Chic heur…
De nieuwe generatie A7 wordt bij Audi intern aangeduid als de C8 generatie. ‘Hoe dan?!?’, denk je nu wellicht? Wel, omdat de auto op dezelfde basis staat als de nog te introduceren C8 A6. Op zijn beurt wordt deze nieuwe A6 aangeduid als C8, omdat zijn stamboom teruggaat naar de allereerste Audi 100 uit 1968. Deze kreeg de typeaanduiding ‘100’ omdat ‘ie aanvankelijk 100 Duitse pk’s op de voorwielen losliet. Intern werd de auto echter -je raadt het al- ‘C1′ genoemd.
Nou wil het ’toeval’ dat er van die eerste generatie Audi 100 ook een heuse coupé variant bestond. In dit geval eentje met twee deuren, zoals dat hoort bij coupé’s. Maar als we even door de vingers zien dat de A7 vier deuren heeft, kan je deze Audi 100 coupé S dus beschouwen als de verre voorvader van die auto. Audi bouwde er 30.687 exemplaren van.
Onder de kap van de auto, die toentertijd doorging als een poor man’s Aston Martin DBS, huist níet de basismotor van de reguliere Audi 100, maar een iets groter aggregaat met een inhoud van bijna 1.9 liter. Het blok is goed voor 115 pk, die zoals eerder aangeven de voorwielen aandrijven.
In het geval van dit exemplaar is de krachtbron gekoppeld aan een automaat, wat de auto niet bepaald tot een strepentrekker zal maken. Maar goed, wil je dat überhaupt bij zo’n klassieker. Als het ding maar soepel schakelt zal de auto zich vast lenen tot het betere cruisewerk op een lome zondagmiddag. Helaas is de vraagprijs niet mals. De verkoper wil graag 22.000 Euro ontvangen voor de oude boksbeugel. De moeite waard, of koop je daarvoor toch liever iets anders?
Bedankt Robert voor de tip!
Robert zegt
Die vraagprijs valt alleszins mee. Vind er maar eens een. Vorig jaar hadden ze er een te koop bij Classic Car in Boxtel, daar vroegen ze bijna het drievoudige voor.
Ik vind hem gaaf.
camber24 zegt
@RRRobert: maar dan noem je ook een overpriced tent op…
E34M5Touring zegt
Mooie auto hoor! Italiaans bijna. Knappe 5 pitter erin met wat onderstelmeuk. Leuke sleeper!
lebeaunl zegt
Bedankt voor de tip!
ghost zegt
Er gaat vast weer iemand zeuren voor het feit dat het woord boksbeugel wordt gebruikt.
lekkerlinksrijden zegt
Beetje hetzelfde lijnen spel vanaf de b-style als een Datsun 240Z
ri_ck zegt
Mooie klassieker, eerlijk vind ik alleen de BMW’s en Mercedessen uit die tijd een stuk knapper! (Zegt een Audi liefhebber)
introductiemap zegt
Prima prijs voor zo’n (er op het eerste oog uitziende) feilloze oldtimer. Fraai ding.
joost1990_2 zegt
Voor dat geld koop ik toch liever een Alfa 2000 GTV of een GTV6
laptom zegt
@joost1990_2: om te sleutelen?
joost1990_2 zegt
@laptom: En of! Zo’n motor is toch veel mooier om een hele dag naar te kijken dan eentje van Audi? En ga nou niet zeggen dat je aan een Audi nooit hoeft te sleutelen, want dat moet je aan iedere auto van 40 jaar oud.
O plaat zegt
@joost1990_2:
De ene motor (van 40j oud) is wel arbeids intensiever dan de andere. Een Amerikaanse of Mercedes-Benz V8 die altijd zijn onderhoud gehad heeft is zeer betrouwbaar en moet je zelden aan sleutelen. Enkel op vlak van carrosserie blijft roest wel een vijand waar je continu moet tegen blijven vechten.
joost1990_2 zegt
@shiva: dan alsnog kijk ik liever een hele dag naar een motor uit Italië, vooral de Busso’s, dan 5 minuten naar eentje van Audi.
hamerhaai zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
skinnybmw zegt
Toen Audi nog niet ‘premium’ was, een veredelde VW zie je wel terug in dit ontwerp. Heel bijzonder maar ‘mooi’ kan ik het niet noemen. Zet dit naast een klassieke Italiaan, Brit, BMW of Mercedes en ik lach m’n ballen uit m’n broek. Zowel technisch als het design is dit ondermaats.
