Kijk nou, een F1 bolide uit de tijd dat de F1 nog de F1 was. Koop ‘m en voel je Jos Verstappen.
Zojuist publiceerden we nog een artikel over de toekomst van de F1 in 2025. Oh, hoe bitterzoet is het dan om te kijken naar deze Simtek S951 uit 1995. Toen de auto’s nog fraai waren, fraai klonken en bijna elke race uitvielen. Hoe mooi was die tijd. Het waren ook de gloriedagen van Jos Verstappen en een plethora aan kleine teams die inmiddels verdwenen zijn. Een van die teams heette Simtek.
Simtek werd in 1989 al opgericht door Max Mosely en Nick Wirth. Mosely kende toen al het klappen van de zweep, want hij had reeds de nodige ervaring met raceteams als een van de oprichters van March Engineering. De officiële lezing van hoe het partnerschap van Mosely en Wirth tot stand kwam, is dat Wirth bij Mosely werd aangeprezen door mede March-oprichter Robin Herd. Diens zoon zat met Wirth op de uni.
Simtek was een hippe eind jaren ’80 afkorting voor Simulation Technologies. De insteek was met behulp van nieuwe technologieën op een goedkope manier snelle raceauto’s ontwikkelen. Aanvankelijk was het zelfs de bedoeling om dat voor BMW te gaan doen in de F1. De Beierse motorenbouwer had de sport in 1986 verlaten uit frustratie over het feit dat hun performance zo afhankelijk was van de chassisbouwer waarmee ze samenwerkten. Dat zou een terugkerend thema worden voor de Münchenaren.
Uiteindelijk leidde het veel later tot het oprichten van BMW Sauber, maar het had niet veel gescheeld of BMW had al veel eerder een fabrieksteam gehad. Karl-Heinz Kalbfell, vanaf 1988 de baas bij BMW Motorsport, was daar groot voorstander van. Naar verluidt was het project met behulp van Simtek al onderweg met als doel in 1991 op de grid te staan, toen de directie het plannetje alsnog afschoot.
Zo ging het F1 plan niet door, waarna Simtek pech had voor 1992 in zee te gaan met Italiaans schoenenverkoper Andrea Moda. Diens F1 team was misschien wel het poverste van alle povere ondergefinancierde F1 teams. Uiteindelijk werd het team door de FIA zelfs uit het kampioenschap genomen omdat ze met hun amateuristische gedoe de sport in diskrediet zouden brengen. Ouch.
Voor 1993 zou Simtek andermaal een auto ontwikkelen, dit keer voor het nieuwe Bravo Grand Prix team. Maar toen de geldschieter voor dat team onverwacht overleed, ging ook dat niet door. Tragedie. Zodoende besloot Wirth dan maar gewoon zichzelf in te schrijven voor het kampioenschap. In 1994 kwam Simtek Racing officieel aan de start met coureurs David Brabham en Roland Ratzenberger. Hoe dat afliep, hoeven we je ook niet meer te vertellen…
En toch, na alle ellende, stond het team in 1995 weer met frisse moed aan de start. Met de beeldmerken van MTV, Korean Air en Russell Athletic op de fraaie auto zag het er niet slecht uit. Vooral niet omdat Simtek wat goodies kreeg als deel van een samenwerking met Benetton. Zo waren daar de nieuwe Ford Cosworth 3.0 EDB V8, de versnellingsbak van Benetton en Benettons nieuwe ‘derde rijder’. Die laatste was natuurlijk niemand minder dan onze Jos Verstappen. Na een tumultueus debuutjaar stalde Benetton ons Jos bij Simtek om meer ervaring op te doen.
Jos nam plaats in de auto naast Domenico Schiattarella. Het seizoen begon met een dubbele uitvalbeurt in Brazilië, maar in Argentinië kwalificeerde Jos zich als veertiende en reed hij rond als zesde toen de versnellingsbak het begaf. Zijn teammaat eindigde de race als negende, wat een evenaring was van Simteks beste resultaat tot dan toe. Er was dus wel iets van belofte te bekennen.
Doch helaas, vijf races later was het allemaal alweer voorbij. De versnellingsbak die een voordeel leek te zijn, bleek in realiteit continu stuk te gaan in de Simtek. Daarbij was er dat andere grote probleem in de F1: het geld was weer eens (meer dan) op. Een grote sponsor was afgehaakt en een substituut werd niet gevonden. Na de Grand Prix van Monaco, reisde het team niet af naar Canada. Dat werd nog door de vingers gezien door de F1. Men hoopte dat het team in Frankrijk er weer bij kon zijn met nieuw geld.
Doch dat gebeurde niet. Schiattarella ging racen in andere klasses, waaronder enkele keren in de CART Serie. Verstappen ging verder op zijn F1 pad als testcoureur van goede teams en racecoureur van knakenteams. Wirth ging speelgoed maken en dook later weer op in de F1 bij het team van Virgin Racing.
