Een instapdiesel, maar wel met 190 pk. En hij staat nog te koop ook!
Elke dag krijgen we meerdere berichten in de digitale postbus voor de Autoblog Advies-rubriek. Allereerst heel erg bedankt daarvoor! Dankzij jullie input kunnen wij artikelen maken! Helaas kunnen we niet alle aanvragen behandelen door het grote aantal aanvragen. Daarnaast lijken sommige aanvragen net eventjes te veel op elkaar.
Geregeld krijgen we de vraag naar snelle auto’s die weinig verbruiken. Nu staan die twee eigenschappen redelijk haaks op elkaar. Maar het kan wel degelijk. Zo is dat het geval met deze instapdiesel met 190 pk. De vaste Autoblog-lezer zal de auto herkend hebben, want dit is de BMW 116d semi-duurtester.
Het is de auto die mijn vader enkele jaren geleden kocht (vlak nadat ondergetekende een 325d had). De auto bleek een perfecte aansluiting te zijn op de e-tron die ietwat gelimiteerd is qua range.
Lederen sportinterieur
In de tussentijd heeft hij de auto voorzien van Apple CarPlay en een compleet nieuw interieur met lederen sportstoelen inclusief memory! En ja, dat is gewoon mogelijk, mits je een paar handige mensen kent. Verder zitten er nette 18 inch wielen onder met bijna nieuwe banden én een setje 16 inch winterbanden.
Op een gegeven moment raakte de auto een beetje overbodig (na de komst van een Mercedes CLA250e). Gelukkig kon ik er enkele malen gebruik van maken toen ik ineens besloot dat het verstandig was om een auto te verkopen en ik weer zonder zat. Sterker nog, na het verkopen van de 330d uit de Autoblog Garage heb ik er weer met veel plezier in gereden.
Instapdiesel (maar wel met pit!)
Zoals gezegd is het een standaarddiesel: 116d. Tot en met 2014 had deze de N47B20. Dit is in principe een teruggetunede 118d. Beide kun je kietelen naar zo’n 190 pk en 400 Nm. Dat is precies wat de heren van Beek Auto Racing (BMW Speed) hebben gedaan. Standaard was het 112 pk en 260 Nm, dus je merkt het verschil behoorlijk.
Van 0-100 km/u duurt ongeveer 7-7,5 seconden en voluit haal je 225-230 km/u. Het leukste is echter dat je deze prestaties hebt in combinatie met een laag verbruik. Het is absoluut geen kunst om hier 1 op 20 mee te rijden. Kijk, dames en heren: het kan dus wel gewoon.
Bak gespoeld
De BMW is alleen gebruikt voor lange afstanden. Wat dat betreft zie je de kilometerstand niet aan de auto af. Zeker omdat het interieur nog helemaal fris is en de lak (op een plekje steenslag na) ook erg fraai. Wat ook fraai is: de historie! Al het onderhoud is gedaan door de BMW-dealer op de laatste beurt na.
Bij BMW wisselen ze namelijk de olie van de transmissie niet (“Dat is sealed for life, meneer”), maar volgens de specialisten is het wel degelijk handig om preventief te spoelen.
Koop deze instapdiesel!
Maar ja, de auto is nu écht overbodig geworden. Inmiddels heeft deze scribent alweer ander vervoer en staat de 116d weer stil. Eventjes hadden we het idee om een paar jaar te schorsen en later weer op te pakken. Maar ja, je weet hoe dat gaat met dat soort plannen.
Daarom gaat ‘ie de verkoop in. Met een verkoopprijs van 12.750 euro is het zeker niet de goedkoopste BMW 116d van Marktplaats, maar het is wel een van de mooiste. Interesse? Je kan de advertentie hier bekijken!
Check hieronder sowieso even ons BMW F20 aankoopadvies:
Fotocredits: The @Loek Formerly Know As 720S!
