En de Italiaanse supercar met zestiencilinder heeft geen eens turbo’s!
Bij sommige auto’s is het verhaal erachter veel mooier dan de auto zelf. De DeLorean DMC-12 is daar een absoluut hoogtepunt van. Maar er zijn heel soms auto’s waarbij het verhaal minimaal net zo bijzonder is als dat de auto zelf is. De Cizeta V16T Moroder is zo’n auto.
De auto heeft voor sommigen wel wat weg van de Bugatti EB110 en Lamborghini Diablo weg. Dat waren niet alleen concurrenten, maar ook Italiaanse supercars met middenmotor. Dat niet alleen, alle drie zijn ze getekend door Marcello Gandini! Dus het is niet gek dat ze alledrie wel wat trekjes van elkaar hebben.
Het is wel duidelijk te zien dat Marcello Gandini het meeste vrijheid kreeg bij de Cizeta V16T, want het ding is bijzonder vanuit alle hoeken. Er zijn dubbele klapkoplampen. Dat is een teken dat de bestuurder in staat is zichzelf voort te planten. Ook de spoiler is een teken van een uitstekend functionerende Unox. Wat ook opvalt is hoe wijd de Cizeta is.
Italiaanse supercar met zestiencilinder
Dat komt door de motor. Dat ‘V16T’ staat namelijk voor de cilinderopstelling (V), het aantal cilinders (16) en de plaatsing (Transverse). Jazeker, deze Italiaanse met zestiencilinder heet die motor dus overdwars! Dat is echt een unicum, de meeste supercars hebben namelijk de motor in lengte geplaatst. Je moet de auto eigenlijk in het echt zien om te realiseren hoe breed ‘ie is.
Goed nieuws: dat is vanaf nu mogelijk! Er wordt er namelijk eentje te veil aangeboden. Nee, niet via The Collectables, helaas. Maar wel via RM Sotheby’s. Het is ook nog eens een bijzonder exemplaar, want het is nummer 1. Dit was de auto die gebruikt werd voor de autoshows. Kenners weten dan voldoende, dit is de auto geweest van Giorgio Moroder.
Giorgio Moroder
Dat is samen met Kraftwerk een van de pioniers van de elektronische muziek die men tegenwoordig dance-muziek noemt. Giorgio Moroder had in de jaren ’80 de grote nodige hits en was een grote inspiratie. Op de auto staat zijn naam eveneens. Giorgio Moroder stapte halverwege uit het project. Latere exemplaren hebben niet de toevoeging Moroder.
Deze auto is door specialist Bruce Canepa weer helemaal in originele staat gebracht. Bijzonder aan dit exemplaar is dat het interieur behoorlijk afwijkt van de latere Cizeta’s. Dat waren er overigens niet veel, want in totaal zijn er zo’n 10 stuks van afgeleverd. Dus je bent met deze Italiaanse supercar met zestiencilinder véél unieker dan een gewrapte Huracan ofzo. De laatste keer dat een Cizeta verkocht werd, bracht ie 665.000 dollar op. Je kunt de ‘advertentie’ hier bekijken!
Fotocredit: Patrick Erzen voor RM Sotheby’s.
Meer lezen? Dit zijn veertien hele dikke zestiencilinders!
beorn zegt
Oef, dit is echt mijn droomauto. En de reden is dat wij vroeger een grote bak met kaarten hadden waar dan per kaart een auto met foto en wat kenmerken. Denk dat mijn ouders daar via een vage tellsell-achtige actie aangekomen waren. Maar een van die kaarten stond deze auto op en dat was altijd mijn favoriet. Geweldig om weer eens langs te zien komen.
MaartenD zegt
jeugdmemories, ik had die kaarten ook, die je kon sparen, die meest gekke auto’s hadden ze kaarten van waaronder deze Cizeta, maar ook de Lotec Sirius en Koenig F48… https://www.marktplaats.nl/v/verzamelen/automerken-motoren-en-formule-1/m1766765221-av08-autokaart-cizeta-moroder-v16t-1989 deze kaarten toch en die kon je opbergen in een kartonnen doos
beorn zegt
@maarten020: ja precies 👍🏻 Leuk om weer eens te zien
Richmond zegt
@beorn: die kaarten heb ik ook gehad! Mooi was dat.
meneerdemeneer zegt
@beorn: Die kaarten met die auto’s idd, ook vaak naar gekeken.
Deze auto zat ook in GT3 dacht ik, was daar niet echt goed.
