Met deze exclusieve S2000 CR heb je een klassieker voor de toekomst in huis.
De Honda S2000 is binnenkort een klassieker. Dat ziet iedereen. Er zijn er niet extreem veel van gebouwd (110.000 stuks), er was geen voorganger of opvolger en de auto zat boordevol mooie techniek. Als persoonlijke toevoeging is het uiterlijk ook het vermelden waard. De S2000 ziet er na al die jaren nog altijd goed uit. Een strak exterieurdesign, fraaie proporties, mooie lijnen en niet al te veel franje.
Mocht je wel wat franje wensen, kun je op zoek naar spulletjes van diverse tuners. Met name in Japan, het verenigd Koninkrijk, Australië en de VS is enorm veel te vinden voor de ‘S2K’. Of je gaat op zoek naar een speciale editie, zoals de auto die je kunt zien op de afbeeldingen.
Bijzonder zeldzame S2000 CR
Dat betreft namelijk een Honda S2000 CR! Dat is een uitloopmodel, speciaal voor de Amerikaanse markt. Nu is iedereen op zoek naar een S2000, maar aan het einde van z’n carrière was het model niet te slijten.
Het was natuurlijk altijd een lastige businesscase: het was niet een uitgesproken sportieve rijdersauto als een Porsche Boxster of Lotus Elise, maar ook geen toercabrio als een SLK. Er was geen automaat leverbaar en om een beetje gang erin te krijgen moest je toeren maken.
Met de Honda S2000 CR koos Honda duidelijk voor een richting: de S2000 moest een sportieve auto zijn. Daarom kreeg de auto een unieke voorbumper (type sneeuwschuiver), tonneaucover, hardtop met softtop-delete en een enorme spoiler.
Voor een betere wegligging waren er lichtmetalen wielen met zwarte wielmoeren, Bridgestone Potenza RE070-banden en dikke anti-rollbars voor en achter. De besturing werd eveneens aangepast en het uitlaatsysteem is anders.
41 kg lichter
Het feestje ging door in interieur, met speciale sportstoelen, radio-cover, vloermatten en pookknop. Over pookknoppen gesproken, de schakelwegen waren (nog) korter. Weinig auto’s schakelen zo heerlijk als een S2000, dus we zijn benieuwd hoe deze schakelt.
Airco was niet standaard om het gewicht laag te houden, maar was wel leverbaar. Zonder airco is de CR maar liefst 41 kg lichter dan het al niet al te zware standaardmodel.
Deze Honda S2000 CR is een Amerikaanse S2000, dus dat betekent dat je de F22C1-motor hebt. De F22C1 is eveneens een hoogtoerige viercilinder, maar ietsje minder maniakaal dan de F20C. Het slagvolume is met 2.2 ietsje groter (200 cc) en het maximum toerental is ietsje lager met 8.800 (200 minder).
Ook handig om te weten is dat de versnellingsbakverhoudingen van de F22C ietsje anders zijn. De zes is een stuk langer (lekker voor cruisen), maar de eerst vijf juist korter (lekker voor acceleraties). Voor langere Autobahnritten zal het ietsje minder ideaal zijn, maar verder klinkt het als een win win-situatie.
Dé S2000 specialist van Nederland
Dit exemplaar staat te koop bij dé S2000-specialist van Nederland en komt uit 2007. Sindsdien heeft de auto 67.307 km gelopen, wat natuurlijk erg weinig is. Die techniek kan met gemak meer kilometers aan.
De auto is helemaal in topstaat en derhalve niet spotgoedkoop. De prijs is met 49.000 euro niet eens zo gek hoog, eigenlijk. Als je kijkt waar sommige Integra Type-R’s en NSX’en voor gaan, is het bijna een koopje te noemen. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Check dan onze Honda S2000 special!
scrmeagle zegt
Gaaf
mjpamsterdam zegt
Taarschep achterop neigt wel een beetje naar Johnny.
balliere zegt
Johnny Tran?
JelmerS zegt
ongelofelijk, ik dacht eerst deze velgen zijn aftermarket maar dit is blijkbaar standaard en onderdeel van de Upgrade..
PunicaOase zegt
Nette prijs. Taartschep en voorbumper vind ik echt niet mooi. Als je die aanpast en nog een achterbumper kunnen er gelijk normale NL platen op..
Mathy zegt
Prachtig ding. Het geen “echte” CR. Het is een AP2 voorzien van allemaal OEM CR onderdelen. Desalniettemin een indrukwekkend exemplaar natuurlijk. En de S2000-specialist kennende is de auto mss nog wel beter dan een echte CR.
shicomm zegt
Bah wat ziet die spoiler er goedkoop uit..
Gezien de markt is de prijs inderdaad wel heel erg goedkoop…
joris1988 zegt
Toerenbegrenzer bij 8200, voor de 2.2.
smoked zegt
Op de site van de aanbieder staat dat ie omgebouwd is naar CR spec, dus het is geen ‘echte’ ;-)
petroldrinker zegt
Gaaf, maar buitensporige prijs in mijn optiek, ooit 1x met een S2K proefgereden, en was echt teleurgesteld over hoe het reed (vond het echt geen leuke kart zoals iedereen het altijd omschreef)
pivavar zegt
Softtop delete? Ben je dan mooi klaar mee als je een weekendje weg wilt.