Lichtgewicht, beproefde techniek en betaalbaar, dat waren drie ingrediënten waarmee eind jaren ’80, begin jaren ’90 gepoogd werd het merk MAX van de grond te krijgen. Zonder succes, slechts 17 werden er gebouwd en een daarvan kan de jouwe worden.
Midden jaren 80 begint het Helmondse Kick Design met de ontwikkeling van een kleine sportwagen. Ze besluiten niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden en kloppen aan bij PSA voor de techniek. Onderstel een aandrijflijn worden geleend van de Citroën AX GT, een 1.4 met 84. Een andere zichbare link met PSA zijn de achterlichten, die van de Peugeot 405 komen.
De carrosserie is van kunststof, waardoor het leeggewicht slechtst 772 kilo bedraagt. Aanvankelijk bouwt Max de auto als Roadster, maar het idee is dat je de auto middels modulaire delen ook om kunt bouwen tot Coupé, Shooting Brake en zelfs een soort pickup. Waarschijnlijk een beetje afgekeken van de Nissan EXA/Pulsar NX uit 1986, al was bij die auto het dak boven de bestuurder gefixeerd en was alleen de achterkant te verwisselen.
Hoewel de auto met een prijs van zo’n 45.000 gulden concurrerend geprijsd was ten opzichte van andere roadsters, was de auto daarmee ook dubbel zo duur als de AX GT waar hij op gebaseerd was. De productie kwam dan ook niet lekker op gang en uiteindelijk zijn er slechts 17 exemplaren gemaakt voor de fabriek in 1993 failliet ging. Het schijnt dat er uit de inboedel nog eens vijf exemplaren zijn afgebouwd en ook is het niet helemaal duidelijk of dit eerste prototype bij die 17 exemplaren is geteld, of dat dit feitelijk nummer 18 is.
Eigenlijk maakt het niet uit, want zeldzaam is de MAX Roadster toch wel. Bovendien maakt het feit dat dit exemplaar het allereerste prototype is, extra bijzonder. Een nadeel heeft het ook, aldus Catawiki, want de pasvorm is nog niet overal even goed en de naden behoorlijk groot. Daar staat tegenover dat dit stukje Neerlands autogeschiedenis vooralsnog een hoogste bod heeft gekregen van 1500 euro.
Met dank aan Björn voor de tip!
We beginnen weer goed op de maandag..
Max is hot dus zou je een hoger bod verwachten. Best leuk zoiets op basis van de Ax GT, (die reed ook al leuk) en dus heel exclusief… Kom op mensen… Moet dit niet in een Nederlands automuseum?
Wellicht bestemd voor een hippe senior van omroep Max?
@reobnednab: Jan Slagter?
Rood kunstof. Das nu dus roze.
Eigenlijk he, ondanks het feit dat ie toch wel lelijk is, verdient hij wel een beter lot. Stiekem vind ik hem wel gaaf.
@viezefreddyw: leuk om te swappen naar 1.6 vtr met throttle bodies
Leuk voor Max? Redbull livery erop en rondrijden voor promoties?
Heerlijk guitige gebakje! Wel jammer dat het project enorm geflopt is
Tja, het is bijzonder, maar ook niet meer dan dat. Ik hoef hem in iedergeval niet en zo denk ik velen met mij.
Als ik zelf handig was zou ik hem helemaal oplappen incl. Nieuwe paint. En als ik dan ook nog het geld over had zou ik ook een ander blokje erin leggen.
Het is echt een auto waarvan je denkt dat is geinig om te kopen maar doe het toch maar niet.
Ik hoop dat Max een leuk nieuw baasje krijgt die goed voor haar zorgt
Uit de tijd dat je je kop niet boven het maaiveld mocht uitsteken ….Eigenlijk is er niks veranderd. Gaaf bakkie, maar was toen inderdaad wel heel erg duur…
Ik zat het toen wel zitten (geweldig concept!) maar als monetaire braakliggende teenager had ik er toen geen geld voor. En nog als extraatje, een prototype vind ik wel helemaal top!