Maar zo in het echt wel gave specs!
hippopotamus zegt
@beorn: Ha, dat had ik vroeger met de Spectre R42. Ook zo’n exoot.
mustang750supersnake zegt
@beorn: heey die kaarten/foto’s ken ik ook nog..had klappers en alles dr van….je had ze ook van vrachtwagens,heb ik ook nog ergens liggen..grappig …
Johanneke zegt
Wat een porno interieur, heerlijk. Jaloers op degene die hier in mag rijden.
Al zal er vast niet te veel in gereden worden…
mark383 zegt
Heel erg gaaf! Gaaf interieur ook.
kniesoor zegt
‘t Uiterlijk spreekt me absoluut niet aan, de techniek des te meer. Zal prettig klinken, zo’n V16.
tenaci zegt
Weet iemand wat meer van dat blok? Is dit volledig zelf ontworpen en gebouwd? Zijn het twee V8’s die samengebouwd zijn? Zoveel vragen
MaartenD zegt
@tenaci: het waren 2 v8 blokken gebaseerd op de Lambo Urraco
tenaci zegt
@maarten020: thanks! Dat kon ik nergens vinden!
harrie zegt
Breed genoeg om twee beeldschone doorgesnoven Italiaanse golddiggers in die bijrijdersstoel te stoppen.
mc96 zegt
Waw, gaaf! Ik kan me nog herinneren dat dit apparaat nieuw was en Car Magazine stond. Mooi dat ie nog bestaat en weer helemaal in originele staat is gebracht. Volgens mij kwam ie ook net iets eerder op de markt als de Diablo. Zullen ze bij Lamborghini niet blij mee zijn geweest 😄
doncorleone zegt
Het ontwerp van de Cizeta is het afgekeurde ontwerp van Gandini voor de Lamborghini Diablo. Chrysler vond het ontwerp te gewaagd en vroeg Gandini om een nieuw ontwerp te maken. Uiteindelijk heeft Gandini het oorspronkelijke ontwerp voor de Diablo te gebruiken voor de Cizeta Moroder.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Cizeta
“Styled by Marcello Gandini, the body was strikingly similar to the later Lamborghini Diablo’s as Gandini first proposed the design to the then Chrysler-owned Lamborghini, which altered the concept significantly. Gandini then brought the original Diablo design to Cizeta.”
rendomjoeser zegt
“De auto heeft voor sommigen wel wat weg van de Bugatti EB110”. Wat dan? Dat ie een stuur heeft?
Estate_of_mind zegt
@rendomjoeser: de wigvorm, de greenhouse, maar inderdaad veel meer Lambo dan Bugatti.
herve11f zegt
@rendomjoeser: problemen
Homer55 zegt
ke jetronic?
MaartenD zegt
Het grappige aan dit ontwerp is dat het het afgekeurde Diablo ontwerp van Gandini was…
mondial zegt
Doet mij denken aan Gran Turismo 4, goede oude tijd
hjhj zegt
Die motor! Dat is toch wel heerlijk om te zien, en als zoiets wordt verkocht voor dergelijke bedragen, is dat niet eens veel geld t.o.v andere vergelijkbare sportauto’s. Maak je tenminste wel de blits in Monaco..
Robert zegt
Dit eindigt als een duur museumstuk, vrees ik.
=edit= en wéér moet ik opnieuw inloggen bij nieuw geplaatste artikelen – wat vervolgens met geen mogelijkheid lukt vanwege allerlei vage redirects… Heren fix die site nou eens!!!
willeme zegt
@RRRobert:
Allereerst bedankt dat je in gebiedende wijs spreekt met meerdere hoofdletters. Het spijt mij dat de gratis service niet naar wens is ;-).
Om een goed beeld te hebben van het probleem: op welk OS en welke browser zit je? Er zouden geen redirects moeten zijn (tenzij je een adblocker gebruikt). Klachten over de site of app kun je trouwens het beste naar tips@autoblog sturen (alle reacties nalezen kost wel heel erg veel tijd ;-)). Dan kunnen we gericht helpen.
Robert zegt
@willeme: 👍🏻
zodra dit probleem zich weer voordoet zal ik screenshots maken en alle relevante informatie per email toesturen
😘
Svenska II zegt
@willeme: ik heb DE oplossing voor de tijd die het kost om klachten te lezen …
dtwo zegt
Zo klinkt-ie vanbinnen:
https://www.youtube.com/watch?v=ncpzSKFzKJE
“de elektronische muziek dat” := de elektronische muziek die
Svenska II zegt
Een 6 liter V16 met handbak… Je moet wel heel veel borsthaar en een linkerkuit als Churandy hebben om hierin te rijden.