Gelukkig hebben we de auto’s nog. Schiattarella’s S951, met chassisnummer S951/001, kan je nu namelijk kopen met motor en al. Oké, het is niet de unit van Verstappen dus, maar kniesoor die daar op let. Koop ‘m nu en voel je even Jos als je van de baan vliegt tijdens een trackday op Zandvoort en door het grind ploegt.
griffendahl zegt
Erg fraai ontwerp, maar een paar flinke gele letters met ‘Good Year’ ontbreken wel echt op de banden zo op die foto.
sonnybonds zegt
yeah fraaie auto. Wou dat de F1 auto s van nu er zo uitzagen.
toniominestrone zegt
@griffendahl: Good Year letter op een Avon band?
griffendahl zegt
@toniominestrone: Avon banden horen er dan ook niet onder
toniominestrone zegt
@griffendahl: Beter een nieuwe Avon dan een 30 jaar oude Goodyear Year, worden al jaren niet meer geproduceerd
veloce zegt
Staat overigens nog een andere auto van Jos bij die toko te koop
porker zegt
Leuk stukje over Simtech, die laatste zin is echter beetje Semtex hè
mc96 zegt
@porker: ja zonde inderdaad, doet Jos geen recht.
sportevo zegt
Zo ging het F1 plan niet door, waarna Simtek pech had voor 1992 in zee te gaan met Italiaans schoenenverkoper Andrea Moda. Diens F1 team was misschien wel het poverste van alle povere ondergefinancierde F1 teams. Uiteindelijk werd het team door de FIA zelfs uit het kampioenschap genomen omdat ze met hun amateuristische gedoe de sport in diskrediet zouden brengen. Ouch.
Dat niet alleen want Andrea Sassetti, oprichter van Andrea Moda werd op het paddock in, ik dacht België gearresteerd door de politie op verdenking van valsheid in geschrifte en fraude.
Perry McCarthy, de originele Stig, vertelt het verhaal over zijn tijd bij Andrea Moda prachtig in zijn autobiografie Flat out, Flat broke.
Een van de anekdotes daarover was dat hij met zijn team in Italië belde en dat de telefoniste geen idee had wie ze aan de telefoon had en hoe hij met een wielophanging die volledig afbrak tijdens een trainingsronde te horen kreeg dat ze tijdens een test met Moreno, de andere rijder, al in de gaten hadden dat die ophanging niet voldeed.
MaartenD zegt
https://drivetribe.com/p/andrea-moda-formula-the-worst-team-R_lbWUrSRNem4ZfhQUK4Tw?iid=HP4ftz7PRl-KojJ568d6uQ
bbjorn zegt
Dus deze koop je, gebruik je op een trackday, en dan gaat de versnellingsbak kapot, of tenminste dat is wat ik heb begrepen na de tekst😂
deSjonnies zegt
Nee jôh, 6 maanden BOVAG garantie voor Hollanders
MaartenD zegt
Die pagina met inventory van het bedrijf waar de Simtek te koop staat is wel echt meesterlijk, al die foto’s van oude F1 auto’s, indrukwekkend https://www.officinacaira.com/inventory
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Mosley, het klappen van de zweep.
I see what you did there.
ericd zegt
F1 auto’s gingen ook van zo’n 4,8 meter (al lang genoeg zou je zeggen) naar nu 5,8 meter. Yep, de lengte van een RR Phantom. DAAR zou het reglement eens kortemetten mee moeten maken. Het ‘duurt’ nu letterlijk 2 meter langer om elkaar in te halen. En de lengte zou je niet nodig moeten hebben met de kortere 6 cilinders van nu.
mashell zegt
Precies! En de frontvleugels moeten er uitzien als aan een vliegtuig en niet als aan een vogel.
Robert zegt
@ericd: gaat niet gebeuren. Sterker nog, die auto’s zullen eerder langer worden dan korter. Heeft alles te maken met de veiligheidseisen. Vroeger zat een coureur met de voeten zo’n beetje tussen de voorwielophanging (zoals bij een kart) en met de rug tegen de brandstoftank, tegenwoordig horen daar kreukelzones te zitten die ik weet niet hoeveel G-krachten aan impactenergie moeten kunnen weerstaan.
Maar eerlijk is eerlijk, die Formule 1 wagens uit de periode 1980-1995 zijn m.i. wel de fraaiste die er ooit zijn gebouwd. Cleane, strakke lijnen, met behalve een strakke voor- en achterspoiler geen ‘flappy bits & bobs’ over de hele body heen.
Robert zegt
Dit zou een mooie aanvulling kunnen zijn op de collectie Minardi’s van Frits van Eerden.
Alfarobert zegt
Als je hem koopt krijg je hem dan wel met motorblok? Frits van Eerd is al jaren bezig z’n F1 bolides weer aan de praat te krijgen.Vaak is het blok opzettelijk beschadigd van binnen en zijn er belangrijke onderdelen uitgehaald.
Afgelopen zondag te zien op RTL7.