Wat bied jij voor deze Ford Focus RS met 351.000 km op de teller?
De Ford Focus RS is een bijzonder hete hatchback. In plaats van een iets snellere Focus met spoiler en mooie wielen, gaan ze bij Ford veel verder om er een RS van te maken. Heel erg gaaf natuurlijk, maar ook heel erg duur. Dat is precies de reden dat Ford niet verder gaat dan een ST, al dan niet met Ford Performance opties.
De Focus RS is er in drie generaties en wij hebben hier generatie 1 voor je, de ‘DBW’. Generatie twee is de ‘DA3’ en generatie drie is de ‘DYB’. Weet je dat ook weer! De Ford Focus was van zichzelf een geweldig rijdende auto. Zelfs een 1.4 stationwagon ging uitermate vermakelijk de bocht om, met dank aan Richard Perry-Jones, die erop stond dat de Focus er niet saai uit mocht zien en niet saai mocht zijn om te rijden. Missie geslaagd! Check hier de special over die briljante eerste generatie van de Focus.
RS
Maar omdat de Focus zo goed reed, was er al snel vraag naar meer vermogen en daar moest men even op wachten. De ontwikkeling van de Focus RS nam veel tijd in beslag. Dermate veel dat in de tussentijd al een facelift was geweest! Ondanks dat de Focus RS ná de facelift op de markt kwam in 2002, heeft de auto nog de oude nieuws. De Focus ST170, die in 2001 verscheen, heeft wél de nieuwe neus. Een beetje apart, maar het komt vaker voor dat topmodellen geen facelift krijgen.
Het mooie van de Focus RS was dat ze er écht werk van hadden gemaakt. Dus een unieke 2.0 turbomotor met 215 pk (opgave, in het echt was het meer). Sachs maakte de dempers, OZ de extra lichte 18 inch wielen, Quaiffe was verantwoordelijk voor het sperdifferentieel en uiteraard mocht Brembo de remmen doen.
Focus RS met 351.000 km
Dit exemplaar is één van de 4.501 gebouwde exemplaren. Van die 4.501 zijn er een groot gedeelte naar de UK verscheept (2.147). Het zijn dus echt heel erg zeldzame auto’s. De kilometerstand van 351.000 km is een tikkeltje hoog, maar als de auto goed onderhouden is hoeft dat niet een issue te zijn.
Het is een origineel Nederlandse auto en al het onderhoud is minetieus bijgehouden. Daarbij klinkt 351.000 km erg veel, maar de auto is intussen ook alweer 21 jaar oud. 16.715 km per jaar klinkt toch niet zo heel erg spannend, toch? Bieden kan vanaf 11 mille.
Enfin, de advertentie kun je hier bekijken!
Johanneke zegt
De 1e ford focus is nog steeds een hoogtepunt van de auto industrie. De normale modellen waren natuurlijk simpel transport, maar de 1.6 benzine bijvoorbeeld. Betrouwbaar, makkelijk aan te sleutelen. Keuze uit 3 en 5 deurs hatchback, een station, een sedan. Goed uiterlijk, goede rij eigenschappen, en indien je wilde met keurige uitrusting te verkrijgen. Echt een hoogtepunt in het C segment. Is natuurlijk niet zo spannend als een nieuwe GT3, maar ook van dit soort auto’s kan ik genieten. Omdat het echt heel goed was in het segment. En stiekem is het veel moeilijker om de beste C segment auto te bouwen dan weer een Ferrari. Want de marges zijn laag, het moet aan 100miljoen eisen voldoen, en je moet er honderdduizenden van kunnen maken, terwijl je een hoge kwaliteit behoudt. Vooral dat laatste is altijd lastig.
ggj1987 zegt
Ik kan dit wel beamen. Ik heb een 1.6 Futura 5drs. Nu iets meer dan 240k gereden en nagenoeg geen problemen. In het begin wat bekende kinderziektes gehad zoals de bobines en een kapotte koelslang. Daarna niets. Hij is ook erg zuinig. Fabrieksopgave is 6,8l/100km maar ik haal makkelijk 6,2l/100km (op E5 98).
rollingstoned zegt
Mee eens. En ironisch genoeg is de kwaliteit van Ferrari’s uit die tijd juist niet al best, ondanks de veel hogere marges ;-)
mashell zegt
Ga ik helemaal in mee. De Focus reed zoveel beter dan z’n concurrenten Golf 4 en Astra. Maar die Golf was er wel met een fatsoenlijke dieselmotor en zaken als cruise control. Heb erg veel plezier gehad van de Focussen die ik reed in Engeland.
Dutchdriftking zegt
De afgelopen vier jaar heeft hij weinig gereden gok ik? Vier jaar geleden was dit exemplaar namelijk te gast bij de concurrent voor de klokje rond keuring. Was destijds 338k km. Voor de geïnteresseerden: https://youtu.be/Ml844ZS9Uu4
alassad zegt
Goede extra info, thanks!
13k in 4 jaar lijkt me wel erg weinig, tenzij die ergens echt als 3e auto af en toe is gebruikt..
kniesoor zegt
Misschien zie ik ze vliegen, maar zit er nou ‘mayonaise’ aan de binnen-bovenzijde van het expansievat van het koelsysteem ? Of is dat een ander soort aanslag ?
supertjeduc zegt
Wat ziet er dat ding saai uit , enigste leuke is dat hij blauw is
Hoflander zegt
Correctie. Nieuws moet neus zijn. Alinea 3, eennalaatste zin.
mc96 zegt
Een hele mooie en bijzondere auto. Maar vergis je niet hoeveel moeite het gaat kosten om deze rijdend te houden. In tegenstelling tot latere RS modellen van de Focus is dit eennauto waarin vele unieke onderdelen voor zijn ontwikkeld en gebruikt.
mustang750supersnake zegt
was dit niet die 5 pitter? of isdat de st?
overigens hebben wij 5 jr een 1.8 tdci station gehad…..keigoede wagen…..verkocht met 3,5ton op de teller…had alleen wat problemen met starten in kouder weer,scheen een bekend euvel te zijn van de tdci?
weet iemand hier wat over toevallig?
ben er nooit achter gekomen……
vbarchetta zegt
Dit lijkt me geen makkelijke auto om te verkopen. Voor de verzamelaar is de kilometerstand gewoon te hoog, ondanks goed onderhouden of niet. Verder is het model imo niet echt super gaaf om te zien, beetje oudbollig eigenlijk. En niet te vergeten voor 11k koop je ook gewoon een Subaru Impreza WRX, Honda Type R of andere leuke type hot hatch die een lagere kilometerstand hebben, jonger zijn en kwa looks iets meer uitstraling hebben dan deze Focus… Wel even goed de (onderhouds) historie controleren, maar persoonlijk zou ik nooit mijn geld aan deze Focus spenderen….