Naar een tweede exemplaar van de Bizzarrini BZ-2001 kun je lang zoeken.
Giotto Bizzarrini heeft in zijn carrière aan heel wat bijzondere auto’s de hand gelegd, zowel bij grote sportwagenmerken als onder zijn eigen naam. Tot zijn laatste wapenfeiten behoort deze BZ-2001. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden komt deze auto net zo min uit 2001 als 2001: A Space Odyssey. In werkelijkheid stamt de Bizzarrini uit 1992. Het ontwerp is echter futuristisch genoeg om voor een auto uit 2001 door te kunnen gaan.
Als je nog nooit van deze auto gehoord hebt is dat niets om je voor te schamen. De Bizzarrini BZ-2001 is namelijk nooit verder dan een concept is gekomen. Zelfs al zou de auto wel het productiestadium bereikt hebben, dan zou het nog een zeldzaamheid zijn geweest. Het plan was namelijk om de BZ-2001 in een beperkte oplage van 25 stuks te bouwen.
Dat mooie plannetje is echter nooit van de grond gekomen. Het bleef dus bij deze ene auto. Je zou het niet zeggen, maar de basis is een Ferrari Testarossa. Van het hoekige jaren ’80-ontwerp is echter niks meer over. Bizzarinni heeft er een geheel eigen draai aan gegeven. Hoewel de voorkant nog wel te doen is, kan er niet echt gesproken worden van een verbetering.
De Amerikaan Barry Watkins was de drijvende kracht achter het project. Hij was ook degene die Bizzarrini benaderde. Giotto tekende de auto en verleende zijn naam aan het project. Watkins legde zich toe op het ontwikkelen van de motor: een zeven liter V8. Die is er echter nooit gekomen. Op zich is dat laatste geen slecht nieuws. De BZ-2001 beschikt nu dus nog ‘gewoon’ over de twaalfcilinder boxermotor uit de Testarossa.
Deze unieke auto is nu niet ver bij ons vandaan opgedoken. De enige echte Bizzarrini BZ-2001 staat namelijk te koop bij LM Classics in het Belgische Genk. Vraagprijs? €750.000. Dat is aanzienlijk meer dan wat je voor een Testarossa betaalt, maar zo werkt schaarste nu eenmaal.
twentsediesel zegt
Lelijk heeft vandaag een extra dimensie gekregen… Hoe krijg je investeerders zover dat ze miljoenen aan ontwikkeling betalen voor zo’n gedrocht?#magikdietelefoonnummersook?
114i210pk zegt
@twentsediesel: Andere tijden, andere tijden.??
frank2b zegt
Bizarrini indeed….
Het interieur is dan weer ontzettend veel fraaier dan de Testarossa-cockpit.
fanboy zegt
Best een gaaf apparaat.
fastforward zegt
De buitenkant ok, maar ai dat interieur..
Robert zegt
Wat ik me nu afvraag, is deze auto nog road legal? Prototype of niet, hij is gebouwd op basis van een bestaand model wat is toegelaten voor op de openbare weg. Dan zou deze misschien nog steeds als Ferrari Testarossa gekentekend zijn.
singapore zegt
Als nauwelijks iemand van deze wagen gehoord heeft, is het de prijs dan wel waard?
jdbn zegt
Een Testarossa heeft alleen geen boxermotor. Het is een v12 met een blokhoek van 180 graden.
Het ontwerp, tja. Bizzarrini heeft wel mooiere dingen ontworpen..
carfreakjim zegt
@jdbn: Ik heb ook nooit gesnapt waarom ze de eerdere modellen met deze motor berlinetta boxer noemde. Of waarom ze überhaupt niet voor een echte boxer zijn gegaan.
dwersbongel zegt
Ik dacht hem te herkennen, maar dat was dus een andere Bizzarrini: https://youtu.be/uORnVGiXSKI
vroaaaaaaaaaar zegt
@jdbn heeft gelijk, het is een flat V12 en geen boxer.
Het verschil tussen de motor in de Testarossa en een echte bokser zit hem in de krukasindeling. In de Ferrari deelt elke set tegengestelde zuigers één krukpen, vergeleken met de individuele krukpen per zuiger bij een bokser. Dit betekent dat elke tegenoverliggende zuiger het bovenste dode punt (BDP) bereikt, terwijl de tegenoverliggende zuiger het onderste dode punt (ODP) bereikt, wat in wezen in een potje touwtrekken tussen de zuigers resulteert.
De krukasindeling van een boxermotor is zo ontworpen dat elke zuiger zijn eigen individuele krukpen heeft. Dit betekent dat elke set zuigers BDP en ODP tegelijkertijd bereikt en deze simultane heen-en-weer beweging leidt tot een volledige balans van de primaire en secundaire krachten van de motor. Dit zorgt voor een soepel lopende motor en dat een lichte krukas kan worden gebruikt zonder dat er contragewichten nodig zijn, waardoor een motor met een sneller toerental ontstaat. Dit alles leidt ook tot het typische “burble” boxergeluid.
cossiekiller zegt
Topuitleg! Bedankt.
balboni zegt
@vroaaaaaaaaaar: super uitleg! Wist ik niet! Kun jij niet voor Autoblog gaan schrijven?
maferick74 zegt
En als t gaat regenen word het interieur nat of zit er ook nog n mooi dakkie op? Ik vind het wel iets hebben. Ff kijken of ik vanavond wat dichterbij kom qua financiële middelen. Dan bied ik €300.000,00 (incl dakkie en road legaal, anders is t niet leuk)
jerudo zegt
Ik vind hem er vele malen beter uit zien dan een testarossa. Die vleugel boven de wielen is een tikkeltje fout maar eenmaal achteraan komt het weer in orde en de rest van de wagen is gewoon goed. Doe me deze maar.
sampie123 zegt
Doet me denken aan de knight rider 2000