Eigenlijk is deze Fugazi Golf R32 beter, want je hebt meer vermogen voor minder geld.
Het is misschien wel het beste jaar ooit geweest voor de hot hatch. Er was werkelijk van alles mogelijk in die periode. Het was de periode dat fabrikanten lekker dikke motoren in modale auto’s ging hangen. Volkswagen bleef een beetje achter. De Golf GTI was niet denderend (als hot hatch althans) en de V6 4Motion was enkel op comfort afgestemd. Maar in 2003 sloeg Volkswagen sportief met misschien wel de tofste übar-hatch ooit gemaakt: de Volkswagen Golf R32.
de basis was nog altijd het – in dynamisch opzicht – beperkte PQ-platform, maar VW Individual (die de auto ontwikkelde en bouwde) gooide er enkel dure premium-upgrades tegenaan. De auto kreeg een 3.2 liter VR6 motor, vierwielaandrijving, grote wielen en een straffere ophanging.
Optioneel kon je zelfs kiezen voor een DSG transmissie (de eerste straatauto ooit) en die bijzondere König-sportkuipen. Normaliter is dat wat iemand in zijn Porsche 993 achteraf monteert, maar bij Volkswagen kon je het standaard krijgen.
Stevige prijzen
Ondanks dat de Golf V GTI in dynamisch opzicht de betere auto is, zie je dat de prijzen voor de eerste generatie Golf R32 enorm hoog zijn. De Golf IV is een pubiekslieveling en de R32 is de ultieme variant daarvan. Toevallig vond een Autoblog-lezer dit exemplaar op Marktplaats Auto. Het ziet eruit als een Golf R32 en heeft alle kenmerken van een Golf R32. En toch is het geen Golf R32. Althans, geen echte.
De auto werd geboren als reguliere Golf 2.8 V6 4Motion. Pas later werd de auto omgebouwd tot R32. Zo te zien zijn enkel alleen originele onderdelen gebruikt. Eerlijk is eerlijk, je moet een timmermansoog hebben of een echte @techniekmeneer zijn om te kunnen zien dat dit géén echte R32 is.
Prijs Fugazi Golf R32
Onder de kap huist een leuke verrassing, want de 2.8 is er nie. Nope, hier vind je de echte 3.2 VR6. Ditmaal niet eentje uit een Golf R32, maar uit de Audi TT 3.2 quattro. Het voordeel van die auto was dat in de Audi de motor maar liefst 13 pk meer leverde.
Dit exemplaar komt uit 2000, een paar jaar voordat de Golf R32 op de markt kwam. De basis was de 2.8. De auto heeft 164.282 km gelopen, maar de motor is slechts 20.000 km oud. Kortom, dat gaat wel even mee. En ja, we weten het: het is geen echte R32, maar daar is de prijs ook naar. Voor 13.995 staat ‘ie namelijk te shinen op de McDrive. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Check hieronder ons Autolbog Golf R32 aankoopadvies:
Meer lezen? Dit zijn 10 redenen waarom de Golf IV briljant is!
rollingstoned zegt
Toen ik Fugazi in de titel zag dacht ik even dat het over de legendarische punkband zou gaan…
Robert zegt
Briljante band. Al zijn ze eerder ‘straight edge hardcore’ dan ‘punk’. En in ieder geval een stuk melodieuzer. Vooral de eerste twee albums zijn -in het genre- legendarisch.
Joost zegt
Zelfde hier!
Het album “13 songs” heb ik nog op CD liggen!
OT: mooi gedaan voor een replica. Jammer dat het een 3-deurs is
mashell zegt
Huh? Ik denk dan meteen aan het album Fugazi van Marillion dat begint met misschien wel hun beste lied: Assassing.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Voor een kleine 20k korting zou ik best met een ‘replica’ willen rijden. Even een fris pookje en de stoelen opnieuw kleuren en hij is af. Voor de mierenn*kers onder ons kan de radio natuurlijk ook niet.
Mocht ik hem zelf aanschaffen dan zou ik hem nog wel extra verpesten met een setje Porsche Lobster wielen en een Cupra R splittertje.
De TT 3.2 had overigens ook 241pk net als de R32. De gemonteerde 3.2 is de latere versie met 250pk welke in de tweede generatie TT ook in de Golf 5 R32 zat. Ook een fijne auto die altijd nog minder geliefd is dan de Golf 4 R32.
kennone zegt
Sta er van te kijken dat hij nogsteeds tekoop staat. Zal er dan toch een addertje onder het gras zitten (buiten dat het geen echte is dan he)
pietertje123 zegt
“Er zit net 1500 KM een nieuwe koppeling in en nieuwe aanjagers”
altijd rustig gereden dus……. right.
wat zijn aanjagers? is dat iets voor op de bumper om beter te kunnen bumperkleven?
mashell zegt
Aanjagers zijn toch de blowers van de ventilatie?
Davion zegt
Het is niet zo dat de motor maar 20.000KM heeft, het is wel zo dat de motor ongeveer 20.000Km minder heeft dan de rest, dus de motor zal rond de 144.000Km hebben..
mashell zegt
Waarom staat er een Konami logo op de pedalen?
Aon zegt
Ooit wil ik een Golf 4 in Jerusalem blauw…