Met deze felblauwe Volvo S60 Polestar val je in elk geval lekker op. En kenners vinden je een kenner.
As je denkt aan dikke, luxe en snelle premium sportsedans, dan denk je al gauw aan iets Duits. Misschien een obscure Alfa Romeo Giulia, Cadillac ATS of Jaguar XE. Maar de auto de auto die je op zich ook mag meerekenen is de Volvo S60 Polestar.
Die auto is een vreemd geval. Volvo had met de S60 T6 R-Design een sportief aangeklede auto, maar niet echt een sportieve wagen. Polestar bracht daar verandering in.
In eerste instantie met de Volvo S60 Polestar, een heuse M3-killer met meer dan 500 pk. In de translatie van concept naar productieversie gingen er helaas wel (heel erg veel) paarden verloren, want in plaats van een M3-concurrent werd het een 335i M Sport-concurrent, maar dan cooler. Vervolgens gebeurde er in 2016 iets bijzonders. De S60 Polestar kreeg geen facelift, maar wel een compleet nieuwe motor.
Viercilinder Polestar
De overdwars geplaatste zes-in-lijn werd namelijk vervangen door een tweeliter viercilinder met een turbo én mechanische compressor. Het vermogen steeg met 27 pk naar 367 pk, het koppelde daalde juist ietsje: van 500 naar 470 Nm. Ook leverde het blok pas veel later zijn koppel. Normaal gesproken zou je zeggen: ga voor de zescilinder, die loopt mooier en is op asfalt ietsje sneller (op papier is namelijk de viercilinder sneller).
Maar er is een reden om voor een viercilinder te gaan: de transmissie. De zescilinder heeft een hele oude zestraps automaat, namelijk de Aisin TF-80SC. In de viercilinder zit een veel modernere achttraps automaat in de vorm van de Aisin TG-81SC. Leuk weetje over die automaat: die levert Volkswagen in de VS in veel modellen in plaats van de DSG’s die wij krijgen. Ook Peugeot, BMW en Mini gebruiken deze transmissie nog altijd.
Prijs felblauwe Volvo S60 Polestar
Enfin, wij gingen even op marktplaats kijken wat er nog te koop staat en wat denk je? We kwamen dit schitterende exemplaar tegen! Het is een late versie, dus met de viercilinder onder de kap. Daarmee kun je in 4,7 seconden naar de 100 sprinten en begrensde topsnelheid van 250 km/u halen.
Het mooie van de S60 Polestar met viercilinder is dat je gewoon alle toffe features van de zescilinder hebt. Dus die heerlijke dikke bodykit en enorme velgen. In het interieur zien we schitterende en geweldige sportstoelen. Die sportzetels zijn dermate goed dat als iemand zegt dat ‘de beste ter wereld zijn’, wij niet eens in discussie gaan. Oh, en het mooiste is natuurlijk de lak: Rebel Blue! Het is de enige juist Volvo-kleur voor deze auto.
De prijs van al dit moois? Slechts 32.895 euro. Dat is een enorm specifiek bedrag, maar dan heb je wel deze geweldige blauwe S60 Polestar voor de kap. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn 9 briljante Volvo-kleuren op een rij!
The dutch VAG guy zegt
Wow, Rebel Blue! De mooiste kleur van Volvo ooit. Prachtige en unieke auto zo’n S60 Polestar
GJZ zegt
Daar kun je alleen maar hebberig van worden!
MM93 zegt
Heerlijke auto, maar er gaat toch niets boven het geluid van de 6 cilinder Polestar
erwingrunn zegt
kwijl, kwijl
PunicaOase zegt
Gaaf!! Heeft helaas wel al behooorlijl wat eigenaren gehad..
erazor zegt
? 4 inclusief t verkopende bedrijf. Das toch niet veel voor een auto van deze leeftijd?
driver79 zegt
Ik vind die navigatie in de S60 zo 2005… leuke auto maar ik knap op zoiets kleins af…
Dutchdriftking zegt
Ja dit is heel tof. Maar voor die dik 30k zou ik toch altijd voor een Giulia gaan.
Andreivierfunf zegt
Die Polestar hadden ze met de S80 moeten doen.
kennone zegt
Je moet juist de 6 pitter met oude 6 traps geartronic hebben. Buiten het geluid van de T6 schakelt die geartronic wel wat traag maar boter zacht, waar de 4 pitter voor geen meter klinkt en de bak echt verschrikkelijk zenuwachtig schakelt.
mc96 zegt
Volgens mij ga je geen knalblauwe Volvo S60 aanschaffen omdat ie boterzacht en traag schakelt. Gewoon de vier cilinder, dat is hier gewoon de betere keuze.
kennone zegt
Maar een behoorlijk zenuwachtige auto waar weinig beleving in zit is het hem nou ook niet echt in deze categorie. Die 6 cilinder rijd echt beter en buiten dat hij sneller is, voelt hij echt een stuk sneller. Koppel komt er echt vroeg en best bruut in terwijl je er niet voor hoeft te stampen. Waarbij je die 4cilinder flink op zijn flikker moet geven om een beetje het zelfde gevoel te krijgen. Qua sturen merkte ik ook geen verschil, kunnen beide bohoorlijk hoeken (als het droog is) En dan het geluid, die 6 cilinder klinkt net als de 5 pitters nog echt lekker rauw. Over het geluid van de 4 pitter zullen we het maar niet hebben..
verdebosco zegt
Veel te duur. Misschien met 60-70.000 kilometer, maar niet met 140.000 kilometer zoals dit exemplaar. Dan komt een Polestar 2 Performance 2e hands erg dicht in de buurt (beetje rondkijken in Europa, 0 euro BPM). Of een Golf 7.5 R full options met 70k…
tmenges zegt
Das toch appels met peren vergelijken?
Robert zegt
Prachtige auto, alleen ver buiten mijn budget. Die kleur is inderdaad episch.
petroldrinker zegt
Die 4 cilinder T6 motoren zuipen als een malloot, we hebben de T6 I6 gehad en de T6 I4 gehad, de T6I6 was een stuk zuiniger dan die 4 cilinder, maja op papier was de 4cil zuiniger natuurlijk….
raoufff zegt
Ah, fijne tijd! Toen Volvo nog mooie auto’s ontwikkelde.
opa4auto zegt
Hier sinds drie maanden de stationversie in de garage. (Zwart, lekker onopvallend)
Ja, de dame lust een slok en de tank is aan de krappe kant. Vooral stadsverkeer is killing. Heb nooit de I6 versie gereden, maar heb totaal niet het idee dat dit blok traag reageert of koppel laat afgeeft. Tussensprintjes zijn verslavend leuk.
Aardig aan dit model dat in feite alles erop zit wat Volvo indertijd in de aanbieding had. Al moet ik nog wennen aan de adaptive cruise control (die houdt teveel afstand waardoor mensen ertussen duiken)
En zag nog een opmerking over de navigatie; ja is een klein scherm en nee, actuele info loopt vaak achter. Maar Volvo levert nog steeds (bijna) elk jaar een gratis kaartupdate uit. Hoeveel kost dat bij de Duitse merken?
Deze auto is eigenlijk precies het Autoblog advies >> elke auto wordt beter van 100pk extra EN een schroefset!