Een origineel aangepaste 993 die niet meer origineel is.
De Porsche 911 van de 993-generatie wordt door velen gezien als de laatste ‘echte’ Porsche 911. Nu is dat een beetje onzin natuurlijk, want de huidige 911 is nog altijd een echte 911.
Luchtgekoeld
Het is de laatste luchtgekoelde 911 en dat heeft voor sommigen wel een bepaalde aantrekkingskracht, evenals het verouderde interieur met de rechtopstaande pedalen en de bijna verticale voorruit. Kortom, de klassieke 911 sensaties.
Donkerrood
Deze 911 occasion op Marktplaats is wel heel bijzonder. Het is een Amerikaanse import. Gelukkig maar, want die kiezen vaker voor interessante kleuren dan wij Hollanders, waarbij grijs, zwart en zilver de boventoon voeren en donkerblauw en bijzonder exotische tint is. Deze 993 is schitterend donkerrood. Het beige interieur zorgt voor een fraai contrast.
Niet origineel
Als je kijkt naar het stuurwiel, de zwartgelakte spiegels en de Akrapovič uitlaten, kun je al zien dat deze 993 niet meer origineel is. Nu is dat geen schande: er zijn genoeg 993’s die nog helemaal origineel (en saai) zijn. Een beetje variatie is wel leuk en het ligt er bij deze auto niet al te dik op.
Supercharger
Gelukkig is de 993 in technisch opzicht ook niet origineel. Er is namelijk gekozen voor een interessante performance-upgrade. Tegenwoordig kun je bij een 911 Carrera zo maar 100 pk ‘er bij chippen’, maar dat was met de atmosferische 993 nog niet mogelijk. Deze 993 is daarom voorzien van een mechanische compressor-kit. Er is gekozen voor de eerste gradatie qua vermogen bij de firma TPC, met 410 pk en 455 Nm. Aanzienlijk meer dan de standaard 911 Carrera (272 pk) en zelfs twee Pferden meer dan de 911 Turbo van deze generatie!
Carrera 4
Het is ook nog eens een 911 Carrera 4, dus uitgerust met vierwielaandrijving. Voor de die-hard circuitheld minder spannend, maar met 410 pk is het niet verkeerd om de aandrijving op alle vier de wielen te hebben. Want 102,5 pk per wiel is nog altijd bovengemiddeld veel. Je hebt niets te klagen, want deze veel sneller uitziende creatie van RWB blijf je met gemak voor.
Nederland
Normaliter vinden we dit soort auto’s in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland. Dit exemplaar staat gewoon te schitteren in Nederland. Dan de prijs. Uiteraard is het geen goedkope auto met een prijs van 69.993 (I see what you did there) euro. Aan de andere kant is er een enorm bedrag ingestoken om ‘m zo te krijgen, dus mocht je op zoek zijn naar een donkerrode 993 Carrera 4 om deze te voorzien van compressor: u heeft geluk!
Ram-G-maN zegt
Aangezien deze al gemodificeerd is geweest is het vast niet erg als je deze 993 nog van een RWB-behandeling voorziet. Ik zou overigens ook kijken of er een leverancier is voor een luchtgekoelde atmosferische boxer 6 met 400+ PK’s.
davelepeef zegt
@AutomotiveDesigner: ik snap je, hoewel ik dit wel een hele fraaie uitvoering vind. Zou ’t niet snel om zeep helpen. Als je toch de boel verbouwt pak dan ’n afgeragde. Moet toch volledig overgespoten. En blokjes zijn er vast, Singers zijn ook atmosferisch @400pk.
Rick-dos zegt
“69.993 (I see what you did there) euro”
Is een geintje dat Porsche eigenaren die hun auto verkopen wel meer doen blijkbaar. Ben een beetje aan het rondsnuffelen voor een GT3 (RS) of GT4. Zie je bedragen voorbijkomen van €135.718 of €118.997 dan wel €179.911 of €182.991. Zoveel humor die Porsche eigenaren…
bischero zegt
@Rick-dos:
vertaal het dan willekeurig naar MB of BMW rijders; wordt het pijnlijk duidelijk dat die “BOMVOLLE ///M” gewoon een 316 met spoiler pakket is.
dromedaris zegt
@Rick-dos: ja ik ga helemaal stuk.
Gulli zegt
@Rick-dos: de telefoonnummers van de Nederlandse dealers hebben vaak ook 911 of bijv 356 erin
phdg zegt
@Rick-dos: zo heeft de Subaru importeur in België ook een pand met huisnummer 555 speciaal gezocht.
sander1980 zegt
Gaaf ding! Mooie kleur, brute upgrade qua vermogen en waarschijnlijk met behoud van het karakter (supercharger). Ik vind hem mooi!
E34M5Touring zegt
Deze stond een paar jaar geleden te koop in Maastricht op de classic beurs. Echt een strak ding, de compressorkit zag er echt mooi geinstalleerd uit. Lijkt me een tof ding om een x mee te rijden.
Deze dus:
https://www.autojunk.nl/2017/01/porsche-911-carrera-4-met-supercharger
Handig die edit knop!
fendercd60 zegt
Wat een pracht uitvoering.
enricoleerdam zegt
Is dit arena red ? Het lijkt erop. Prachtige kleur
room850 zegt
@enricoleerdam: jepz, is hem indd. Arena roth
E550 zegt
Best wel raar dat er bij een US-spec exemplaar niet standaard een kopie van de Carfax bij de advertentie wordt toegevoegd.
dwfc zegt
Tja Rick, je zal toch nog even moeten wachten hoor, er zijn wel correcties bij Porsche maar niet voor alle modellen.
Davidov zegt
Prachtig kleurtje!
room850 zegt
Die kleur heb ik meerdere keren gebruikt voor 2 wielig vervoer in te laten spuiten. Arena Roth is de kleur.
davelepeef zegt
@room850: rot. Niet Roth. Maar verder gelijk, kleur is erg mooi. Vind het erg goed op de 993 passen
frank2b zegt
Zo rot vind ik t niet …
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Kan iemand mij sponsoren? Dan knoop ik een compressor op een gele 997 4s. Wil ik ook best meedoen aan de “mijn auto” rubriek.
kniesoor zegt
Zeg schraapveer, regel daar zelf eens ff de pecunia voor ! :-)