Een Leon Cupra R met 360 pk, dat is wel dik. Zeker als ‘ie zo goedkoop is!
De Seat Leon Cupra van de 1P-generatie krijgt niet echt de liefde die deze verdient. Natuurlijk, de eerste generatie had die fraaie hoge Alfasud-achtige achterkant en een BMW-esque front. De tweede generatie was iets generieker, maar zeker niet lelijk.
Zoals wel vaker zijn het de sportieve modellen die ‘m extra interessant maakten. Het begon ooit met een 185 pk sterke ‘Sport-Up’, die al snel overbodig werd met de komst van de Leon FR met 2.0 TSI en 200 pk. In principe was dat een Golf GTI voor minder geld. De Leon Cupra deed daar een (flinke) schep bovenop en op het laatst was er zelfs een Leon Cupra R. Dat is de auto’s die je op de afbeeldingen ziet.
Seat Leon Cupra R met 360 pk!
Dat was al een heftig apparaat met een hele sterke 2.0 TFSI-motor (de CDLA), in dit geval de 265 pk-versie, precies de motor die je ook kreeg in Volkswagen Scirocco R. De motor van deze Seat is ook een geweldige basis voor als je meer vermogen wil, want de blokken zijn aanzienlijk sterker dan die van de reguliere Golf GTI/Leon FR.
In dit specifieke geval is de vorige eigenaar helemaal los gegaan met een paar zorgvuldig gekozen upgrades. De motor is 30.000 km geleden gereviseerd en verstevigd. Er is een grotere intercooler, hybride turbo, CTS bobineset, en GFB dumpvalve. Dit resulteert in een vermogen van 360 pk!
Er zijn ook een paar optische upgrades. Het meest in het oog springend zijn de 19 inch Raffa-velgen. Ook ligt de auto (flink) lager middels een schroefset. Daarnaast zijn er verbrede voorschermen (cool!) en een Maxton Design-achterspoiler.
Wat kost dat dan?
Is het allemaal dan geweldig? Nou, nee. Uiteraard hebben we ook wel iets te klagen. In beide gevallen moet de verkoper er vast wel wat aan kunnen doen. Het Seat-logo is op een zeldzaam knullige wijze zwart gemaakt. Daar moet even een nieuw logootje op. Oh, en die twee Syron-achterbanden achter zijn in combinatie met Michelins voor lijken ons niet de meest ideale combinatie voor als je op hogere snelheid bochten neemt.
Nu moeten we ook niet te veel klagen, want de vraagprijs is er ook naar: 13.750 euro! Natuurlijk, de auto heeft 185.000 km gelopen, maar dat is niet écht veel tegenwoordig. Zeker niet als de auto nog niet zo lang geleden grondig aangepakt is. Interesse? Je kan de advertentie hier bekijken!
Voordat je ‘m koopt, is het handig te kijken wat de aandachtspunten zijn, die kun je in onderstaande video bekijken:
En check hieronder hoe het is om een Leon Cupra R uit 2011 te hebben:
Meer lezen? Dit zijn de tofste Seat Cupra modellen!
petroldrinker zegt
Wat een timing. ik zit net sinds gisteravond weer naar een nieuwe daily te zoeken van dit soort type auto’s…..
rutger97 zegt
verkocht bij deze?
petroldrinker zegt
@rutger97 Ondanks dat ik het model erg leuk vind (stuk mooier dan de modellen ervoor of erna) kan ik niet tegen een witte auto, en alleen al daarom laat ik hem staan, maar moet eerlijk zeggen dat k hem vergeten was dus wel leuk om ook naar te kijken buiten de NL landsgrenzen (waar ik sws over algemeen al mn autos koop)
Robert zegt
Ik kan hier echt niet warm of koud van worden van zo’n Leon. Zoals al omschreven in het artikel, de eerste Leon was uitermate geslaagd en daarna werd het m.i. allemaal ‘net niet’. En het was eerlijk gezegd ook niet de beste periode van z’n ontwerper, Walter de Silva.
Johanneke zegt
Ik heb deze net als de 1e gen juist best fraai gevonden. Mooiste qua styling vergeleken met de andere broeders en zusters van VAG. Deze heeft wel een sneu kleurtje, of juist het gebrek aan een kleurtje, dat is wel jammer.
Dutchdriftking zegt
De tweede generatie Seat Leon heb ik altijd fraai gevonden, en zeker de Cupra. Deze zijn (zeker in getunede vorm) bijzonder leuk. @wouter heeft in de vroege dagen van Autoblog met diverse exemplaren een aantal leuke rijtests gedaan. Dit exemplaar zou ik persoonlijk toch laten staan. Het interieur met uitgezakte stoelen, een afgekloven stuur, de nét niet middenconsole in Alcantara… Allemaal niet mijn ding.
De ultieme 1p van ondergetekende:
Een Gele Cupra R met die ‘R32’ uitlaten in het midden
Een pré facelift stuur (ja die vind ik echt veel mooier)
Knappe set wielen (BBS CI-R, CH, CCI, VW Pretoria)
Mechanisch sper
Onderstel en remmenupgrade
Volledige pretpakket van JD voor een kleine 400pk
Allison Burgers zegt
Die geflockte middenconsole was een optie die een tijdje door wijlen Van der Velden in Benthuizen werd aangeboden. Zelf toen een paar keer met de donkergrijze Cupra R met witte velgen op pad geweest met zo’n dash.
Benieuwd of deze witte daar ook ooit nieuw geleverd is.
Allison Burgers zegt
Overigens was de tellerbak dan ook geflockt.
DeWitteCondor zegt
Het is geen model dat me aanspreekt, maar de grootste afknapper is het interieur. Dat ademt Koreaans midden jaren 90.
JanJansen zegt
Het mooie van een schroefset is dat je hem ook weer omhoog kunt draaien.
kennone zegt
Ik zou wel voor een rem upgrade gaan met die 360pk.
kareljansen zegt
Leuk ding voor dat geld! 360pk met een andere turbo en intercooler, moet dat geen 460 zijn?
racy zegt
Mooie auto op autoscout24 staat een sleeper audi A3 met bijna 500pk voor nog minder en weiniger gelopen.