
Je leest het goed, een Maserati met 450.000 kilometer op de klok. Dat kan toch helemaal niet? Jawel dus, zo bewijst deze Quattroporte op Marktplaats.
Stiekem willen we allemaal een Maserati. Maar vrijwel niemand durft het aan om er een te kopen. Afschrijving en onderhoud zijn immers niet mals over het algemeen. Dus je moet wel een echte echte liefhebber zijn om het er voor over te hebben. Aan het eind van de dag gaan negen van de tien benzinehoofden uiteindelijk toch voor dik en Duits. Ook niet altijd voordelig, maar ietsje meer ‘vertrouwd’.

Maar is het nou allemaal wel zo erg als de reputatie ons doet vermoeden? Video’s van M539 doen ons denken van wel. Maar je kan ook een beetje geluk hebben. We werden getipt dat er op Marktplaats momenteel een Maser staat met maar liefst 450.000 kilometer achter de kiezen. We wisten niet eens dat zoiets bestond. Dus we hebben de NAP even bekeken om te kijken of niet iemand de teller vooruit heeft gedraaid. Maar die zegt dat de kilometerstand geloofwaardig is.
Het is een Quattroporte van de vijfde generatie, ook wel bekend als de mooiste generatie. De eerste, derde, vierde en zesde zijn ook niet verkeerd. Maar de vijfde was wel peak Quattroporte tot nu toe. Over de tweede generatie hebben we het nooit. Met de vijfde ‘QP’ die aan het begin van deze eeuw verscheen, maakte Maserati voor de zoveelste keer een hoopvolle doorstart. Feitelijk was het meer een Ferrari met vier deuren.

De V8 motor en transaxle bouwwijze met de versnellingsbak achterin maakte de Quattroporte tot een sportwagen die toevallig ook een sedan was. De versnellingsbak was wel een dingetje. Dat was er eentje van het type flippers met enkele koppeling. Journalisten vonden het top bij snel rijden. Maar als je de bak liet werken als ‘automaat’, was het een beetje horten en stoten. Niet per se wat je van een S-Klasse of 7-Serie alternatief verwacht.
Later kwam er een versie met conventionele automaat. Die was dan overigens niet achterin de auto gemonteerd. De gewichtsverdeling wordt daardoor ook ietsje beïnvloed (meer op de neus uiteraard). Maar gezien de layout met de motor in de lange neus en achterwielaandrijving, valt de schade mee. Volgens de meesten is het de versie die je eigenlijk moet hebben (naast de Sport GT S Awards Edition).
Dit exemplaar uit 2005 heeft echter de originele bak, met dus die enkele koppeling. En ook de originele motor met 400 pk. Het is een atmosferische V8 met een inhoud van 4.2 liter. Later volgden versies met 4.7 liter. Die hebben vooral iets meer koppel. Maar ach, je kan niet alles hebben.

Volgens de verkoper is het alsnog een ‘fantastische, net ingereden , goed startende, lopende, schakelende, rijdende, remmende en accelererende Maserati Quattroporte’. Zoals ze in Duitsland zeggen ‘Start, läuft’. De eerste eigenaar liet zich rijden en de tweede eigenaar was de chauffeur van de man die zich liet rijden. De verkoper is de derde eigenaar en heeft nu een Sport GT gekocht, naar eigen zeggen.
Vorig jaar is er nog 5.000 Euro uitgegeven aan onderhoud. Maar de vraagprijs is 7.500 Euro. Daar zie je meteen het probleem van een Maser rijden. Je moet het plezier zien in geld uitgeven aan het in stand houden van rijdend cultureel erfgoed. En daarbij genieten van de looks, sensaties en de soundtrack. Koop dan?
Leuke kar, maar zoals je eerder zelf al schrijft zit er een enkele koppeling in en geen dubbele:
EDIT: uiteraard
2005 kan mooi als youngtimer op de zaak. Met deze prijs ook wel interessant. Leuke auto van de zaak op zich :-)
Je hebt gelijk maar als “ uurtje-factuurtje “ durf ik niet voor te rijden met zo’n auto. Iets met “ dus ik, als opdrachtgever, betaal jouw patserbak. Een “ fucking “ dure Volvo is geen probleem. Blijft toch jammer.
Yep, hetzelfde stigma heb je als je voor komt rijden met een BMW.
De oplossing : neem een Alfa. Iedereen vind hem mooi en niemand heeft een vooroordeel.
Helaas zo simpel is dat niet, ik werk zelf in de autobranche, rijdt een alfa 159 3.2 Q4 station, maar mn werkgever heeft er nog nooit iets over gezegd behalve “koop nou eens een auto van een fatsoenlijk merk”
Zoals Tesla zeker :)
@gele koplamp je gaat door voor de koelkast…. want dat is inderdaad wat ie elke keer zegt (al heeft ie net een 330e voor zichzelf gekocht voor zn pensioen straks)
God wat zou ik graag zien dat ene Joep van een andere website/autoblad deze eens aan een grondige inspectie onderwerpt in klokje rond…..
Inderdaad. En als het geek frikandel betreft zou je nog een gek kunnen vinden die er 5k per jaar aftrekbaar in duwt met een dagwaarde van 4k. Een ZZP-er die bevriend is met de lokale italo specialist en een grote hekel heeft aan de BD.
Het probleem is dat vanaf je automaat of je katalysator het begeven je de prijs van een recente Tesla 3 mag overmaken aan Maserati.
De automaat is pech maar de katalysator is goedkoop te fixen. Door een delete of er een 200Cel race kat tussen te laten lassen. En als win, nog meer geweld!
Het ergste dat je kan gebeuren is dat je 7k kwijt bent.
Leuk voor klokje rond bij Joep
Ik zit nu letterlijk op de bank met 2 folders van de Maserati Quattroporte V op mn schoot en heb afgelopen maanden met 2 een proefrit gemaakt en bij 2 andere gekeken. Dit maakt de instap wel heel laagdrempelig! Zeker als YT op de zaak.
Ik vond deze eigenlijk ook nooit echt mooi tot de face lift kwam met de 4.7 en GTS. Ondanks de facelift minimaal was, vond ik het in eens wel een bloedmooie verschijning.
Facelift was er ook als 4.2 :)
Weet ik, maar dan weet je ook welke facelift ik bedoel. Zijn meerdere kleine aanpassingen daarvoor geweest volgensmij.
Spijtig dat ie niet rood is. Echt mooi vind ik een QP niet maar in het rood is ie wel geil
Veel korte ritjes en lang stilstaan zijn slopend voor zo’n gevoelige auto’s, of eigenlijk alle auto’s.
Als alles warm en goed gebruikt is kan je er prima km’s mee maken, daar lijdt een auto weinig onder.
450k op een italiaanse exoot met V8. Je moet wel een evhte liefhebber zijn. Wel gaaf en je kunt er echt nog wel 1.5k aftokkelen.
Wel even velgen met een andere steek erbij kopen. Deze zitten maar met 3 bouten vast!