• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop deze fraaie Italo-Amerikaan voor weinig

Auteur: jaapiyo, gepost 4 oktober 2020 om 18:52 – 13 Reacties

Italo-Amerikaan

Ken jij deze Italo-Amerikaan al?

Sommige periodes zijn beter voor sportwagens dan andere. Dat heeft mede te maken met de algemene staat van de economie, maar ook een beetje van de tijdsgeest in bredere zin. De jaren ’60 bijvoorbeeld waren puik voor snelle auto’s, omdat mensen klaar waren met het bekrompen leven van de jaren ’50. Iedereen wilde een Brits roadstertje hebben om de lange haren te laten wapperen. Britten met een schuur maakten daar dankbaar gebruik van om hun bouwsels te brouwen. En Italiaanse auto’s uit de 60s zijn ook niet verkeerd. De jaren ’80 en de ‘tens‘ die we helaas net hebben afgesloten waren ook best wel puik voor supercars en hypercars.

Intermeccanica Italia rear

Het probleem voor sommige dromers van een eigen supercar is dat ze vaak iets te laat klaar zijn met hun product. Net als de economie keihard de bietenbrug opgaat, komen zij op de proppen met een peperduur speeltje. Zelfs de mensen die ‘m dan nog kunnen betalen hebben er geen trek meer in, omdat het ‘een verkeerd signaal’ afgeeft. Het kan de besten overkomen. Zo cancelde begin jaren ’90 iedereen zijn order voor de Jaaaaag XJ220 en kon McLaren de nu extreem dure F1 amper aan de man brengen. Een recent voorbeeld van dit fenomeen is misschien wel de DeTomaso P72. Want hoe zit het eigenlijk met die epische blepper?

Intermeccanica

Eind jaren ’60 begin jaren ’70 trof Frank Reisner hetzelfde lot. In 1959 richtte hij Intermeccanica op in Turijn. Aanvankelijk was de core business het tunen van Renaults, Simca’s, Peugeots en DKW’s. Je kent het wel. Maar Reisner wilde zoals de meeste tuners meer. Hij wilde zijn eigen auto’s op de markt brengen.

Vee Eight Motor

Na wat avonturen met het bouwen van koetsen in opdracht van andere nichespelers in ‘Murica, kwam het uiteindelijk tot de geheel eigen Torino, die later Italia genoemd zou worden omdat Ford de naam Torino al opgeëist had. De auto’s werden in Italië gemaakt met een aandrijflijn van Ford en geëxporteerd naar Amerika. Er was een coupé en een spider variant van de Italia, waarvan met name de laatste behoorlijk populair was. Je kan op de foto’s zien waarom. De aandrijflijn kwam van Ford, dus past de Intermeccanica Italia in het rijtje van exotische Italianen met een vee eight motor, in dit geval Fords Cleveland V8.

motor

Later werd Intermeccanica ook in Europa vermarkt. In Duitsland bijvoorbeeld was Erich Bitter de importeur. Inderdaad, dezelfde Erich Bitter die zijn eigen auto’s maakte op basis van Opels. Opel gaf Intermeccanica een opdracht om een nieuwe roadster te ontwikkelen op basis van GM techniek, wederom met een vee eight motor. Dat project resulteerde in de tweede ‘echte’ Intermeccanica, de Indra.

GM doet wat GM doet

Helaas nam GM omstreeks 1973 opeens het besluit Intermeccanica keihard in de ban te doen. Kennelijk paste een dergelijke auto niet in het door de oliecrisis geteisterde plaatje. De levering van de V8-en alsmede enkele Opel-onderdelen stopte. Daarbij ging GM zelfs zo ver Opel dealers aan te raden de Indra niet te verkopen. Dit was voor Erich Bitter het moment om zelf met een auto op de proppen te komen die verdacht veel leek op de Indra.

interieur

Intermeccanica week uit naar een nieuwe thuisbasis in Santa Ana, California. Daar vervaardigde het in 1974 en 1975 een serie SS Jaguar Replica’s voor een Amerikaanse klant. Het replica’s bouwen beviel kennelijk goed, want nadien legde het merk zich vooral hier op toe en dan met name replica’s van oude Porsche 356jes. Er kwam zelfs nog een serie van de Kübelwagen.

ElectraMeccanica

Tegenwoordig bestaat Intermeccanica nog steeds. Het is nu een dochter van ElectraMeccanica, dat geleid wordt door Henry Reisner, de zoon van Frank Reisner en een zakenpartner. ElectraMeccanica is gevestigd in Canada en maakt elektrische driewielers. Bij Intermeccanica kan je nog steeds terecht voor een 356 replica, ook als je er eentje wil die stiekem een EV is.

De nieuwe producten halen het echter niet bij de gaafste creatie uit het verleden. Jij kan dit obscure ding met alle swek van een Italiaanse klassieker nu oppikken voor weinig (als het meezit) via een veiling op Bringatrailer. Het hoogste bod staat nog maar op 50.000 Ekkerdollars…

Ook interessant!