… effe babellen met mijn vrouwtje (tja, ik ben al tiental jaren geen teenager meer, nu ben ik een brave/mond-dode/monetaire braakliggende getrouwde man… pfff…)
En als ik dan een “ok” van mijn vrouwtje heb, moet ik alleen nog maar invoeren in Oostenrijk en een “einzelzulassung” (zeg maar, RDW keuring ofzo) regelen maar dat zou geen probleem zijn.
Was dit een stageproject van Victor Muller?
Mama MAX,duidelijk voor de moeder van Max Verstappen dus.
Voor €1500 is dit gewoon een leuk hebbedingetje. Als ik een grote schuur zou hebben had ik hem zo opgehaald. Zoiets eet toch geen brood…
Waarom geen link naar de advertentie? De station uitvoering ziet er leuk uit.
@lemster: check, die was ik vergeten, staat er nu wel in!
Best leuk concept, en die renders zijn ook wel cool. Vooral de shooting break. Hier zou je ook zo een gti blokje in kunnen hangen, ook al vond ik een 1.4 gt ook niet traag aanvoelen.
@dwersbongel: volgens mij mocht dat niet van PSA en hadden ze dat zelf ook graag gewild…
Een modulair platform toen al. Nederlands zijn slim
Ik bied 5.- voor de comfortabele slippers op foto 8.
Zelf een standaard ax 1.1 gehad was door zijn laag gewicht en directe besturing en heerlijk autootje.
Mijn vader was fan van dit concept, helaas zat kopen er destijds niet in. Wel stond hij op de nominatie om een dealerschap te starten, maar zo ver zijn ze nooit gekomen. Later heeft heeft hij maar een C3 Pluriel gekocht, ook een auto om te bouwen tot meerdere carrosserieën, maar dan minder en onhandiger.
@Citrofiel: de Pluriel had toch een Eendendak? Wat voor andere varianten kon je er nog meer van maken?
@roppp: In de praktijk gebruik je eigenlijk alleen die vorm inderdaad, omdat verder gaan bijzonder onpraktisch is. Bij introductie gaf Citroën echter aan dat het een 5-in-1-auto was. Ik kan niet makkelijk een handig plaatje vinden, dus je zult het met deze pdf(!) moeten doen als bewijs, pagina 8 en 9. Hatch, Panoramic, Cabriolet, Convertible/Spider en Mini Ute.
@Citrofiel: De Pluie reëlle, bedoel je? ? Die dingen waren toch zo lek als een mandje, of zijn dat indianenverhalen?
Vroegâh, had ik een boekje met alle auto’s van 1991, waar ook deze Max instond.
Heb m nooit zo mooi gevonden, maar die koplampen vind ik nog steeds erg tof.
Hopelijk krijgt hij weer een liefhebbend baasje!!
Dat iemand hem nog gekocht heeft ook
Allemaal opkopen en vernietigen, en dan hopen dat dit nooit weer gebeurd
@goodolddays: ja, stel je voor dat iemand probeert om een betaalbaar sportwagentje te maken…
Jeremy Clarkson: Still, could be worse…(al dan niet doorschakelend naar Hammond of May die grotere problemen hadden dan hij).
Leuk concept, maar als design studio gooi je je naam wel te grabbel met zo’n matig ontwerp. Daar had meer in gezeten. In dezelfde periode kwam de Mega Tjaffer op de markt, identiek verhaal, verder uitgewerkt met modules maar uiteindelijk ook geen succes. Ook deze auto zag er met de modules merkwaardig uit.De kale variant was wel geinig en werd indertijd beschouwd als een opvolger van de Mehari.
@kwatkam: de Tjaffer was wel degelijk een succes (voor een fabrikant van een dergelijke omvang). Dat ding deed in Frankrijk succesvol mee met die ijsraces.
Spijtig dat het geen succes geboekt heeft. Als het doorging had het nu een Nederlands merk kunnen zijn waar men met trots op keek…en het ontwerp had kunnen evolueren naar uiteraard…
Ik weet nog dat hij uitkwam, vond het een apart maar gedurfd concept. Ben er wel eens eentje tegen gekomen en wist niet dat hij zo zeldzaam is (gelukkig). Als ik ‘m nu terugzie zo zie ik pas hoe foei-lelijk dit gedrocht is.