een referentie naar de beperkte oplage 964 RS Lightweights die Porsche zelf ooit bouwde.
Uiteindelijk is het project ‘volledig uit de klauwen’ gelopen, zou je kunnen zeggen. Je hebt van die mensen die als ze eenmaal ergens aan beginnen niet meer van ophouden weten voordat alles perfect is. Zo werd de motor aangepakt om 450 atmosferische pk’s te leveren, heeft de auto de magnesium Cup 1 wielen (geen lucifer tegenaan houden), werden er met de hand gemaakte carbon onderdelen toegevoegd (waaronder de stoelen) en is er zelfs een beetje goud in de klokkenwinkel verwerkt. In totaal heeft het zo’n 2.000 uur gekost om de Elfer te krijgen zoals ‘ie nu is. En ja, de prijs is daar helaas ook naar. Voor 460.000 Ekkermannen is er natuurlijk een heleboel te koop. Toch voor deze unit gaan?
Dank Torsten voor de tip!
bas2014 zegt
Geen hond die het verschil ziet tussen een leuk aangepakte standaard 964 van 50K en deze. Rijdt ook nog beter voor dat geld en wat upgrades.
Never nooit dus voor dat geld.
AstonMartinDriver zegt
@bas2014: agree, 911 is 911 2 me
kritisch zegt
@bas2014: dat is nou juist het ding. Je koopt het niet voor een ander maar voor jezelf. Deze auto koop je ook alleen als je alle auto’s al hebt uit de Porsche geschiedenis
bas2014 zegt
@kritisch: Juist, dan hoef ik niet te pochen met het feit dat ik een ‘RS’ heb, die feitelijk amper afwijkt van een 964 met wat upgrades.
hansiepie zegt
@bas2014: +1
Er staan genoeg 964jes te koop die voor pak ‘m beet 60K fraaier, beter en sneller zijn.
Lekker zelf van genieten zonder dat je je gek laat maken door overpriced badges.
langejohn zegt
@hansiepie: fraaier, beter en sneller voor 60k? Je lult uit je nek.
torsen zegt
@bas2014: Dit is een standaard 964 met upgrades. Geen RS.
Als je dus totaal doorslaat met het upgraden en er 2000 uur aan arbeid in stopt kan het zijn dat de prijs iets uit de klauwen loopt.
rhellema zegt
Soms kan je zoveel geld stukgooien tegen een auto terwijl je al weet dat je dat er nooit voor terug gaat krijgen. Ik denk dat dit ook zo’n verhaal is.
mwti zegt
Waarom? Doe maar voor 2 ton een jonge 991.2 GT3 RS. Heb je nog 260K over.
flatsixx zegt
@mwti: zonder enige twijfel, misschien zelfs nog een .2 RS voor die 200 extra toeren.
flatsixx zegt
@flatsixx: *met twijfel dus
thomcarspotter zegt
Die prijzen van de retrobuild 964/993 911’en gaat nergens meer over met die creaties van Singer, Von Schmidt en nu dit. Waarom moet het allemaal zo extreem duur zijn?
viezefreddyw zegt
@thomcarspotter: Blijkbaar omdat men er voor betaald.
Net als Alfaholics. Weliswaar minder maar gaat ook naar de 2 ton dacht ik. En er staat een wachtlijst op hè. Als je nu iets besteld kan je wachten tot ongeveer 2025.
frederik zegt
@thomcarspotter: Omdat er heel veel werk in gaat zitten, plus dure onderdelen. Of je het ook wilt is een tweede.
tjaab_snel zegt
Voor wie iets meer wil weten over hoe het mooie geluid tot stand komt bij deze Porsche, dat is mede mogelijk gemaakt door een Nederlands bedrijf dat echt perfect gelijke lengte uitlaat(spruitstukken) maakt: https://celeritech.nl of check hun Insta: https://www.instagram.com/celeritech.exhausts/?hl=nl
rhellema zegt
@tjaab_snel: je bent zo vol met superlatieven dat ik begin te vermoeden dat je zelf bij dat bedrijf werkt!
polak zegt
Ik heb het filmpje nog maar weer eens bekeken maar kan goed snappen dat er mensen die het er voor over hebben. Dit is geen auto die een beetje getweakt is.
tjorque zegt
Te retrotastisch voor mij.
Doe mij maar nieuwerwets en liefst met turbo’s. (Hoewel ik zo’n oude turbo wel eens wil rijden op een grote vlakte om te ervaren hoe listig die dingen kunnen zijn)
ghost zegt
Past wel goed bij mijn riviera blauwe S3, maar de prijs is net even (9x) te gek..
frankvr zegt
Deze is niet te koop, voor 460k bouwen ze er een voor je: “The price is based on a new car to be built. The color of the exterior and interior can be determined by yourself. Delivery time from order is 6 months.”
jasbelle zegt
Als het echt de ultieme 911 was geweest had ie m zelf wel gehouden.
sanderz28 zegt
Best een mooi ding maar irriteer mij mateloos aan die zwarte koplampringen, spuit die dan in kleur?
Dutchdriftking zegt
Tja, doe mij dan maar een Singer voor een half miljoen….
Robert zegt
Vreemde gedachte, een ‘lightweight’ model ontwikkelen en daar dan goud in toepassen (± 2,5x zwaarder dan staal en ± 7x zwaarder dan aluminium).
cossiekiller zegt
@rrrobert: Ja, maar dat kan beter tegen de hitte van de toerenteller als die weer eens in het rood staat.
Robert zegt
@cossiekiller: er zijn 1001 legeringen mogelijk, zowel in staal als aluminium, die hoge temperaturen kunnen weerstaan. En dat hoeven geeneens dure exotische materialen te zijn.
cossiekiller zegt
@rrrobert: Het was een grapje ;-)
mc96 zegt
Volgens mij ben je goed gek als je zo veel geld stuk slaat op dit ding. Voor de helfd van het geld is er genoeg leuks te koop waarmee je minstens zo veel fun kunt vekeven
mc96 zegt
Helft ?
lightisride zegt
Mooi, maar maakt wel idioot veel herrie.
En een onbeschermde rolkooi? Daar mag je, dacht ik, in Duitsland niet mee rond rijden. En is inderdaad niet zo’n goed idee. Helmpje op dan maar? met oorpluggen.
ik denk niet dat er veel kilometers mee gemaakt gaan worden.