De Mazda MX-5 is een (soort van) levende legende. Dit fabrieksnieuwe exemplaar van de eerste generatie, staat nu te koop met nog maar 9.000 kilometer achter de rug.
De Mazda MX-5 was een absoluut schot in de roos toen deze eind jaren ’80 werd voorgesteld aan het publiek. Achteraf gezien was het allemaal heel logisch en verklaarbaar dat de auto ook een verkoopsucces werd. Doch als dat in die tijd voor iedereen duidelijk was geweest, dan hadden andere fabrikanten ook wel zo’n roadster(tje) gemaakt.
In plaats daarvan waren al dit soort auto’s van de markt verdwenen. De tweezits roadsters van handzaam formaat, waren altijd het domein van de Britse merk. Maar ja, die Britse merken gingen altijd maar failliet enzo. Dus op een gegeven moment werd de spoeling dun. Daarbij: hetgeen wat overbleef was niet altijd even betrouwbaar, om het zo maar te omschrijven. Niet zoals de gemiddelde Japanner uit de jaren ’80 en jaren ’90 in ieder geval. Naast de Britten had je nog wel de Alfa Romeo Spider. Maar geheel in stijl hadden de Italianen al geen echt nieuw model meer gelanceerd sinds de tijd van The Graduate.
De MX-5 vulde dus een niche die door de meesten verlaten was én was als extra bonus gewoon ‘enthousiast’ te berijden zonder dat het allemaal stuk ging. Dat laatste kon ook gewoon op het circuit. Met achterwielaandrijving, een gering gewicht en een overzichtelijke prijs, kon je altijd wel een paar gelijkgestemden vinden om er een heuse Cup van te maken. Een ster was geboren. De fans waren soms bijna zo rabiaat als die van Tesla. Of nou ja…Dat kan niet, maar het kwam enigszins in de buurt.
Misschien omdat ‘ie zo betrouwbaar is, misschien omdat er zoveel gebouwd zijn, of misschien omdat er zoveel ernstig de grond in getuned zijn, is de MX-5 nóg geen klassieker. Maar die tijd begint nu toch te komen. Mocht jij nu een enorme fan zijn van een MX-5 van het eerste type (de NA), moet je misschien maar deze unit kopen. Hij staat te koop voor een prijs van 34.950 Euro. Geen mals bedrag…wel een uniek aanbod. Of koop jij liever een echte nieuwe voor dat geld?
Robert zegt
Ik vind het wel erg veel geld voor een auto die (vooral dankzij de smiley-grille in de bumper) achteraf toch ook een behoorlijke associatie oproept met Lightning McQueen.
(ooo--V--ooo) zegt
Dan zou je eigenlijk een naar die blauwe 911 moeten kijken van een paar dagen geleden. Dat was pas een bak geld voor een Cars-figuurtje
kniesoor zegt
Ik vind ‘t een onzinnige berg geld. Als het een NA zou moeten worden, dan één in goede staat met meer kilometers op de klok voor een fractie van de prijs. Zodat je je geen zorgen hoeft te maken over de afschrijving, die de kilometers, die je er zelf mee gaat rijden, teweegbrengen.
tortuga zegt
Ik vraag me zelfs af of deze überhaupt nog meer zou opleveren in de toekomst. Hoe zeggen ze het weer, het is wat de gek er voor wilt geven…
ghost zegt
Staat letterlijk te koop bij de buurman van stippent..toeval?
smoked zegt
Zijn geen buren meer, Premium Classics is verhuisd.
petroldrinker zegt
Nee dank je, 1 van dit model gehad toen ik 19 was, denk wel 1 van mn 3 saaiste autos die ik ooit gehad heb