Voor als je auto nog zeker 100 jaar mee moet gaan.
Er zal een tijd komen dat de wereld vergaat. Of we het mee gaan maken of niet, maakt niet uit. Mocht het moment aanbreken, zal ook het begrip ‘automobiel’ stoppen met bestaan, waarschijnlijk. Maar waar je zeker van kan zijn is dat deze gouwe, ouwe doordouwer er nog zal zijn.
Het maakt niet uit wat er gebeurt, kakkerlakken en Unimogs zullen het overleven. Aangezien er weinig animo is om de kakkerlak te behandelen voor een artikel, vestigen wij voor vandaag onze aandacht op de Mercedes-Benz Unimog.
De Unimog begon zijn carrière als trekker. Mercedes wilde een voertuig dat boeren konden gebruiken zowel op het land als op het asfalt. Dus één voertuig waarmee je én het land kan verbouwen én je waar kon aanbieden bij de tussenhandel. Uiteindelijk groeide de Unimog uit tot een ware alleskunner. Als je er niet met een Unimog kan komen, kun je er überhaupt niet komen.
Deze Unimog 419 uit 1987 is omgebouwd om de meer avontuurlijk ingestelde automobilist tevreden te stellen. Er zit een enorme LED-bak op, voor als het donker is en de bumpers zijn uniek. De kleur is een soort mat olijfgroen. In 1987 was matte lak nog niet echt een dingetje, maar de Unimog is een van de weinige auto’s die dat kan hebben.
Verder zien we enorme (43 inch!) grote banden van Michelin met 20″ velgen. Je krijgt zes stuks mee, waarvan twee reserve zijn. Ook zijn er meerdere jerrycans aanwezig. De reden waarom laat zich eenvoudig raden. De Unimog lust wel een slokje. Onder de kap treffen we een zes-in-lijn dieselmotor van 5.7 liter groot aan. Het interieur is een beetje kaal, maar past wel bij zo’n functionele auto. Meer interesse? De advertentie kun je hier bekijken.
Meer lezen? Bekijk hier 70 jaar Unimog in 70 schitterende foto’s!
Robert zegt
Gaaf ding, hoor. D’r rijden er in Nederland ook nog wel een behoorlijk aantal rond in MMBS uitvoering, echte landbouwvoertuigen dus. Dat scheelt in ieder geval in de MRB afdracht – en qua snelheid zul je er niet eens heel veel van merken.
madmarky zegt
Met die motor en wielen is de aandrijflijn stuk voordat je tank leeg is, dus brandstofverbruik lijkt me geen probleem
seanxtype zegt
@madmarky: aandrijflijn is ook niet meer standaard dus zal prima mee vallen.
tjorque zegt
Als ik plek had om het te stallen en in een regio woonde waar je er ook daadwerkelijk iets mee kan doen. Kocht ik hem graag…
ghengiskhan zegt
Gaaf ding, hoor. Het enige negatieve dat ik kan verzinnen is die stomme sleutelganger en dat vlaggetje op de binnenkant van de deur.
Voor de rest: Run, you SUV-bitch. Cause when I’m gonna get you, you’re done.
lekbak zegt
Leuk voor in Groningen deze dagen.
emping zegt
Achterlijk lomp ding, en rijdt voor geen meter.
drdre1 zegt
@emping: idd, doet rondje Nurburgring in een zenuwslopende 00:41m:25s, echt triest. ? ?
saxoke zegt
@drdre1: sommigen begrijpen het niet. Hiermee rij je niet over de ring, maar door het gras en de wil ige grindbakskes die er zijn langs het circuit. Ook elk bos errond is heerlijk terrein voor dit ding
2wheeler zegt
@saxoke: sommigen begrijpen het inderdaad niet
s73phan zegt
Serieus, 77 foto’s?
Begrijp me niet verkeerd hoor, waanzinnig ding! Maar alle hoeken 19x?
sizedoesmatter zegt
Luxe uitvoering hoor; met plafondbekleding en dakterras: superauto!!
remco86 zegt
Vraag mij niet waarom, maar als ik het geld en de ruimte zou hebben dan kwam er zo’n apparaat!
Gewoon gaaf!
twentsediesel zegt
Briljant, die 4 versnellingen voor achteruit..
saxoke zegt
Jaren lang hebben we “voor de lol” een Unimog gehad. Best een fijn ding, alleen wat traag, maar verdomme sterk en een grote zuipschuit. Er lag een 2.2 viercilinder benzine motor in met een goeie 90pk (als ie dat al had). Verbruik lag als we lekker wa gingen 4×4’en rond de 60l/100km. Het lokale tankstationnetje was meteen onze beste vriend. Hahaha
monsieurleloure zegt
ktionszeitraum: seit 1963
Hersteller: Daimler-Benz
Funktionsprinzip: Diesel
Motorenbauform: Sechszylinder-Reihenmotor
Hubraum: 5675 cm3
Gemischaufbereitung: Direkteinspritzung
Motoraufladung: Sauger oder mit Turbolader
Leistung: 48–127 kW
Deze diesel had toen al directe inspuiting ipv een voorwervelkamer
cossiekiller zegt
Zou de eigenaar beseffen dat een Unimog een Mercedes is, en bijgevolg Duits? En niet Amerikaans?