  • Video: Amerikaan snapt rotonde niet
  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Super zeldzame Ferrari J50 nu te koop
  • 2x Ducati 748S Senna te koop in Nederland!

Nieuwste artikelen

  • Welk icoon zouden ze nog meer in een nieuw jasje moeten steken?
  • Luxe auto’s zijn levensgevaarlijk
  • Parkeren voor SUV's
    Kort parkeren. Leuker kunnen we het niet maken. Wel duurder
  • Ik wil deze helm om jullie te vernederen
FacebookTweetPinLinkedIn

italia, Klassiekers, paars, spider, veiling

Vorig bericht: « Ferrari: “Vettel was te langzaam om in te halen”
Volgend bericht: Video – Karter solliciteert naar levenslange ban! »

Lees Interacties

Reacties

  1. kevertje zegt

    4 oktober 2020 om 19:11

    Niets aan deze auto is mooi. Het is letterlijk een clone van andere auto’s en stijlen.

    +1
    Login om te reageren
    • slowland zegt

      4 oktober 2020 om 19:44

      Je moet hem in het tijdsbeeld zien; Het is precies wat de Amerikaan destijds wilde; Europees ogende roadster met een ‘betrouwbare’ amerikaanse V8.
      En ik moet wel zeggen dat die motor fantastisch is, het design is inderdaad ‘bijzonder’ te noemen

      Login om te reageren
    • tortuga zegt

      4 oktober 2020 om 20:29

      @kevertje: China al over again… oh wacht

      +1
      Login om te reageren
  2. deSjonnies zegt

    4 oktober 2020 om 20:07

    Vanochtend ook gezien op BAT, maar geloof me deze gaat echt wel richting $ 500000 Amerikanen zijn bijzonder gecharmeerd van Intermeccanica vanwege de zware Amerikaanse invloed op deze wagen, een Texaan op Italiaanse schoenen.

    +1
    Login om te reageren
  3. wildbeest zegt

    4 oktober 2020 om 21:00

    Ferrari 250 voorkant en soort bmw achterkant, kan er niet zoveel mee

    Login om te reageren
  4. michielleendert zegt

    4 oktober 2020 om 21:00

    Mooi, niet mooi, in ieder geval goed om te weten dat deze ontworpen is door een van de meest baanbrekende ontwerpers ter wereld : https://en.m.wikipedia.org/wiki/Franco_Scaglione

    De Bat’s voor alfa bij bertone, maar bijvoorbeeld ook deze de Porsche 356 die de 911 al ‘in zich heeft’ https://images.app.goo.gl/cQ5PfnCqttqdytLi7

    +1
    Login om te reageren
    • lightisride zegt

      5 oktober 2020 om 09:18

      Kijk hoe dat werkt.
      Dan is ie in eens wel mooi.
      Al is het misschien niet het beste werk van deze man.
      Als de auto bekender was geweest hadden we dit als origineel en iets anders als kopie gezien. De meeste auto’s uit een bepaalde tijd hebben veel dezelfde trekken.
      Tegenwoordig lijken de achterlichten van een BMW ook op een..
      Hyundai, of iets dergelijks. Wie was er eerst?

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    4 oktober 2020 om 21:35

    Ik vind het wel zijn charme hebben, ik houd wel van dit soort merken die bij wijze van spreken in een oud schuurtje achter op het erf in elkaar gefabriekt zijn met een hoop passie en vakmanschap.

    Vallen wel een paar dingen op. De buitenspiegels missen en bij mijn weten hoort het logo op de grille te zitten in plaats van daarboven.

    +1
    Login om te reageren
  6. baserati zegt

    5 oktober 2020 om 00:10

    Wij hebben een jaar of 25 terug ook een Intermeccanica Torino gehad. Een rode coupe. Kwam als een project en ging weer weg als project. We misten het voorraam en kwamen er niet achter welk “geleende” raam er wel in moest.
    Is toen naar Jan Steutel in Almkerk vertrokken als ik mij nog kan herinneren.
    Was nog pre-stabiel internet . Misschien met de huidige mogelijkheden hadden we wel de handschoen opgepakt en het project afgemaakt

    +2
    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      5 oktober 2020 om 07:23

      @baserati: mooi. Typisch zo’n project waar bij Jan de snor gaat krullen ?

      +2
      Login om te reageren
    • deSjonnies zegt

      5 oktober 2020 om 08:08

      De achterlichten zijn in ieder geval Fiat 124.

      +1
      Login om te reageren
  7. geelbarrel zegt

    5 oktober 2020 om 00:53

    Voorruit lijkt op Ford Consul. Vlak in het midden, scherpe ronding aan de einden. Net als bij de TVR’s .

    Login om te reageren
    • ttr6 zegt

      5 oktober 2020 om 09:16

      Chapeau als je dat kunt zien. Dan hebben wij (heel) vroeger dus een beetje Intermeccanica thuis gehad :)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North