Met deze kist van Lockheed Martin (van die vliegtuigen) op Marktplaats, word jij het binkie van de camping!
Autoblog wordt vandaag weer kamperblog camperblog, want een van onze lezers heeft een juweeltje gevonden op Marktplaats. Dit keer is het geen bizar modern apparaat waarmee je 5.000 dagen door de woestijn kan blazen als de apocalypse komt. In plaats daarvan is dit een vriendelijker apparaat, een stukje nostalgie. Wel eentje met een interessante geschiedenis.
Jullie kennen immer allemaal de Airstream caravans als Amerikaans icoon. Opgericht in de jaren ’30, gaan de glimmende sleurhutten vandaag de dag nog steeds als een trein. Vanaf 1979 waagt Airstream zich ook aan campers, of zoals Amerikanen dat noemen, Motorhomes. Maar een paar bezige bijen die bij Lockheed Martin werkten, hadden in 1973/74 al deze unit gemaakt.
De basis bestaat uit een Ford Econoline, die gepaard is met euhm…een Airstream. Een Airstream Argosy om precies te zijn. De aandrijflijn van deze mastodont is -uiteraard- een dikke vette V8 op LPG met in dit geval 6.6 liter inhoud. Daar het een camper is, maakt de LPG niet uit. Je betaalt toch geen wegenbelasting. En de V8 kan dat wel hebben. De unit heeft zes wielen en naar vier van die zes wielen kan je power sturen via een drietraps automaat. Voor de snelweg is er een manuele overdrive. Handig om het verbruik terug te dringen van astronomisch naar gigantisch.
Binnenin heb je camperdingen, die beter beschreven kunnen worden door de Kampeer en Caravan Kampioen. Maar ja goed, je kent het wel, opklapbare stoeltjes en aan de achterzijde een “badkamer” met een “zitbad”, douche en wastafel. Het ziet er allemaal gezellig uit. Ook de raampartij in de cabine doet je al weer wegdromen naar je volgende roadtrip.
Er zijn ook een paar nadelen. Omdat de unit nogal zwaar is, heb je een C1 rijbewijs nodig. Je mag overigens wel gewoon 130 karren (in de avond). Maar in zo’n moloch rondvliegen wil je toch niet per se. Ondanks de genen van Lockheed Martin die erin zitten. Tweede nadeel is de vraagprijs. Die bedraagt namelijk 125.000 Euro. In deze dure tijden is het dus niet echt een aankoop erbij ‘voor de leuk’. Koop dan?
Dank voor de tip!
wimof zegt
You can’t have it all.
En deze wagen en uw geld in je zak, spijtig van de kleur (veel gemaakt excuus om het niet te hoeven doen)
Ben ondertussen effe naar de advertentie gaan kijken, size does matter, inderdaad!
potver7 zegt
Pfff wat een onding. Op de gemiddelde camping past dit niet op een plekke – als je er al kunt komen.
mustang750supersnake zegt
vanbinnen ziet ie best goed uit….maar die buitenkant…🤯
lijkt wel of n stel kleuters 7 verschillende ‘voertuigen’ in elkaar hebben geflanst🤣🤣
mjpamsterdam zegt
Fantastisch! Ik zie me al aankomen op een familie-camping !
Schmetterling zegt
Echt gave bak. Prachtig quirky design. Natuurlijk past de wagen niet op de gemiddelde campingplaats maar dan boek je er toch gewoon 2!.
potver7 zegt
En dan maar hopen dat de campingbaas ’t snapt, en niet twee plekkies reserveert die een eind uit elkaar liggen. En dat de kampeerplekkies niet zijn omzoomd met struiken en/of bomen…
mashell zegt
Geadverteerd als tiny house…
tjorque zegt
Hoeveel zou dat verbruiken? 30€ per 100km?
🥳 in elk tankstation 🤣
Dieseltor zegt
Uitgaande van ongeveer 90 cent per liter LPG, komt dat uit op 33 liter LPG per 100km. Denk dus wel meer dan €30 🤣🤣eerder €50.