Deze Jaaaaaag geeft elke geheim agent het gevoel dat er iets verschrikkelijks staat te gebeuren.
Een dikke negen jaar geleden trok Jaguar het doek af van de C-X75, een wild concept voor een supercar met -jawel- gasturbines en elektro-meuk. De C-X75 moest, net als de oude XJ-13, een soort voedingsbodem zijn voor de technieken die Jaguar in de toekomst wilde gebruiken. Maar vanaf het begin was er ook sprake van dat de bijna 800 pk sterke supercar met een actieradius van 900 kilometer in productie genomen zou kunnen worden.
Dat laatste bleek echter niet direct haalbaar, maar in de jaren die volgden leek de C-X75 misschien toch nog het productiestadium in een andere vorm. De samen met Williams (ja dat Williams) ontworpen bolide kon misschien toch nog op de markt komen met een iets conventionelere aandrijflijn. Er werd gesproken over een hybride met een 1.6 turbomotor die 10.000 toeren kon draaien gekoppeld aan batterij-power. Maar ook dat kwam er uiteindelijk niet van. Zoals zo vaak kwam van uitstel uiteindelijk afstel.
Maar toch ook weer niet helemaal. Hoewel het nooit kwam tot productie, zal de C-X75 minder snel vergeten worden dan veel andere concepts. Dit komt omdat de auto in 2015 figureerde in de Bondfilm Spectre, waar hij diende als het passende vervoer van schurk Mr Hinx. Het ontwerp van Ian Callum had trouwens ook niet misstaan als het vervoer van Bond zelf, maar die reed al in een Aston Martin DB10.
Voor de film werd een handjevol C-X75esque stuntauto’s gemaakt en eentje ervan kan je binnenkort op de kop tikken bij RM Sotheby’s. Het is een unit met een V8 die een kleine 500 pk levert. Waarschijnlijk kan je er daadwerkelijk flink mee hoeken, want als stuntauto is de Jaaaaag daarvoor gemaakt. Verwacht alleen niet per se nauwkeurig afgewerkte stiksels in het interieur.
Gezien de zeldzaamheid en de looks van de auto is het best bijzonder dat de ‘estimate’ door RM is vastgelegd op slechts 800.000-1.200.000 Dollar. Te meer daar een DB10 (waar er tien van gemaakt zijn) enkele jaren geleden nog verpatst werd voor het drievoudige. Koop dan?
vaakbenjetebang zegt
Ziet er nog net zo fris uit als toen hij gepresenteerd werd. Bouw dan!!!
hehe zegt
@vaakbenjetebang: ze bouwen hem wel als er kopers voor zijn. Koop dan :p
vaakbenjetebang zegt
@hehe: Ik koop hem wel als ik hem kan betalen. Geef geld dan!
Maar alle gekheid op een stokje: ik denk echt dat Jaguar deze auto met twee vingers in de neus zou/had kunnen verkopen.
stephane8200 zegt
@vaakbenjetebang: wat ik hier beneden schreef, ik heb ze gezien. Bij Jaguar Classic een rondleiding gehad en ze hebben daar een loods naast met echt heel veel bijzondere auto’s. Niet alleen Jaguars omdat ze een verzameling hebben overgenomen die compleet gehouden moest worden. Aanrader als je in de buurt bent van Birmingham. Zoals ook Morgan, Aston Martin (wel duur) en Land Rover dat daar zijn.
Hoe dan ook, ze hadden daar 2 staan van deze C-X75. Ik meen me te herinneren dat het een geldkwestie was waarom deze niet doorkwam. Maar ik kan me vergissen.
vaakbenjetebang zegt
@stephane8200: Daar moet ik inderdaad nodig eens een kijkje gaan nemen, maar het ligt niet naast de deur en ik kom ook eigenlijk nooit meer in die hoek (ja, ik weet het, smoesjes).
Het waren inderdaad financiële redenen die de doorslag gaven om hem niet te produceren. Presentatie was in 2010 en de crisis deed zich nog flink voelen natuurlijk. Dat is bepaald niet het moment om met een exoot op de markt te komen, en al helemaal als exoten niet je core business zijn. Daar bij zal Jaguar de XJ220 nog goed in het geheugen hebben gehad als schrikbeeld…
stephane8200 zegt
@vaakbenjetebang: als je een week inplant kun je die goed vullen met leuke dingen. Heb ook nog rond gereden met klassieke Jaguars in Wales. Leuke ervaring!
baklava zegt
Prachtige wagen. Zonde dat ie nooit in productie is gegaan
ghini zegt
Blijft een prachtige wagen, had absoluut in productie moeten gaan.
rhellema zegt
@ghini: absoluut, dit had echt een verkoopknaller (voor dit soort auto’s dan) kunnen zijn!
stephane8200 zegt
Heb deze van dichtbij mogen bekijken in het echt en ik snap niet waarom ze deze nooit gemaakt hebben. Schitterende auto.
turbolife zegt
Echt geweldig!
sleurhut zegt
Ik word oprecht zo vreselijk blij van dit merk.. Bouwen die hap!!
escort77 zegt
Dat de estimate flink lager ligt dan waarvoor de DB10 verkocht werd, komt natuurlijk omdat deze Jag niet straatlegaal is.
veloce zegt
Krijg je dit ding überhaupt wel op kenteken?
emping zegt
Ik vind vooral de voorkant erg lelijk.
Dutchdriftking zegt
Kan hier de aandrijflijn van de I-pace in?
JamesBond007 zegt
Heel bang. Bang dat ‘ie nooit (meer in een andere vorm) geproduceerd wordt. Wat een mooie verschijning!