Het is lastig te geloven, maar deze heeft in 43 jaar slechts 1 eigenaar gehad.
En jij kunt nu de tweede trotse bezitter van dit stukje automobiele historie worden. Hij staat namelijk te koop met slechts 39.000 kilometer op de klok. En in tegenstelling tot veel andere pareltjes met een bijzondere geschiedenis valt de prijs van deze Taunus alleszins mee. Slechts 6500 euro moet de verkoper ervoor hebben.
Daarvoor krijg je dan de Taunus met de kleinste motor, namelijk een 1,3 liter viercilinder met een asfaltverschroeiende 55 pk. Dat je daarmee dus geen strepentrekker koopt moge duidelijk zijn, daarvoor moet je toch echt even doorzoeken naar de allersterkste Taunus, de 2,3 liter V6 met 108 pk. Alhoewel, sterk moeten we in dezen dus ook met een korreltje zout nemen. Sterker, dat is het juiste woord.
Dit exemplaar is recent geïmporteerd uit België en is in uitmuntende staat. Weinig kilometers, geen spatje roest, geen schade en, da’s helemaal leuk, de aankoopfactuur van 122.000 Belgische frank krijg je er ook bij, evenals het onderhoudsboekje met slechts twee stempels.
Ook het rode, skai-lederen interieur ziet er nog uit als nieuw en datzelfde geldt voor de motor. Het enige dat eraan is vernieuwd is de koppeling, want die slipte. Maar nu rijdt hij weer als nieuw, aldus de verkoper.
Wie biedt?
autodrop zegt
Haha gaaf! Niet zo exotisch als de rest van de pareltjes hier, maar zeker net zo bijzonder. Liefhebbersautootje dit!
rickie2811 zegt
Heel gaaf! Ziet er nog zeer mooi uit
Pallas zegt
Prijs valt mee, wist niet dat die Taunussen zó ongeliefd zijn.
desjonnies zegt
@pallas:
‘T is dan ook een regelrechte spijkerbak wat rijden betreft, ik bedoel, rijd eens met zo’n Taunus en je begrijpt meteen waarom jouw Avatar, de grote Citroëns toen en nu nog zo populair waren.
Zo een Taunus is voor de gemiddelde jongere bestuurder levensgevaarlijk, zeker ol een natte weg is zelfs zo’n 1300 nog listig door de dansende starre achteras.
Iets Frans of Italiaans uit die tijd reed tig keer beter dan dit.
Nee dan een GS
moveyourmind zegt
@desjonnies: Die GS blijft gewoon nog rijden met één achterwiel gedemonteerd als ik me niet vergis…
Heb je ook geen runflat banden nodig.
skinnybmw zegt
@desjonnies: iets duits niet? ;-)
desjonnies zegt
@skinnybmw:
Nee.
Auto’s waren 100% mechanisch, de enige electronica was de radio-cassette speler.
Fransen hadden vaak FWD wat toen een giga voordeel was en een nu vaak verguisd merk als Peugeot reed als grote RWD gewoon perfect.
AUDI was in die tijd een merk dat oubollige autootjes maakte met een overdaad aan chroom, dank zij het inlijven van hef vooruitstrevende NSU werd het pas wat met AUDI.
Volkswagens waren zwaar verouderd met hun luchtgekoelde boxers achterin, BMW reed gewoon goed en van een Mercedes weggedrag moest je houden.
Ford en Opel (met de Kadett als NeerLands’ meestverkochte automobiel) reed als een drol.
Pas met het verschijnen van hopen electronica als ESP, traction control en ABS is het gelukt de achterwielaandrijver goed en stabiel te maken en zelfs bezopen hoge motorvermogens beheersbaar te maken voor een gewone sterveling.
Ieder voelt zich een coureur, maar Robert Bosch of Magneti Marelli rijdt!
lekbak zegt
@desjonnies: je zegt het zelf al. De grote Peugeots reden perfect met rwd. De grote Duitsers die ik heb gereden ook. De grote Engelse auto’s die ik heb gereden (eigenlijk alleen een p6) had ook niet zoveel moeite op de weg te blijven in de miezer. Een kadett of escort is een no nonsense vervoermiddel en die kunnen inderdaad beter met fdw uitgerust worden.
O plaat zegt
@desjonnies:
VWs met boxer motor achterin = kut
Starre achter as = kut
Maar wel een echte auto”liefhebber”.
Wat dan met de (op deze site) heilige Alfa oldtimers waar je geen week mee kan rijden zonder motorische problemen. Gemaakt uit staal met de dikte van een gemiddeld rizla blaadje?
Niet dat ik oude autos beter zou noemen dan nieuwe. Maar als ik een VW koop zal het zeker één zijn met die volgens jou de motor op de verkeerde plaats heeft. En als je op waarde beoordeeld zo als bij de taunus wat dan met de waarde van de volgens jou technisch betere Renault Estafette tegen over een VW T1?
skinnybmw zegt
@desjonnies: Nee? Vreemd…want in je antwoord zeg je ook gedeeltelijk ja…franse auto’s uit de 70’s/80’s reden heerlijk maar er zijn niet veel meer in leven in vergelijking met alle duitse auto’s uit die tijd en dat zegt wel wat. Goed rijden is niet gelijk een goede auto, het is het complete plaatje. Of waar je maar net naar kijkt…het circuit of als daily.
baap zegt
Prachtig pareltje.
lekbak zegt
Deze sla ik eventjes over. Verkeerde motor, verkeerde kleur en het verkeerde dak.
desjonnies zegt
@lekbak:
Kom op zeg, de Pinto motor is uitstekende krachtbron en een 1600 is zo in te bouwen!
