…krijg er een vrachtwagen gratis bij!
Deze bijzondere klassieke Mercedes staat niet te koop (link) in Monaco, Londen of Pebble Beach, maar gewoon in het Brabantse Boxtel. Daar zit een klassiekerboer die regelmatig mooi spul in de anbieding heeft. In deze categorie valt zeker ook deze Mercedes 300 SL’S’, die zijn leven begon als echte 300SL maar aan het begin van dit millennium werd omgebouwd tot ‘SLS’.
Klinkt als blasfemie om zo’n juweel om te gaan bouwen, maar feitelijk is het minder erg dan je op het eerste gezicht zou denken. De 300 ‘SLS’ was namelijk ook geen officieel model van Mercedes, maar werd medio jaren ’50 in de Amerikaanse racerij geboren ten gevolge van een tragedie.
In 1955 vond op Le Mans zoals velen wel zullen weten de horrorcrash der horrorcrashes plaats. Een Mercedes 300 SLR met Pierre Levegh achter het stuur vloog het publiek in. De coureur kwam om het leven en nam een onvoorstelbare 82 mensen mee in zijn dood. Naar aanleiding van het ongeluk trok Mercedes de stekker uit haar raceprogramma en dus kwam er ook een eind aan de 300 SLR.
Dat wil echter niet zeggen dat (amateur-)coureurs geen behoefte meer hadden aan snelle Merc’s om een potje mee te stoeien op het circuit. Onder hen onder andere Paul O’Shea, die twee 300 SL Roadster‘s om liet bouwen tot -jawel- 300 SLS-en. Bij Kienle Automobiltechnik werd er bijna 250 kilo van de roadsters afgeschaafd en kreeg de motor en 35 pk bij.
Dit exemplaar dat te koop staat in Boxtel is in dezelfde trant omgebouwd door HK-Engineering in Duitsland. Ook in dit geval is de motor iets opgepept en is de auto 250 kilo lichter gemaakt. De auto heeft in het recente verleden onder meer meegedaan aan de Carrera Panamericana en de Goodwood Revival.
Maar dat is nog niet alles! Als je de auto koopt krijg je er een klassieke truck van Mercedes gratis bij. Deze ‘1113’ uit 1969 heeft een 5.6 liter grote zes-in-lijn op diesel onder de kap en je kan er de SLS mee vervoeren naar evenementen en dergelijke. Helaas mogen alleen serieuze klanten de prijs weten van de combinatie.
Bedankt Arjan voor de tip!
mashell zegt
Het is een verbouwd exemplaar,en als extraatje geven ze je er al een oude vrachtwagen erbij. Een prijs net onder de ton lijkt me passend. Het kost je bakken met geld om deze weer in originele staat te krijgen, ze hebben er immers maar liefst 250 kilo aan onderdelen uit weggehaald!
torsen zegt
@mashell: Hier een vergelijkbaar project die voor GBP 593.600 verkocht is.
https://www.rmsothebys.com/en/auctions/LF13/London/lots/r265-1957-mercedes-benz-300-sls-racing/294143
truckertje zegt
?????????
lekkerlinksrijden zegt
Als 1e klus dat vreselijke terratrip ding eruit halen, past totaal niet bij de auto
dwfc zegt
Ik volg Mashell, ga steeds voor het originele werk voor oldtimers, of het moet een Zagato zijn, die met ‘permission’ van het huismerk modellen verfraaide. Zo heeft een Shelby Mustang ook meer aan waarde dan een seriemodel.
lincoln zegt
@dwfc:
Approved by a multinational corporation ..
That,s the true european spirit ..
kaeser zegt
@dwfc: auto’s zijn nog altijd gebruiksvoorwerpen. Laat de investeer-o-fielen maar lekker miepen over de originaliteit. Ik knal er mee over de eerste klassieker rally!
hplh zegt
@dwfc: mag ik vragen wat jij zoal in de schuur heb staan?
lincoln zegt
@hplh:
Niet zo flauw doen ..
Je leest em als een kinderboek ..
dwfc zegt
absoluut, omdat jij het bent. Ghibli 67 en 97 – Mercedes Sl 280 – 69 en 88 – fastback 64 – V8 A engine – en op komst MF4 coupe 2005. Maar ik ben waarschijnlijk al wat ouder dan jij hoor en koop reeds bij gedurende 20 jaar ….
tenaci zegt
Ik had even de stille hoop dat de truck een replica van ‘Blue Wonder’ zou zijn. Zo een die Jay Leno er heeft. Wat is dat een sexy transporter zeg!
lincoln zegt
Kutnavigatie ..