Robert zegt
@skinnybmw: grappig dat je dit zegt. Het was in die vroege jaren zeventig juist andersom: de meeste VW modellen waren juist versoberde Audi’s. Dat begon met de K70 (oud ontwerp van NSU) en werd opgevolgd door o.a. de Polo/Derby (Audi 50) en de eerste Passat (Audi 80).
skinnybmw zegt
@RRRobert: Je hebt ook helemaal gelijk, feit is dat ik ze op elkaar vind lijken en dat dat voor Audi niet positief is, voor mij dan. Dit voorbeeld valt nog mee, zie er nog wel wat designtaal in maar vergeleken met de rest snap ik niet dat mensen, die van mooi gelijnde auto’s houden, dit daar boven verkiezen…dat je het nu rijdt is een ander verhaal maar dat heeft meer te maken met historie en heritage van Audi.
jack_abarth zegt
1968 Mercedes-Benz 280SE Coupe moet voldoende zeggen over auto’s van toen.
desjonnies zegt
Nooit wat gevonden dat ding.
Net als die R15 / R17 van Renault.
Was toen een coupé revival dank zij de Ford Capri.
Veel leuker om te zien en beter als scheurijzer de FIAT 124 Coupé.
Kostte de helft van een Alfaatje en was zeer capabel.
Of de evergreen : MGB Gt.
Hier een 124 coupé:
https://goo.gl/images/exPHef
Gulli zegt
Als we toch over klassiekers bezig zijn; Dit weekend Interclassics in Maastricht, wie gaat er mee?
mopar zegt
@Gulli: ik ga dit jaar voor de eerste keer. Heb geen idee wat ik ervan moet verwachten eerlijk gezegd. Is het net een AutoRai voor klassiekers, of is het een combinatie van een klassieker beurs en een swap meet?
Gulli zegt
@mopar: Ik heb begrepen dat er nog wel eens iets moois wordt geveild. Maar zeker weten doe ik het niet, want ik ga zelf ook voor het eerst :) Ik stel me er eerder iets als een grote tentoonstelling bij voor, en stands waar je onderdelen, carports, verzekeringen, nieuwe cabriokapjes en onderhoudsmiddelen voor chroom en leer kunt kopen :)
mopar zegt
@Gulli: Las ook al zoiets idd. We gaan het zien!
neleev zegt
@Gulli: Zoals vaker! Ben benieuwd…
fordnut zegt
Ik zie dit liever dan een nieuwe Audi.
dappers zegt
I had een aantal jaar terug een roestige 4 deurs van deze slee. al stond op mijn kentekenbewijs ‘Auto Union’. Gekocht op Ebay voor 350 euro. Topapparaat. ik kijk af nog if ik er 1 langs zie komen. Enorm veel ruimte binnenin.
Plaatje:
https://c1.staticflickr.com/4/3323/3225117691_2892ac5311_b.jpg
wimof zegt
@dappers: Die groene kleur was “in” tussen ’68-’71.
De randsierlijsten komen van de GL versie, die had 112pk , de jouwe is een LS met 100 pk.
Duurzame motor,even de klepseals vervangen en alles was weer ok.
Niet te gek doen met de syncroonringen van de versnellingsbak.
Totaal ander systeem dan 5 jaar later.
Jammer dat bij die eerste modellen, roest een probleem was.
En inderdaad er stond tot Auto Union op het typeplaatje en gelijkvormigheidsattest. Ik denk tot ’73 dan werd het Audi en een andere invoerder.
d’Ieteren in België , geen idee wie voordien in Nederland invoerder was.
In België Ets Petit in Luik.
(en die vonden het nodig om met grote getale het typeplaatje op de verkeerde auto’s te bevestigen.)
Esprit_de_Flandre zegt
Lijkt er zelfs een beetje op achteraan…