Dutchdriftking zegt
Dit moet toch een erg fijne kilometervreter zijn. Succes met de verkoop.
willeme zegt
@dutchdriftking: Dankjewel! Inderdaad een fijne kilometervreter. Kan nog jaaaaaren mee. Mocht je nog een verstandige vervanger voor de 159 zoeken ;-)
Dutchdriftking zegt
Tja, hij zal zeker zuiniger zijn, maar de kofferruimte van de 159 is toch wel erg prettig 🙈
Johanneke zegt
Zo dat is nog eens een marktplaatsadvertentie. Meestal is de beschrijving bij een particulier niet meer dan 1 zin en wordt er helemaal niets duidelijk qua staat, onderhoudshistorie, opties, etc etc. Dan denk ik wel eens: hoe gedragen die mensen zich in het dagelijks leven, als ze niet eens in staat zijn om een advertentie te schrijven die ook maar in de buurt komt van aantrekkelijk voor een potentieel koper.
willeme zegt
@4g63: Thanks! Het helpt natuurlijk dat ik stukjes schrijf over auto’s:-D. Geen idee hoe ik mijn wasmachine, laptop of tostiijzer moet verkopen ;-)
Trojan zegt
Heerlijke auto’s. Ik had een F20 116i in Estoril Blau met die fijne ZF automaat en aangezien dat gewoon een teruggetunede 120i was, kon die eenvoudig op 220pk worden gezet. Daarvoor 15 jaar BMW diesels gereden, geweldige kilometervreters en nog fijner dan benzine vanwege het koppel.
DeWitteCondor zegt
Mooi ding. We hebben die van ons net verkocht, 118i met m sport int en ext. 170 pk, ging als de brandweer, met handbak.
alcantara zegt
Jaja, waarom verkoop je hem dan? Als je er zo tevreden mee was.
William zegt
Het is denk ik dus een 2 liter motor? Ziet er erg netjes uit. En RWD is een voordeel met 400 nm koppel.
willeme zegt
Ja, deze 116d is nog een 2.0 viercilinder, later werden het driecilinders. En inderdaad lekker achterwielaandrijving ;-)
Richmond zegt
@willeme heb ik het Artikel gemist over de vervanger van jouw f30?
willeme zegt
@benja01: Nee, zeker niet! Dat artikel is er nog niet. De vervanger is er al wel!
Richmond zegt
ben benieuwd! Vooral het avontuur om deze weer op te halen haha
jaapiyo zegt
Dat viel mee, want dat was bij Vaartland.
kimhung zegt
Oeeehh fijne kilometervreter
Succes met de verkoop @willeme
Komt er nu leesvoer-special van de 20 jarige bestaan van de 1 serie en de techniek daarachter?
Richmond zegt
z bijzonder is de techniek toch niet
kimhung zegt
De 6 in-een-lijn schijnt toch wel een van de fijnste motorblokken te zijn. En vooral in z’n hatchback is het een leuke speelgoed auto. Zou er ooit wel 1 willen hebben.
maar er zijn natuurlijke diverse uitvoeringen geweest van 114 tot de 140.
er zijn natuurlijk diverse modellen (E81/E82/E87/E88/F20/F21/F40) op de markt gekomen waarvan 1 (F52) alleen op de chinezen markt is gekomen.
De F20 is niet alleen voorzien van een BMW motor, de 114 en de 116 heeft zelfs (als ik het goed heb) een PSA motorblok (en was toen al FWD?).
jaapiyo zegt
Nee de F20 is altijd RWD. De Prince motor die ontwikkeld is met PSA is toegepast in de 114i en 116i van voor de lift. De dikkere vierpitters hadden de N20, wat een andere motor is (hoewel ook niet al te best). Na de lift kwam de B-serie motoren. De B38 (driepitter) en B48. Dit zijn weer echt goede (BMW-)motoren, net als natuurlijk de B58 zespitter.
kniesoor zegt
Grappig, die ‘service historie’ info. Nooit geweten, dat dat zo terug te vinden is. Eens kijken of ik dat in de mijne ook boven water krijg. Zou moeten, de oto is door een en dezelfde officiële dealer nieuw geleverd en ook geserviced.
Richmond zegt
als die altijd bij een bmw dealer of bmw erkende specialist is geweest dan wel
Oopelkadet zegt
N47 is eigenlijk het enige wat tegen preekt. Distributieriem is veel gehoord probleem. Toch hoor ik ook van diverse BMW garages dat zolang je de olie regelmatig dus rond de 10-15k ververst, die blokken nog lang kunnen lopen. verder prima auto en zeker 12k waard. Of je dat er nog voor krijgt… Enige ervaring met wijkopenautos? Soms stop ik mijn F30 daar door de AI prijs bepalert en komt prima richtlijn uit maar ik denk dat ze bij de inspectie op elke kras minus 200 rekenen oid.
Corrado16v zegt
@willeme hoe is je ervaring met BMW speed? Ik ben zelf opzoek naar een chipboer voor mijn F20. Hoe lang geleden heb je hem laten chipppen?