Een Alpina B12 6.0 in British Racing Green? Dat is met recht een ‘Unikat’!
De dikke BMW van de dag is vandaag geen BMW maar een Alpina. Bij een struinsessie op de webz, kwam ondergetekende namelijk deze parel tegen die een van jullie ongetwijfeld wil kopen. Het is namelijk in principe een dikke BMW uit de 7-Serie en dan ook nog de mooiste generatie ooit, de E38. Zoals reeds vermeld, gaat het in dit geval echter ook nog eens om een Alpina. En niet zomaar een Alpina, maar de Alpina met ‘de dikste motorinhoud ooit!!1!’.
Echte tuning
Alpina kwam namelijk met deze zes-punt-nul op de proppen tijdens de autosalon van Genève in 1999, beter bekend als het jaar waar we allemaal het liefste naar terug zouden willen. In die tijd was tuning nog echt, in plaats van wat cijfertjes op een laptop veranderen. Zo begon de V12 in de Alpina B12 aanvankelijk als een 5.0 (E31 en E32), voordat later de 5.7 kwam (E31 en E38). De 6.0 is echter voorbehouden aan de faceliftversie van de E38 Siebener, dus de versie met de mooie traanoogjes.
B12 Sneller dan F355
Hoewel collega @willeme de zijdezachte BMW V12 vaak bestookt met disrespect, daar deze volgens hem veel te weinig vermogen levert, gooit het blok er in de Alpina B12 6.0 er 430 pk uit. Nog steeds (lang) niet zoveel als de BMW V12 in de McLaren F1, maar je kan ermee voor de dag komen. In die tijd werd de B12 6.0 aangeprezen met het feit dat hij de staande kilometer sneller doet dan een Ferrari F355. Pwoaaaah. De nul-naar-honderd gaat in 5,9 seconden en de topsnelheid is 291 kilometer per uur.
Dikke sloffen
Uiterlijk was de B12 6.0 in principe gelijk aan de B12 5.7 (los van de verschillen die kwamen met de facelift uiteraard). Maar er is wel een klein ’technisch’ verschil. De auto had standaard nu nog bredere sloffen. Voor werden op de 20″ jetsers 245/40 banden gemonteerd en achter zelfs 275/35 walsen. Supertol.
Buffalo
Binnenin vind je de dingen die je van Alpina verwacht, zoals groene en blauwe stikseltjes en extra leder. Helaas is het Lavalina-leder in dit geval niet aangevinkt. De inzittenden moeten het doen met BMW’s eigen ‘Buffalo’-leder. Een tripje naar de Buffalo Grille in Frankrijk overleef je daarop echter ook wel.
Kooooooop dan!!1!
Nu we het toch hebben over dit exemplaar: het is een van de 23 gebouwde lange versies (in totaal zijn er 94 B12 6.0’s gebouwd). Uniek is de kleur van de lak: British Racing Green. Dit is dus geen wrapje, maar ooit door de eerste eigenaar zo uitgekozen bij BMW Individual. Inmiddels is de auto aanbeland bij de derde eigenaar, die ‘m na elf jaar bezit nu aan jou wil verkopen voor 55.009 Euro. Koop dan?
pignon zegt
Prachtig!
Maar volgens mij was dat Buffalo-leer van BMW al een optie op de ‘normale’ 750. Koste destijds iets van 12 mille extra. En dan kreeg je ook het dashboard ermee bekleed. Best wel speciaal.
mark383 zegt
Aparte kleur voor een E38. Non metallic denk ik? Hij lijkt me in elk geval opnieuw gespoten.
ouwedibbes83 zegt
@mark383: waarom denk je dat hij opnieuw gespoten is?
silenro zegt
@ouwedibbes83: de schroeven waarmee de zijschermen vast zitten aan de carrosserie hebben normaal gesproken een afwijkende kleur van de zijschermen. Dat zou een indicatie kunnen zijn dat het een en ander is over gespoten.
De kleur die er op zit komt niet overeen met de standaard BRG wat BMW gebruikt (terwijl de kleurcodering zelf wel overeen komt!)
Daarnaast is er of een hele glimmende coating gebruikt rondom de raamlijsten (bij de spiegels voornamelijk) of het een en ander gespoten in hoogglans zwart.
Behalve dat hangt de uitlaat ook nog scheef. Voor mij een absolute rode vlag om er met een grote boog omheen te lopen.
ouwedibbes83 zegt
@silenro: dank voor je antwoord. Jammer idd dat ze zo iets unieks op deze wijze dan herstellen. Ik had ook verwacht dat BRG een tintje donkerder is, meer zoals Jaguar m hanteert.
jarnobakker zegt
@silenro: die uitlaat zag ik ook al. Aan bestuurderzijde hangt hij scheef
jaapiyo zegt
Scherp, maar waarom vind je die uitlaat op zich zo’n rode vlag? Is eigenlijk iets vrij simpels toch…Losgeschoten klemmetje ofzo?
cossiekiller zegt
Ik zou hem willen, alleen maar om er naar te kunnen kijken. Prachtig!
frank2b zegt
Kermit, is that you?
opa4auto zegt
Ik hoor Clarkson op de achtergrond: “Is it green? Very!”
Wat een schoonheid is het toch. Ik blijf doorsparen!
ouwedibbes83 zegt
Zo’n E38 ziet er heerlijk uit op deze 20” Alpina Softlines. Mijn voorkeur gaat uit naar de niet-verlengde versie, liever nog in Oxford Green. Net iets chiquer, zeker met t zandkleurige interieur.
Overigens niet de meest professionele foto shoot voor iemand die ruim 50K vraagt voor z’n B12. Paar kiekjes uit de losse pols, daar straalt zo duidelijk “particuliere verkoper” vanaf.
Dutchdriftking zegt
Wat heerlijk blijft dit toch!