Een Volvo S80 met V8 is een echte sleeper. En een hele unieke auto met unieke motor.
We houden bij Autoblog wel van een lekkere sleeper. Een ingetogen, stijlvolle en elegante auto die toevallig een vrij potente motor onder de kap heeft. Het liefst eentje met lekker veel cilinders en en een overdaad aan cc’s.
Veel beter dan deze occasion gaat het niet worden. Deze Volvo S80 sleeper is namelijk écht een partij saai om te zien en dat bedoelen we positief. Man, als je er zo naar kijkt lijkt het wel een reguliere doch iconische leasediesel.
Maar dat is het dus niet, onder de kap van deze auto ligt namelijk een speciale motor. Het is de 4.4 liter V8, ontwikkeld door Yamaha. Dat komt door de Ford-connectie uit de periode. Ford werkte met Yamaha ook samen voor de 1.7 liter dubbelnokker uit de Puma en de diverse Taurus SHO-motoren. Waarom gebruikte Volvo dan niet een Ford V8? Nou, dat komt door de layout van de S80.
Volvo S80 V8
De Volvo S80 heeft namelijk de motor overdwars liggen en de Ford Modular V8 en Coyote V8, zijn ontworpen om in de lengte gemonteerd te worden. Datzelfde geldt voor de Jaguar V8 (die ook in Aston Martins en Land Rovers gebruikt werden). Die motoren pasten simpelweg niet overdwars in het vooronder van de S80.
De 4.4 liter V8 met blokhoek van 60 graden past wél in het vooronder van de S80. De motor debuteerde in de XC90-SUV. In de S80 komt ‘ie het beste tot zijn recht. De motor is goed voor 315 pk een 440 Nm. Tegenwoordig halen fabrikanten zulke cijfers uit een 2.0 met turboootje, maar het is ook de opbouw, het raffinement en het geluid dat de motor zo verslavend maakt. Sterker nog, als je normaal rijdt geeft zo’n 4.4 je een veel beter gevoel dan een stotterende vierpitter.
De V8 is er maar heel eventjes geweest, van 2006 tot 2009. Daarna was de T6 de dikste motor die je kon krijgen. Heeeeel snel is de S80 V8 ook niet, eigenlijk. Van 0-100 km/u sprinten duurt 6,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Dus je gaat @loek in zijn Golf GTI niet losrijden.
550 inruilkosten
Maar dat is ook niet de intentie. Het is onder alle omstandigheden een meer dan vlotte auto waarbij je nooit het gevoel hebt dat het vermogen eruit moet wringen. En in dit specifieke geval om dat werkelijk niemand verwacht dat jij een V8 onder de kap hebt in die senioren-spec S80.
Dit exemplaar komt uit 2006 en heeft 170.000 km op de klok staan. De meeste V8’en in Nederland hebben wat meer ervaring en dus een lagere prijs. Deze auto komt uit Zwitserland en heeft daar één eigenaar gehad. De prijs van 16.950 euro geldt alleen als je niets inruilt, anders komt er 550 euro op.
Zodat ze 550 euro op de handelsprijs van je inruiler kunnen doen waarschijnlijk. Gevalletje sigaar uit eigen doos. Maar als die laatste 550 euro belangrijk voor je is, raden we aan om geen S80 met V8 te kopen. Die gaan wel op aan verse benzine. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Check hieronder het S80-aankoopadvies om te zien waar je allemaal op moet letten bij aanschaf:
Benieuwd hoe die klinkt? Check dan onze S80 V8 rijtest:
Meer lezen? Dit zijn zeven sleepers waar je eindeloos veel fun mee hebt!
volvo480gtt zegt
Yes. Zet maar op de oprit. Heerlijke auto, heerlijke motor. Had ‘m het liefst in een andere kleur gehad maar daar zet ik me wel overheen.
pomoek zegt
Plaatje hoor!
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijkheid zeg! Doodzonde dat er van deze generatie geen V90 is, maar verder wil ik hem heel graag hebben.
thjvanvlerken zegt
V70 komt toch aardig in de buurt kwa looks en interieur
kennone zegt
Sterker nog dat is gewoon de stationbroer.
v0lv0freak zegt
Ik rijd al 5 jaar een S80 V8. Na 2 maanden wel meteen een sportuitlaat geplaatst, want met een verbruik van 1:8,5 bij rustig rijden wil je wel iets horen. Verder een hele fijne auto waar we al 60K plezier aan beleefd hebben.
Hele prettige caravantrekker ook ;)
coupedriver zegt
Heerlijk, ze klinken ook onwaarschijnlijk mooi met sportuitlaat! Genieten…
kennone zegt
Enkel de middendemper er onder uit doet al genoeg voor wat extra geluid zonder dat het irritant word. Ook al gechipt? 30PK en 40NM is je minimale winst! Hij lijkt dus geknepen affabriek.
MarcoM zegt
En dan met een straight pijp, geweldige motor trouwens.
SimonMc zegt
Hoe zat het weer in Nederland? Belasting op gewicht en uitstoot? Ik ben een Belg en ik heb even gekeken -angstig tussen de vingers door- wat het zou kosten om deze in België te registreren.
Belasting op inverkeerstelling/tenaamstelling: 3030 Euro
Jaarlijkse verkeersbelasting: 3770 Euro
Ik weet dat zulke auto’s in België rijden, zéér ontmoedigd wordt. Als je zoiets toch rijdt, heb je vast ook een poster van Volvo boven je bed hangen.