Eigenlijk het enige goede is die Pinto motor van Ford!
lekbak zegt
@desjonnies: als ik van mijn eigen geld een taunus zou kopen dan gaat dat geen bruinige 1300 worden. Dit zal vast een goed motortje zijn, maar ik wil alleen een v6 in zo’n ford. Alleen al vanwege de verhalen van opa en zijn geliefde taunus.
oemplus zegt
De 1.3 moet je echt niet nemen in een Taunus. Hadden toen der tijd al niet genoeg vermogen, laat staan nu.
davelepeef zegt
@oemplus: het is hetzelfde type blok als de Sierra later kreeg. 2.0 kan er zonder gedoe in.
lekbak zegt
@davelepeef: een andere motor gooien in een museumstuk als dit. Dan heb je het in mijn ogen niet begrepen. Koop dan een wat minder bijzonder exemplaar en laat dit staan voor de liefhebber die dit zeldzame stuk wel kan waarderen.
davelepeef zegt
@lekbak: easy tiger ;) Ik zeg dat het kan, niet dat ík het zou doen. Daar is deze te origineel voor inderdaad. Ik vind het een leuke daily driver.
That said… Motor en bak zijn plug & play, echt kwaad doe je er ook niet mee.
mcshine zegt
Een museumstuk gaat trouwens wat ver voor een auto die toendertijd net zo exclusief was als een lavalamp. Met een beetje motor wordt deze Taunus veel beter bruikbaar. Lijkt mij een mooie bijtellingsontwijker.
lekbak zegt
@mcshine: juist dit is een museumstuk. Toen zag je ze overal dus ze waren bepalend voor het beeld van die tijd. Alleen dat is al museumwaardig. Daarbij zijn ze vanwege de geringe waarde bijna allemaal weg.
Mijn favoriete voorbeeld is het ss uniform uit de oorlog. Ik weet tot in detail hoe dat eruit ziet maar ik weet nauwelijks hoe de normale mensen zich kleedden. Dat was te normaal om te bewaren voor het nageslacht en is nu nauwelijks meer te vinden. In tegenstelling tot die ss uniformen die overal in musea hangen.
hassani zegt
Dus hij rijd er 39k aan km mee, doet twee keer een beurt met dat ding en denkt dan laat ik hem wegzetten? Op zijn minst vreemde gast de vorige eigenaar. De wagen zelf is zeker in uitmuntende conditie. Lekker kleurtje ook dat leer;)
desjonnies zegt
@hassani:
Was iemand een notabele die alleen Zondags naar de karrek reed voor de nodige geestelijke inspiratie en serieus een Mercedes 190 Diesel heckflosse kocht.
Man overleed en zoonlief verkocht de 1964’er Diesel met nog geen 30000 originele kilometers aan een vriend van me.
Ik had een Peugeot die ‘ in het buitenverblijf’ had gediend en nog geen 40000 kilometers had gelopen, dus dit is absoluut niet vreemd of uniek.
hassani zegt
@desjonnies: ik heb een E21 vier jaar geleden gekocht met 12.500 op de teller. Is een showauto geweest zei de vorige eigenaar. Dit soort verhalen zijn mij niet vreemd maar de vorige eigenaar op zijn minst!
toniominestrone zegt
@hassani: Dat is de openingszin wanneer je bij Autohan uit zwanenburg komt kijken voor een BMW.
hassani zegt
@toniominestrone: gelukkig komt mijne daar niet vandaan, ik heb hem geïmporteerd uit het buitenland
406_v6 zegt
@hassani: leer?? Gewoon skai hoor…
thearchitect zegt
Gordels achterin ?
MARS zegt
2 deuren teveel..
mrmiyagi1982 zegt
Gaaaf ouwe fords zijn gewoon cool.
toniominestrone zegt
Als je dan toch iets orgineels koopt, koop dan een orgineel Nederlandse auto, zo’n import kenteken vind ik dan afbreuk doen.
denniss00 zegt
Mn pake heeft er vroeger zo een gehad, maar die heeft ie gesloopt door met de verkeerde kant van de spons de hele auto te gaan wassen…
Alfarobert zegt
Heeft het een reden dat we de voorkant NIET te zien krijgen?
406_v6 zegt
@Alfarobert: kijk eens ff baar de 1e foto bij het artikel..
pinut187 zegt
Ik vind er niks aan..
bofkont zegt
Kan me niet voorstellen dat hier liefhebbers voor zijn te vinden.
Dutchdriftking zegt
En het enige wat ik kan bedenken is, swapje!
cossiekiller zegt
Kijk momenteel op m’n mobieltje. Zit daar nu een NOS installatie in?
FB_1269020922 zegt
Geweldig zo’n kunstleren achterbank. Als kind was dat cool als je achterin zat en de auto de bocht om ging. Je gleed van de ene kant naar de andere, net een pretpark
flik2punt0 zegt
Goede prijs hopen dat ie naar een liefhebber gaat die hem ook gebruikt!
AMG zegt
M’n pa had ook een Taunus 1300
Bj uit 71 (nieuw gekocht)
2 deurs model.
Kleur bruin
Kenteken 33-22-SG
Na 6 jaar ingeruild voor Taunus 1600 GT Coupé uit 74 (LPG) veel ellende ermee met verbrande kop.
Na ruim 2 jaar het oude 1300 weer terug gekocht en jammer genoeg had vorige eigenaar LPG ingebouwd, had zelfde probleem als de GT.
Heb deze Taunus altijd mooie auto gevonden en vooral de GT.