Een blauwe Volvo V40 T5 met die vijfcilinder.
Binnenkort komt de Volvo EX30 op de markt. Het kan niet anders dan dat die auto een enorme hit gaat worden. Een compacte crossover met prima prestaties, strak interieur en Volvo-badge? Dat is iets waarvoor heel Nederland wel te porren is.
En het is niet dat we iets tegen de EX30 hebben, maar we vinden het wel jammer dat Volvo geen compacte lage auto’s meer bouwt. Op zich niet vreemd: Volvo moet de auto’s verkopen en mensen die een nieuwe Volvo kopen, hebben al grijzende slapen (vermits er nog haar is daar) en willen hoog instappen.
Blauwe Volvo V40 met vijfcilinder (dat wil je toch gewoon?)
Maar het is niet zo dat Volvo nog nooit geprobeerd heeft om de jeugd te bereiken. Sterker nog, ze hebben het heel actief gedaan. Denk aan de 480 jaren geleden, of iets recenter: de Volvo C30. Dat was niet een extreem succes, want je kon ‘m alleen krijgen als driedeurs. Met de Volvo V40 was dat precies andersom: die was er enkel en alleen als praktische vijfdeurs. De auto was dan ook een enorm succes in ons land.
Als occasion is de auto dat nog steeds. Er staan op Marktplaats meer dan 700 exemplaren te koop en dit is de tofste, want deze blauwe V40 is precies zoals je ‘m eigenlijk wil hebben. Het is een heel vroege T5, dus met een 2.5 liter vijfcilinder, een echte Volvo-motor! Daarnaast is de kleur ook de enige goede kleur: Rebel Blue. Juist bij een Volvo is een schreeuwerige kleur wel cool.
En wat moet dat kosten dan?
Het is ook nog eens een R-Design, dus net eventjes wat sportiever aangekleed van buiten en binnen. Of zoals de Volvo-verkoper destijds zou zeggen: “het is eigenlijk wel nodig om ‘m af te maken”. Eerlijk is eerlijk, de V40 kan het goed hebben. Juist omdat het normaal gesproken een keurige auto is, is een sportief randje wel geinig.
Dit exemplaar kost een lieve duit: 19.950. Dat is niet mis voor een exemplaar uit 2013 met 179.000 kilometer op de klok. Maar ja, alles is tegenwoordig duur en deze auto is wel een beetje de heilige graal: een Volvo V40 T5 R-Design met die vijfcilinder is toch wel een unieke auto. Dit soort auto’s komen simpelweg nooit meer terug, al helemaal niet in deze specificatie. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
sleeperking zegt
Prachtige motor, alleen na een aantal jaren BMW te hebben gereden blijft ik het eeuwig zonde vinden dat ze de T5 niet in de lengte hebben gelegd en aangesloten hebben op de achterwielen. Zo’n zware motor dwars tussen de voorwielen icm voorwielaandrijving is gewoon niet optimaal. Daarom zou ik adviseren als je in de markt bent voor een hete snelle hatch: koop een 135i.
aerohead zegt
Heb zelf een paar jaar die “dreadful” D2 variant ervan gereden van hetzelfde bouwjaar, maar het viel me wel op dat het ding best wel lekker stuurde en een goeie wegligging had.
Alleen die vreselijke 1.6 diesel haalde wel alle sex er af.
kennone zegt
Moet zeggen dat deze het al wel beter doet dan de C30 met de zelfde motor, met nat wegdek is alleen rechtdoor een optie met dat ding.
spollie zegt
Ik vind dit zo’n nietszeggende auto en heeft bij mij alleen nog maar de associatie ‘bijtellingsknaller’ gekregen. De helft van m’n collega’s reed destijds in zo’n V40 D2 met R-Design pakket rond, wat een zaaddodende wagens waren dat.
Richmond zegt
Dit model nooit mooi gevonden
MaartenD zegt
Als ik dit ding zie denk ik alleen maar aan die saaie zakelijke lease auto rijders die dat treurige dieseltje hadden maar dan wel met R-design pakket😂
revstars-net zegt
Lekker een D2 opplakken en genieten bij het stoplicht.
mashell zegt
Waarvan? Iedereen die tien jaar geleden een V40 D2 reed heeft nu een Tesla Model 3 en maakt zonder enige moeite gehakt van je V40 T5 bij het stoplicht.
dondeboer zegt
Ik had een lichtblauwe D4 vrij kaal geval, zonder R-pakket, leer of knappe velgen. Met handbak. Echt zo’n leaseknaller, was over in de vloot. Maar hoewel ik er in eerste instantie niet zo blij mee was, bleek t uiteindelijk wel echt een heel fijne auto. Hele fijne stoelen, comfortabel met goede wegligging, heel vlot met 190pk/400nm en verrassend genoeg met wat goede wil ook nog echt heel zuinig. Ben er wel eens mee uit België naar huis gekomen met 2,8 liter/100km gemiddeld over 200km.
sleeperking zegt
Dat is inderdaad een betere configuratie voor deze auto. Kilometers vreten op de snelweg met een tankpas van de baas. Als hot hatch is het niet echt wat, ondanks de T5
sleeperking zegt
Dat is inderdaad een betere configuratie voor deze auto. Kilometers vreten op de snelweg met een tankpas van de baas. Als hot hatch is het niet echt wat, ondanks de T5