Koopje.
Het zijn tegenwoordig zware tijden voor de liefhebber van oudere toffe auto’s. Voor alles wat ook maar een beetje een zweem van ‘youngtimer’ of ‘klassieker’ heeft, vragen optimistische handelaren dezer dagen de absolute hoofdprijs. Zo doet een rode Golf IV uit 2001 je al snel 17.500 Euro en een E30 M3 met wat werk 40 ruggen. Dat laatste was alweer een tijdje geleden, want nu zou het bedrag ongetwijfeld nog wat hoger uitvallen.
In dat opzicht is deze gerse Golf II GTI een koopje, want er wordt slechts 6.250 Euro voor gevraagd. Oké, het is niet de meest begeerlijke Golf GTI die er ooit gemaakt is. Met de 1.8 achtklepper onder de kap die 112 pk levert, was het nooit echt een strepentrekker. Als je dat van je Golfje II verlangde, had je minimaal acht kleppen meer nodig en/of een G-lader.
Maar is heel hard gaan wel zo belangrijk in een auto van deze leeftijd? Het gaat toch minstens net zoveel om de sfeer die je als het ware ‘aantrekt’ als je dichterbij komt en instapt. De simpele elegantie van ronde koplampen met een vriendelijke gele gloed, de analoge klokken voor je neus als je achter het stuur zit, de uitlaatjes die schuin naar buiten wijzen, de geur van jaren ’80 plastic, dat alles heeft deze Golf te bieden. Tenminste, dat laatste vullen we zelf maar even in. En dan heeft ‘ie nog het juiste aantal deuren voor een hot hatch ook.
Dit exemplaar heeft al wel 360.500 kilometer gereden, maar op het oog ziet ‘ie er nog patent uit. Of de motor ook nog vooruit wil is natuurlijk de vraag, maar in dat geval is het waarschijnlijk een voordeel dat het slechts de 1.8 achtklepper betreft. Wat kan er mis gaan? Koop dan!
mikje90 zegt
360000km GTI km’s is 360000×2=720000km
B00G1E zegt
holy shit met zoveel op de klok nog zoveel vragen? ik heb zeker iets gemist dat dit nu een echte klassieker is..
turbodavid zegt
@B00G1E: met zoveel kilometers is alles in elk geval een keer vervangen. Auto is vaak warm geweest(hoop je dan maar) en tja, eenvoud. Er zit ook niet zoveel op dat echt kapot kan gaan
reistje zegt
@turbodavid: mijn Golf 2 gti 8v had 430.000km. hij reed nog best goed, maar er warem toch zeker wat paarden ontsnapt inmiddels.
dees zegt
@b00g1e: nooit in de handen geweest van een tjuner of tokie is al veel waard
tierelier zegt
@dees: Kan ook dat de originele onderdelen terug geschroefd zijn.
emping zegt
Als ie nu er echt super goed uitzag en heel wat minder km’s op de teller had gehad, nee dan zelfs nog niet voor dat geld. Gevalletje wat een gek er voor geeft.
barchettadriver zegt
Okay, laat dit even op je inwerken… Dik 6 ruggen voor een oersaaie Golf 2 met 112 PK en 3,5 ton erop…. Zijn die GTI badges soms van goud, want anders kan ik het niet verklaren.
tazmania zegt
@barchettadriver: saai zijn die Golfjes II niet hoor. De mijne kende met gas los grotere sliphoeken dan mijn BMW E30.
barchettadriver zegt
@tazmania: Ken het, de barchetta kan ook nogal listig zijn. Te hard, koude bandjes, vochtig wegdek en je kan gaan tegensturen. Maar 6,5K voor dit ding is absurd.
tazmania zegt
@barchettadriver: de verhalen over de Barchetta ken ik ja. Ontzettend leuke en karakteristieke auto!
koekwaus zegt
Die 360.000km zie je er niet aan af
Robert zegt
@koekwaus: ff inzoomen op de stoelen en dan zie je dat ze compleet op zijn. Ook de kunststof bovenzijde van de bumpers is vlekkerig – hier heeft men duidelijk geprobeerd om mbv cleaner er nog iets van te maken. En met een busje of twee siliconenspray krijg je élk in- en exterieur weer glimmend.
hassani zegt
Hahahahahahaha, ik heb nog een e21 2.0 6 cilinder met 38.000 op de klok. Wie bied, heeft wel een klein beetje werk nodig maar dat moet ook kunnen dan. Fijne avond allen
isn1981 zegt
@hassani: ?E46 coupe 3.0 215K km voor 6k wil ik er met pijn in mijn hart wel afstand van doen…?
densk zegt
@isn1981: nee dat wil je niet ?
cloverleaf zegt
Liggen er soms nog 5000 XTC pillen op de plaats van het reserve wiel?
sr20det zegt
@cloverleaf: dan mag je er toch echt nog wel even 12-15k bijrekenen
cloverleaf zegt
@sr20det: kwantum korting jonguh!
ottosk zegt
@cloverleaf: Bij dat type wagen zit die kans er dik in, ze zullen wel een jaar of 25 over de datum zijn.
bsxc2 zegt
Hoeveel Mcdrive´s zijn in totaal 360.000 km?
enjoypunani zegt
@bsxc2: ik gok 360.000 x 5 = 1.800.000 keer en dan nog een miljard uren op de parkeerplaats staan bij de Mac om te staren naar de milkshakemolen onder de motorkap.
moveyourmind zegt
Misschien niet de meest spectaculaire uitvoering, maar veel netter als deze ga je ze niet vinden. Dat ie al 3,5 ton gelopen heeft zie je er zeker niet aan af. Dat geeft wel aan dat de vorige eigenaren er netjes mee omgesprongen zijn.
