De vraagprijs van deze BMW 323i Individual valt echt heel erg mee. Er is echter wel een smetje. Of vier smetjes, om precies te zijn.
We doen het allemaal weleens: tijdens werktijd op zoek gaan naar vrij modale auto’s die bijzonder zijn uitgevoerd. Alle opties op de basis-driecilinder of dikke motor in combinatie met stoffel bekleding. Uiteraard zijn de echte pareltjes in bijzondere configuratie het leukst. Wat bezielde iemand om een bepaalde kleurencombinatie te kiezen? Nou: dat zijn gedachtes die je het beste tijdens werktijd kunt hebben.
Nou, vandaag hebben we er weer eentje voor je! Perfect met koningsdag op komst (je weet wel, de dag die je wist die ging komen). Het is een BMW 3 Serie van de E46-generatie. De auto komt uit de hoogtijdagen van BMW: namelijk het jaar 2000. Bijna alle merkwaarden, fanboys en attitude naar het merk zijn eigenlijk afkomstig uit deze periode.
In dit geval betreft het een wel heel bijzonder uitgevoerd exemplaar. De lakkleur is namelijk Arizona Sun Metallic, uit de BMW Individual-collectie. Het is ook nog eens een M Sport die op de optionele 18 inch wielen (Style 72) staat. Man, man, man: dit is smullen voor de fans.
Configuratie BMW 323i Individual
Het interieur is minimaal net zo bijzonder. Dat is namelijk ook Arizona Sun! En helemaal bijzonder is dat het geen leder is, maar een stof-alcantaracombinatie! Nu is het natuurlijk wel zo dat het BMW leder (zeker dat kippenleer als Dakota) niet heel erg denderend is, terwijl ze best mooie stoffen bekleding hebben. Het is een M Sport, dus je hebt wel antraciete hemelbekleding en die puike sportstoelen. In dit geval zijn ze zelfs voorzien van lendensteun! Ja, dat is een optie bij BMW (nog altijd).
Het is een BMW 323i Individual, dus dat betekent dat de motor GROTER is dan het cijfer doet vermoeden. Die goede oude tijd ook. Onder de kap ligt in de lengte een 2.5 liter zes-in-lijnmotor, de M52B25. Deze levert slechts 170 pk en 245 Nm en is gekoppeld aan een handgeschakelde bak met vijf (!) voorwaartse verzetten.
Daarmee kun je in 8,1 seconden naar de 100 km/u sprinten. Da’s anno 2024 niet zo vlot meer. De topsnelheid van 231 km/u is dat dan weer wel. Sowieso, deze BMW koop je niet vanwege de brute power, maar juist vanwege de zijdezachte loop van die zescilinder. En je komt meer dan prima met het verkeer mee.
Smetje
Is het dan allemaal hosanna met deze BMW 323i Individual? Nou, er is wel een smetje. En we doen dit echt niet om overal negatief in te staan. Maar een auto van dit kaliber en deze prijs (je hebt er ook een nette 325i E90 voor) mag wel op keurige banden staan.
In dit geval zien we dat er gekozen is voor Barum Bravuris 5-rubber. Dat is net zo iets als naar een sterrenzaak gaan en dan eten met plastic bestek. Ja, het is fysiek mogelijk, maar het doet ernstig afbreuk aan de premium beleving. Het bespaart ook ietsje op de overhead, maar moet je dat wel willen?
Eerlijk is eerlijk, op TyreReviews (puike website) krijgt die band nog best aardige beoordelingen, maar hier moeten gewoon en nette set premium-banden onder. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Check hier ons BMW 3 Serie E46-aankoopadvies om te zien waar je allemaal op moet letten bij aanschaf:
Meer lezen? Dit zijn 9 auto’s die beter smoelen met oranje knipperlichten!
FiXeR zegt
Echt een hele gave uitvoering. Ik zou het zelf nooit kopen, maar ik respecteer diegene die deze ooit heeft samengesteld.
Dutchdriftking zegt
Exact dit. Heel gaaf, voor iemand anders.
850t5restate zegt
Tsja, ik heb jaren Barum Bravuris gereden op mijn polo 6n2 100pk 16v in mijn studententijd, was Advies je van de bandenboer. Als ik me goed herinner is dat het budget merk van Continental.
Was echt niks mis mee. In tegenstelling tot veel van de Chinese banden die ik ook wel eens gereden heb op auto’s die ik van marktplaats had gehaald (nankangs, hifly), dat was echt ondermaatse rotzooi en heb ik binnen 1 week vervangen voor een echt merk.
DeWitteCondor zegt
Ik vind dit wel een gave kleur, het staat ‘m goed. Alleen voor het interieur hadden ze echt iets anders moeten kiezen. Exterieur en interieur in dezelfde kleur pakt heel zelden goed uit (eigenlijk alleen bij zwart op zwart). Die banden zou ik wel overheen kunnen komen tenzij het een indicatie is van hoe er afgelopen jaren met onderhoudskosten is omgegaan, dan is het wel een rode vlag.
Huib zegt
Wellicht iemand die een bepaalde vorm van kleurenblind heeft en alles wat goudgeel is voor donkerblauw aanziet en jaren heeft gedacht dat hij in een hele gedistingeerde BMW rond reed…het kan… je krijgt er i.i.g. wel zwembad onder kap bij…lieve hemel wat een voorraadvat is dat..
V8Vantage zegt
Dit is een kleur die het op foto’s nooit echt goed doet. In het echt denk je er geen seconde over na en koop je deze direct. Super mooie uitvoering.
ttr6 zegt
Waar slaat dat alpine weiss dan op?
escort77 zegt
Dat is de basiskleur, oftewel witte grondverf en daarna oranje afgelakt.
drsjeroen zegt
4 nieuwe Pirelli’s en klaar
shibby zegt
Zijn de stoelen bekleed met kaas?!
mashell zegt
Ben niet in de markt voor een oude BMW maar dit is wel een bijzonder fraai exemplaar.
kniesoor zegt
Als het boekje daadwerkelijk het uitgevoerde onderhoud weergeeft, is er een jaar of 15 en een kilometer of 64.000 geen onderhoud aan de oto gepleegd. En is het onderhoud van Februari 2023 na zo’n lange ‘interval’ niet meer dan een oliebeurtje plus een paar crummy banden en – wellicht ook ‘on a shoestring’ – remmen (alleen blokken of ook klauwen en/of schijven ?) gedaan. Als die interpretatie blijkt te kloppen kan je er vanuitgaan, dat er een zekere mate van achterstallig onderhoud is. Dus er komt mogelijk nog een paar duizend Euro bij om die achterstand weg te werken. Als je dat geen probleem vindt is het misschien wel een koopwaardige kar, je krijgt in ieder geval een byzonder apparaat in handen.
kniesoor zegt
p.s.: Ook benieuwd waarom er geen foto van de rechterzijde van de oto bij de advertentie zit.
Robert zegt
Auto is van wijlen popster George Michael geweest? Die liet zich namelijk ook nooit vanaf z’n rechterzijde fotograferen.
j4cks0n zegt
Prima merk Barum, niks mis mee.