Dit oranje pareltje kan op Koningsdag van jou zijn.
Moderne BMW’s roepen niet louter positieve reacties op met hun polariserende design en soms wat patserige uitstraling. We hebben vandaag echter een BMW voor je waar eigenlijk niemand een hekel aan kan hebben. Hiermee heb je 100% opgestoken duimpjes-garantie.
We hebben het over de voorvader van de 3 Serie: de BMW 2002. Het betreft niet de brute Turbo met zijn brede wielkasten, maar het is ook niet de minste versie. Dit is namelijk een 2002 tii, de op één na dikste variant van de 02-serie.
De laatste ‘i’ staat voor injectie, wat ervoor zorgde dat het 2,0 liter blok 130 pk leverde. Dat klinkt niet meer zo indrukwekkend anno 2023, maar het was aanzienlijk meer dan de instapversie. De BMW 1502 leverde namelijk maar 75 pk. Met een gewicht van niet veel meer dan 1.000 kg heb je natuurlijk ook helemaal niet veel pk’s nodig om lol te hebben.
Deze specifieke BMW 2002 tii staat al sinds 1974 op Nederlands kenteken en dat betekent dat het een origineel Nederlandse auto is. De eerste eigenaar moet een vaderlandslievend man zijn geweest, want hij koos voor Inka Orange.
De kilometerstand is nog heel bescheiden, zeker voor een auto van bijna 50 jaar oud: er staat momenteel 42.225 km op de teller. Afgaande op de foto’s ziet deze klassieke Bimmer er ook nog (of beter gezegd: weer) piekfijn uit. Een van de vorige eigenaren heeft zijn best gedaan om de auto weer fabrieksnieuw te maken.
De auto wordt momenteel geveild op Collecting Cars en de veiling loopt aanstaande donderdag af. Inderdaad, precies op Koningsdag. Wat is nu een betere manier om Koningsdag te vieren dan door een prachtige oranje 2002 tii te kopen?
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
ouwedibbes83 zegt
Wat een heerlijkheid. Waarvoor gaat zoiets wss weg, 40K?
MarcoM zegt
Ik denk eerder tegen de 30k.
mc96 zegt
Prachtige auto. De tragiek is wat mij betreft dat er eigenlijk veel te weinig mee gereden is. Nu is ie te mooi en te duur om er veel mee te rijden. Ook jammer dat dit soort auto’s eigenlijk helemaal verdwenen zijn. Een goed sturende sportieve auto die snel is maar niet absurd snel en dagelijks bruikbaar.
pignon zegt
Ja. Wat wil je nou. Dat er meer mee gereden wordt en tegelijkertijd jammeren dat ze dan niet meer bestaan. Wees blij dat deze er nog is . . .
lekkerlinksrijden zegt
Dat iets simpels toch zo mooi kan zijn, prachtig exemplaar en de kleur staat ook goed
moveyourmind zegt
Prachtig, één van de mooiste sportieve sedans in die tijd, samen met deAlfa Romeo Giulia Super.
rogers zegt
Auto staat wel op HyFly banden….
Dan had ik toch wel op zijn minst Hankook banden (185/70/13) eronder gelegd…
Verkeerde vorm van bezuinigen?
mrporter zegt
Wat een afknapper. Rechtervoordeur heeft trouwens ook kleurverschil.
scrmeagle zegt
Kan jij toch doen!
Robert zegt
@rogers: dat kan maar zo een kwestie zijn geweest van gebrek aan beschikbaarheid. De tijd dat 13″ als velgmaat de norm was ligt al weer dik dertig jaar achter ons. Ik had ooit een Audi 100 als daily driver die op dezelfde velgmaat stond en ik was destijds blij dat ik een setje period correct 14″ putdekselvelgen van een Audi 90 kon kopen, want daarmee had ik tenminste nog iets van keuzevrijheid in het vinden van een passend setje banden.
rollingstoned zegt
Fraaie wagens waren dat. Mijn vader had ooit een witte tot hij hem uitleende aan een vriend, die hem vervolgens total loss reed tegen een boom…
driver79 zegt
Zit de binnenbekleding bij de linker deur (foto interieur) nou niet lekker om hoor je de carrosserie kleur daar te zien?
ericbmw2000 zegt
Dat hoort zo. Je ziet een stukje van de a zijl en de onderrand van het portier die loopt nog een stuk verder door
lecomte zegt
Wat leuk om te zien! Mijn oom had exact zo’n zelfde BMW waar ik in heb leren rijden. Zijn volgende was er eentje in Taiga Grün en daarna kwam er een 3.0 CSI in Fjord Blau.