Ik zou hem wel aandurven als hij net zo goed rijdt als hij eruit ziet. Maar ja, ik ben zo gek dat ik laatst een Smart Roadster met bijna drie ton op de teller voor erbij heb gekocht. Als zelfs zo’n klein driecilinder opgefokt pokkemotortje dat al kan halen is deze old school Golf GTi al helemaal geen spannende aankoop.
gandini zegt
@moveyourmind: Die km’s zijn inderdaad nog niet het probleem, maar dat bedrag…
Daar kun je ook een leuke hete hatchback voor kopen van zo’n 10 / 12 jaar oud en met minimaal 200 pk…
pa045 zegt
Best al knap dat je vanaf de foto’s ziet dat deze de netste is. Foto’s zien er niet verkeerd uit, maar ik zie al: binnenste koplampen verschillend, imitatie wielen, stoel kapot en volgens mij staat die voor een GTI erg hoog. Dus foto’s: zijn geduldig. Je kan het pas echt beoordelen als die voor je staat. @moveyourmind:
papa zegt
@moveyourmind: leuk hè zo’n roadster?
moveyourmind zegt
@papa: Zeker, echt enorm leuk!
marcus zegt
@moveyourmind: (Helaas) wegens gezinsuitbreiding onze Roadster Coupe moeten verkopen. Kijk af en toe nog wel eens naar de prijs als auto voor er bij. Eentje met verrotte motor en dan een motorfiets blok er in en een sequentiële bak. Want wat ik echt niet mis is dat is die verrotte gerobotiseerde handbak. Wat een drama ding was dat…
volvo480gtt zegt
@moveyourmind: ik ben ook zeker niet bang voor hoge kilometerstand maar een 3 cilinder smart met die kilometerstand is minimaal 1x gereviseerd (niet dat dat erg is, zo veel kost het niet bij die motoren).
Dutchdriftking zegt
Tja, mijn oude VR staat ook voor een redelijk belachelijk bedrag te koop. Als de gek het er voor geeft….
thomasthomas zegt
Waarschijnlijk uit Spanje. Daar vind je ze nog. En bijna altijd zonder katalysator dat maakt het toch wel een leuke GTI (ze wegen niet veel)
tmenges zegt
Vragen kan altijd.
densk zegt
Er is gegarandeerd een liefhebber te vinden dit valt voor deze dingen:
‘De simpele elegantie van ronde koplampen met een vriendelijke gele gloed, de analoge klokken voor je neus als je achter het stuur zit, de uitlaatjes die schuin naar buiten wijzen, de geur van jaren ’80 plastic, dat alles heeft deze Golf te bieden.’
Elke auto ongeacht leeftijd of staat zijn liefhebbers voor te vinden dus ook deze zal z’n baasje wel vinden.
ghost zegt
Van Gers Pardoel geweest of ??
saxoke zegt
112pk. Toen een GTI. Nu 115pk en een basis model
Maarten123 zegt
@saxoke: maar dit is 400 kilo geleden.
saxoke zegt
@maarten123: helemaal gelijk! Maar, een Golf die 40% zwaarder is als toen, heeft nu dubbel zoveel vermogen. Dus de gewichtsverhouding loopt niet helemaal gelijk op. GTI toen =112pk/130pk GTI nu is 230pk/245pk dat is gewoon x2. Ik kan dr alleen maar blij van worden
Maarten123 zegt
Volkswagen Golf GTI 1.8 112cv mit ABS AA
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-gti-1-8-112cv-mit-abs-aa-benzine-rood-f669218b-54ae-6311-e053-e250040a17b1
Ik denk dan meer aan zoiets. Veel GTI’s in die landen zijn aangeschaft vanwege het koppel in heuvelachtig gebied, zeker de 8-kleppers. Ze hebben een betrekkelijk rustig leven gehad en zijn zelfs te vinden met airco.
reistje zegt
@maarten123: airco is toch wel een zeldzame optie op de Golf 2. maar wel gaaf zo!
saxoke zegt
@maarten123: hij had donker groen metallic moeten zijn. Dan was ie helemaal af geweest
steelfighter zegt
Deze moest je toen hebben…. Met die dikke bumpers;)
nikk zegt
Geen idee of dit de prijzen zijn maar vind het heel veel geld.
nikk zegt
@maarten,
Die met vraagprijs 4700 komt wat meer in de buurt. Lijkt ook een nette auto.