De auto heeft nogal wat verschillende berijders gehad, waaronder een paar zeer bekende namen.
Je zou deze Benetton B-191 kunnen kennen als de auto waarin Michael Schumacher zijn eerste F1-overwinning behaalde, al deed hij dat niet met dit betreffende chassis. Deze auto stond begin 1991 op de startgrid met de relatief onbekende Roberto Moreno als beteugelaar. Al na enkele races werd de Braziliaan door Flavio Briatore aan de kant geschoven voor rookie Michael Schumacher, die dat jaar een verpletterend debuut kende bij Jordan.
Niet alleen Schumacher zou in 1991 enkele races met dit chassis gereden hebben, ook teamgenoot en drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet stapte achter het stuur van deze fraaie F1-wagen. Daar blijft het niet bij, want de auto werd voor 1992 geüpdatet naar B-191B-specificatie en mocht in handen van Martin Brundle de eerste drie race van het seizoen rijden.
Anders dan bij veel andere te koop aan geboden historische F1-wagens, is dit exemplaar nog voorzien van de originele krachtbron. De auto is vorig jaar volledig gerestaureerd en daarbij is ook de Ford-Cosworth 3.5 V8 weer helemaal op orde gezet. De auto is volledig origineel, op enkele door de FIA opgedragen aanpassingen na, die er wel voor zorgen dat je met dit ding nog mee mag doen met historische races. En zeg nu zelf, zou jij ook niet dolgraag eens achter het stuur van deze Benetton laten glijden om je even Moreno of Brundle Schumacher of Piquet te voelen?
De auto wordt op 21 mei tijdens een Bonhams-veiling op Spa-Francorchamps afgehamerd. Geïnteresseerden moeten rekenen op een geschatte opbrengst tussen de 750.000 en 950.000 euro.
jasbelle zegt
De prijs valt mij alles mee voor een auto met deze geschiedenis, zeker als je bedenkt dat een voor een F40 bijna 2 keer zoveel kost.
goodolddays zegt
@jasbelle: prijs van de auto zegt niet alles. Ding meenemen naar een trackday is niet heel eenvoudig.
FieRo zegt
@jasbelle: en je krijgt nog een autopolis en een camel toe..
kle500 zegt
@fiero: pun intended?
viezefreddyw zegt
Ik hoef hem niet te hebben maar wat een gaaf ding man. Zo ontzettend mooi, hier kan geen enkele Formule 1 auto van tegenwoordig tegen op.
Ik vraag me alleen af hoe de verwachte opbrengst opeens zo hoog kan zijn in vergelijking met de eerdere Formule 1 auto’s die geveild zijn…
bassx zegt
@viezefreddyw: Deze is origineel, gerestaureerd en FIA goed gekeurd. De “goedkope” hebben vaak gebruikerssporen, niet meer de originele aandrijflijn of ontbreekt volledig en zie je ze nagenoeg alleen op beurzen waar je ze op afstand mag bewonderen.
viezefreddyw zegt
@bassx: In vergelijking met deze is dit toch wel een hoge verwachte opbrengst, toch? Vandaar eigenlijk mijn vraag..
http://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-deze-handtekening-van-schumacher-3-ton-kost-86242
Edge zegt
@viezefreddyw: Ik denk dat het prijsverschil toch echt komt doordat deze auto volledig gereviseerd is én door de FIA goedgekeurd is voor deelname aan historische F1 races. En wellicht dat de klassiekerbubbel ook z’n weg heeft gevonden naar oude racewagens.
futse zegt
@Edge: klassiekerbubbel heeft die weg echt al lang gevonden. Die link gaat naar een artikel van slechts een jaar oud. De prijzen stijgen op zich echt niet meer zo snel. Wat de reden dan wel is dat deze zo veel duurder is? Geen idee. Probeert Bonhams toch nog een hype te creëeren? Anderzijds, bvb 250.000€ voor zoiets vind ik op zich niet gek. Voor hoeveel is die vorig jaar uiteindelijk verkocht?
tvklarenbosch zegt
@viezefreddyw: het feit dat de originele motor er nog in zit verhoogt de waarde behoorlijk, en de restauratie zal ook wel een lieve duit gekost hebben.
rufctr01 zegt
Supergaaf om te hebben, alleen pas ik er niet in!
pomoek zegt
Even zelf nog een stoeltje foamen en gaan!
Edge zegt
Wat moet het leven toch mooi zijn als je zo’n ding in je garage hebt staan en hem met regelmaat kunt uitlaten op diverse circuits. Telkens weer dat heerlijke gejank van die V8 als je het gaspedaal intrapt, heerlijk! En dat je dan niet in de buurt komt bij de tijden van Schumacher en Piquet en een paar kilootjes te zwaar bent voor een echte F1 coureur maakt niet uit.
autodrop zegt
Precies zoals een slet hoort te zijn; fout maar toch lekker!
750i zegt
De titel van het artikel doet deze prachtige auto zwaar tekort!!
sportevo zegt
Schumacher won toch echt in de B192 zijn eerste race..
berlinetta zegt
@sportevo: Dit is de B-191.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Ik vond B1-00 ook altijd wel een goeie. https://pbs.twimg.com/profile_images/3133845307/7b88b2597371377d9600ccef3627a1a2_400x400.jpeg
sportevo zegt
@berlinetta: ja, en in de eerste alinea staat: ‘Je zou deze Benetton B-191 kunnen kennen als de auto waarin Michael Schumacher zijn eerste F1-overwinning behaalde,..’
Dat klopt dus niet.
alino zegt
Wat ziet de cockpit van zo’n (oude) F1 wagen er toch griezelig uit.
E34M5Touring zegt
Met de air intake een meter hoger en een gat in de neus voor m’n maat 50 Puma Sparco’s moet het wel lukken denk ik. Misschien het stuur op de cockpit maar dan zal het wel gaan. Ziet er misschien een beetje raar uit maar dan rij ik wel een F1 auto.
broekhoest zegt
Ik denk niet dat ik mijn Fiesta hier op in kan ruilen…
futse zegt
@broekhoest: mits een kleine opleg kan dat zeker!
maferick74 zegt
Oke dan heb ik 1 miljoen geboden en heb ik hem, ik wil natuurlijk rijden. Wat zal zoiets kosten om hem rijdende te houden ( niet meegerekend dat ik hem bij de eerste bocht in de vangrail heb gejast)