Een M5 (E39) met meer dan een half miljoen kilometer op de klok. Je moet maar durven.
Met een wat rommilge overgang naar EV’s en nieuwverkopen die onder druk staan, lijken we Cubaanse toestanden te gaan krijgen. Nee, we gaan niet massaal Amerikaanse auto’s uit de jaren ’50 importeren en die tot in lengte van dagen blijven rijden. Maar het lijkt vrij voor de hand liggend dat we langer door gaan rijden met de auto’s die er al zijn.
Er komen meer mensen bij die vervoer zoeken, er komen telkens minder auto’s bij. Het is een simpele rekensom. Zeker in Nederland is dat al een beetje het geval, natuurlijk. We hebben al het oudste wagenpark van Europa. Met de bizarre nieuwprijzen van auto’s zal dat alleen maar erger worden, is onze inschatting.
Technologisch meesterwerkje
Maar zelfs met dat doemscenario in het achterhoofd, blijft deze M5 (E39) met een half miljoen kilometers een uitzondering. Want deze generatie BMW 5 Series staat niet te boek als extreem betrouwbaar. De atmosferische M-motoren zijn bijzondere technologische meesterwerkjes. Die moeten goed onderhouden worden en als er iets gebeurt, moet je het direct aanpakken. Anders wordt het al heel erg snel heel erg duur.
Maar dat het ook gewoon goed kan gaan, bewijst deze BMW M5 (E39) met meer dan een half miljoen kilometers op de klok. Ja, de teller staat namelijk op 521.915 km. Dat haal je niet door ‘m slecht te behandelen, integendeel. De auto is geïmporteerd uit Californië. Daar heb je heel erg mazzel met het weer: altijd lekker warm en dus geen roest. Want zo’n BMW 5 Serie E39 wil – in tegenstelling tot de Audi A6 4B – nog flink roesten.
Prijs M5 (E39) met half miljoen kilometers
De auto is 14 jaar lang van één eigenaar geweest. Deze heeft de auto altijd keurig onderhouden. De rubbers en andere slijtagegevoelige onderdelen zijn inmiddels vervangen. De velgen zijn opgeknapt en voorzien van een vers setje B-merkbanden waarvoor de verkoper zich verontschuldigt. Het geeft wellicht aan dat de verkoper er hoge standaarden op na houdt.
De prijs van deze BMW M5 (E39) met een half miljoen kilometers is 22.000 euro. Dat is een stevige prijs, maar ja: tegenwoordig koop je bijna niets meer onder de 20 mille wat leuk is. Je zult uiteraard afschrijven, want wie zit er nu te wachten op een M5 met astronomische kilometerstand? Aan de andere kant: goed is goed en er zijn genoeg gare M5’s vinden die ook soortgelijk geld moeten kosten. Interesse om ‘m naar het miljoen te brengen? Je kan de advertentie hier bekijken!
Check hier waar je allemaal op moeten letten bij aanschaf van een M5 (E39):
Check hier hoe het is om een M5 (E39) te bezitten:
En check hier hoe zo’n apparaat met 600 pk rijdt:
Meer lezen? Check hier alle speciale BMW M5-uitvoeringen op een rijtje!
kniesoor zegt
In alle redelijkheid, de techniek van de E39 M5 heeft geen grootse reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Dus tenzij zo’n oto net een totale motorrevisie (door een gerenommeerde club) achter de rug heeft, zou ik er geen interesse in hebben. Maar er zijn vast helden, die daar anders tegenaan kijken.
maotje zegt
Wat is er onbetrouwbaar aan de techniek van de e39 m5?
schuurfonds zegt
Knap dat zo’n onbetrouwbare auto het half miljoen heeft gehaald. Maar wel een idiote prijs voor een uitgewoonde Amerikaanse import. Voor B-merk banden is geen enkel geldig excuus en de staat van de lak geeft ook weinig hoop. En je kunt nog zo interessant willen klinken met woorden als ‘meticuleus’, maar als de advertentie verder vol staat met dt-fouten werkt dat toch eerder op mijn lachspieren.
dilbert zegt
BMW Motoren geven firmas als H2 Motors genoeg werk voor een YT Kanaal en vele medewerkers…. VANOS, Motorlagers,….
Toch kan een goed onderhouden 500.000 km auto beter zijn als een met lage km stand.
Bij goed onderhoud en warm en koud rijden is het ook niet per se slecht om alle peekaas aan te spreken…
Voor mij wel de laatste mooie 5er die E39.
Waarbij de E Nummers <30 noch mooier zijn.
maotje zegt
Onbetrouwbaar?
Wat is dr dan niet betrouwbaar aan een e39 m5?
Gele Koplamp zegt
Projectje voor Sreten van M539 Restorations (YT). Die kan best een 3e E39 M5 gebruiken
bassucks zegt
Zo te zien aan de binnenspiegel is het een 540 met M5 looks..
Bino zegt
De vroege exemplaren (in ieder geval in de USA) hadden een ‘normale’ binnenspiegel. Daarnaast willen die spiegels wel eens lekken. Omdat er moeilijk aan andere exemplaren te komen is worden ze wel eens vervangen door normale spiegels. Naast de binnenspiegel ontstaat er ook wel eens verwarring als een M5 een ‘comfort’ interieur heeft. Optioneel kon je ze namelijk krijgen met active-seats (massage functie). Echter niet icm het M5 interieur. Wel bijzonder dat je aan een spiegeltje denkt te zien dat het geen M5 is en blijkbaar het hele motorblok niet als dusdanig herkent… 540i met handbakken zijn overigens erg zeldzaam.