Altijd moeilijk doen met spotify ..
robin147gta zegt
Ik was even bang dat er niet eens een foto van de vrachtwagen was, maar jawel foto 43 van 43! Altijd gaaf zo’n combinatie!
autoblaag zegt
Helemaal leuk om hem origineel te willen maken maar ik ken de auto en vind dat je met dit exemplaar gewoon moet rijden! Daar is hij voor gemaakt. Deze SL is voor degene die er al een in de garage heeft staan en er een wil waar je ook echt mee kunt sturen. Geluid wat eruit komt is adembenemend.
lincoln zegt
@autoblaag:
Joh ..
je hebt nog al plannen ..
Voor een ander ..
madvillain zegt
Heb de combinatie bekeken in het echt, en de foto’s zien er beter uit. De truck is rauw, maar ook de ombouw door HK is niet je-van-het. Wel uniek, maar qua waarde: je moet er de liefhebberij in zien. Was het een 300SL in zijn originele staat was het wel een echte SL (en vind ik het persoonlijk de vraagprijs waard in zekere zin), maar niet uniek. Dat is dit weer wel. Ik ken de wagen niet van voor de ombouw, maar het zal wel een reden hebben gehad hoogstwaarschijnlijk waarom deze is omgebouwd door HK..
hplh zegt
@madvillain: wat is de vraagprijs dan?
madvillain zegt
@hplh: Dat is niet aan mij om publiekelijk te maken. Er staat niet voor niets bij “op aanvraag”. Bel Renald, Anton of Sander op en misschien vertellen ze het je wel.
jules713 zegt
Hetzelfde, maar dan anders: https://ibb.co/m5ZHVw
In het MB-museum afgelopen zomer.
lincoln zegt
Leuk ding iig ..
Hotrodjes zijn tenslotte altijd leuker dan standaard lopende band fabrieksmeuk ..
lekkaah zegt
waar zijn eigenlijk @jrk68 , @norge en mijn grote held @kaasboerin ?
e1000bmw zegt
@lekkaah: Permanente AB-vakantie.
lekkaah zegt
@e1000bmw523i: gelukkig zit kaasboerin hier incognito
Rob zegt
Misschien niet authentiek of de meeste keurige ombouw, maar wel een gaaf ding.
Ik hou dan ook wel van dit type racers/ombouwen. Lekker rauw en zonder de ‘last’ van een perfecte restauratie of een beroemde geschiedenis.
Boeiend dat het allemaal niet perfect is, dit ding lijkt mij gebouwd voor iemand die wil scheuren op het circuit. Niet voor iemand die graag op een voetstuk geplaatst wil worden door de ‘origineel’-freaks of museumbezoekers.
tomleeuw zegt
Wat een belachelijk gaaf ding, f#$k dat dat ie niet meer origineel is, er rijden al genoeg 300SL rond.
Als ik geld had zou ik graag met zoiets knallen (over het circuit) tot het rook uit z’n oren komt en mijn lichaam naar de klote is.
Dutchdriftking zegt
Zo gaaf!
hammerman zegt
Die stoeltjes doen me denken aan MaxiCosi autostoeltjes…
prince2212 zegt
Een jaar of 10 geleden nog 2 SL190 opgeknapt uit 1962 waren leuke projecten die ook zeer zeker winstgevend waren pracht autos die oudere SL’en
toyotafortuner zegt
Behoorlijk gaaf apparaat
fanboy zegt
Waarom ‘1113’ tussen quotes? Het is gewoon type vrachtwagen 1113, net als nieuwe 1920 trucks of een oude 911 truck.
numpty zegt
@fanboy: Dat 1113, staat bij Mercedes voor 11 Tons Chassis en assen en 130 Pk Motor
11 (ton) 13(0)Pk = 11.13. Zo te zien trouwens een oude brandweerwagen, gezien de dubbele cabine, dus de kilometer stand van de transporter zal waarschijnlijk ook best meevallen voor de leeftijd.
fanboy zegt
@numpty: Ja dat weet, ik ken ze. Helemaal mooi met hoge nummers, 6×6 turbodiesel
numpty zegt
@fanboy: Én onverwoestbaar… Het is ‘zowat’ een Duitse Toyota.. ;-)
e1000bmw zegt
Zal vermoedelijk een bedrag van zeven cijfers voor de komma opleveren…