Hij heet Stelvio net als de SUV van Alfa Romeo. Maar het model heeft veel meer te maken met de Alfa Romeo SZ die erachter staat.
Zoals de naam al aangeeft, zijn de bizarre looks van deze Nissan de verantwoordelijkheid van de onvolprezen koetsenbouwer Zagato. Dit bastion van Italiaanse stijl en flair is verantwoordelijk voor enkele van de mooiste auto’s ter wereld en ook voor deze Nissan. Flauwe grappen daargelaten: ongeacht van wat je van de looks van deze Japanner vindt, is het sowieso iets speciaals. Het is een typisch staaltje late 80s/vroege 90s futuristisch design. Hij zou zo in de heroïsche film Demolition Man kunnen verschijnen.
In tegenstelling tot wat de titel van de advertentie doet vermoeden, is de auto géén Skyline. De basis wordt gevormd door de Infiniti M30 die in Japan ook wel door het leven ging als de Nissan Leopard. De auto is echter aangepakt door Autech en als die naam valt begint collega @willeme altijd zwaar te ademen. Ook lezers van zijn Skyline-special weten dan wel hoe laat het is: hier huist serieuze machinerie onder de kap.
In dit geval is dat een VG30DET, een familielid van de motor die Nissan destijds gebruikte voor haar Z-modellen. Mocht je trouwens vuistdiep in de Nissans zitten maar je tegelijkertijd afvragen waar ‘DET’ in al die motorbenamingen voor staat, een bloemlezing:
- D = Double (twin) cam
- E = Electronic fuel injection
- T = Turbo
Officieel levert de motor 280 pk, maar de echte ricer weet dat als een Japanse auto officeel 280 pk levert, dit in realiteit een beetje meer is. Zoals de Duitsers jarenlang en afspraak hadden om auto’s te limiteren op 250 kilometer per uur, hadden de Japanse fabrikanten een ongeschreven regel dat ze hun auto’s niet meer dan 280 pk meegaven.
Enfin, tot zover wat er onder de kap ligt, de olifant in de kamer wordt gevormd door wat er óp de kap zit. Het zal je namelijk al opgevallen zijn dat er twee bubbels opzitten. Als je nog beter kijkt valt je wellicht op dat er geen zijspiegels op de auto zitten. Of toch wel? Jazeker! De zijspiegels zitten verwerkt ín die bubbels. Gekke jongens die Japanners…en Italianen. Dit exemplaar heeft nog vrijwel niks gereden en staat te koop voor 49.900 Euro. Lijkt ons een koopje dus, of er nu 104 exemplaren van gemaakt zijn zoals de advertentie claimt, of 200 zoals wij eerder schreven.
Bedankt Arjen voor de tip!
DCG zegt
Wat cool, zelfs de velg (wieldop?) heeft een aerodynamisch verantwoord nacaduct ?
galverink zegt
@dcg: maar draait die naca wel de goede kant op?
sleepyj zegt
@galverink: ligt eraan of je voor- of achteruit rijd
dondeboer zegt
@galverink: Scherp gezien. Ik heb nog wel ff gechecked of links en rechts wel verschillende velgen zijn gebruikt, en dat is zowaar het geval. Maar even wisselen kan hier geen kwaad.
sr20det zegt
@dondeboer: is eigenlijk alleen zodat er lucht de velg uit kan ontsnappen, ws voor doorstroming voor de koeling van de remmen.
cloverleaf zegt
@galverink: ja!
fendercd60 zegt
Gadverdamme man.
chriscross zegt
Nu is mijn beeldscherm kapot…
flippiez06 zegt
Gaaf ding, jammer van de automaat
rollingstoned zegt
Ik sla deze even over…
krizus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
moveyourmind zegt
Één van de masterpieces van Zagato…
Die SZ die op foto 1 in de showroom sexy staat te wezen en de aandacht van de Stelvio weet af te leiden.
Mooi is die laatste zeker niet. Aan de andere kant, hij is ook weer zo totaal geschift vormgegeven en zeldzaam dat ik wel kan begrijpen als iemand de Stelvio koste wat het kost in zijn verzameling wil hebben.
Gelukkig ging het in de herkansing een stuk beter. De Zagato Autech Gavia die een paar jaar later kwam is een juweeltje en heeft zelfs iets Maserati-achtigs:
https://goo.gl/images/VnxAE7
Dizono zegt
@moveyourmind: behalve dat de SZ helemaal niet door Zagato is getekend…
rhellema zegt
@Dizono: nee maar wel gebouwd door Zagato
moveyourmind zegt
@dizono: My bad, je hebt helemaal gelijk.
T5Power zegt
Ik zie er zeker een knipoog in naar de Aston Martin Zagato van eind jaren 80. Als ze er nou gewone spiegels op hadden gezet ipv die rare oplossing in de motorkap dan vond ik ‘m best te pruimen. Je steelt er sowieso de show mee op welke auto event dan ook:-p
Edge zegt
Ik vind hem gaaf, kan zo mee in Back to the Future of Blade Runner.
dondeboer zegt
Demolition man. Die heb ik vaak gezien. Sandra Bullock in haar goede jaren, jummie.
kniesoor zegt
Doe mij die MVS Venturi maar, waarvan je helemaal links een stuk achterkant ziet (haaks op de Alfa SZ). Prachtauto.
allesmetturbo zegt
@amghans: jaa same here, veel gaver!
desjonnies zegt
Ze hadden toen een serieus drank probleem daar bij Zagato.
Ding lijkt wel een rijdende neus-aap.
toyotaprius zegt
Zal mooi naast de Prius passen!
redbeams zegt
Aparte wagen…mooi of lelijk ik weet het ff niet maar wel gedurfd.
drdre1 zegt
@redbeams: als ik ’t me goed herinner werd deze auto uitgeroepen tot de lelijkste van 1990, aldus de Auto’ 90-gids.
sezz zegt
Misschien ging er iets mis bij het vertalen van het originele in het Japans opgestelde opdrachtdocument naar Italiaans.
toyotafortuner zegt
Doe mij ook maar dat spul dat de Japanners slikten, om hier op te komen!
Gaaf ding ook.
Gulli zegt
Ik wilde al een heel epistel schrijven over een of andere arme ziel die in zijn schuurtje jaren lang had lopen tekenen, schaven, beitelen en schroeven tot zijn stukje huisvlijt klaar was. Alleen maar om vervolgens een stap achteruit te doen en erachter te komen dat alle details bij elkaar geen hele fraaie auto opleverden (zoals ik wel eens het idee heb hoe het werkt bij sommige mensen die menen ELK plastic stripje op een auto van chroom te moeten voorzien). De man had zijn creatie gezien en had bedacht, heb ik hier al mijn geld, tijd en moeite in gestoken? Ik had beter garnalenpeller kunnen worden!
Blijkt het een Zagato te zijn :(
Ach, ze bewijzen in elk geval wel dat ze ook andere dingen kunnen dan een bestaande auto voorzien van een double bubble, vissenbek en een Z-vormige c-stijl.
v6ti zegt
Zelfs de beste Italiaanse autobouwer slaat de plank wel eens mis (lees: hyundai matrix, design by pininfarina)