Een Audi RS3 met 1.000 pk kan dus gewoon. Dat kost dan wel 70 mille, maar dan heb je ook wat.
Vermogen is nog nooit zo toegankelijk geweest. Vroeger moest je her heel erg hard voor werken en het managementniveau ontstijgen. Dan kon je eventueel iets met meer dan 300 pk kopen. Een BMW 540i had in de jaren ’90 gewoon 286 pk en een 750i kwam niet verder dan 326 pk. Tegenwoordig heeft de instap-Tesla Model 3 al 299 pk. En da’s een leaseauto die iedereen heeft of heeft gehad.
Daarnaast kun je ook relatief extra vermogen erbij chippen, zoals je vanmorgen hebt kunnen lezen. Bij sommige auto’s is 50 of zelfs 100 pk geen enkel probleem. Wil je meer vermogen, dan kan dat overigens ook. Maar, dan zul je wel dieper in de buidel moeten tasten. Zoals de eigenaar van deze Audi RS3 die wij vonden op Marktplaats.
Staasje Vijf
In dit geval betreft het een ‘Stage 5’ (spreek uit ‘staasje vijf’). Dat zegt eigenlijk helemaal niets natuurlijk. Per tuner en leverancier vullen ze natuurlijk zo’n stage op hun eigen inzicht in. In dit geval heb je een Audi RS3 met 1.000 pk. 1.000 pk? Ja, 1.000 pk.
Inderdaad het vermogen van een Bugatti Veyron, maar dan een in een kleine C-segment vijfdeurs hatchback. Wat er allemaal aan veranderd is, dat staat niet in de advertentie, het zal wel een (hele) flinke lijst zijn. De factureren zijn allemaal wel aanwezig en voorzien van vele cijfers waar je hoofd van gaat spinnen. Ja, als je verder wil gaan dan simpel chippen, dan moet je de portemonnee trekken.
Alleen al het preventieve onderhoud om alles goed te houden kost een hoop geld. Zo zit er een nieuwe versterkte DSG in á 5000 euro. Ook het uitlaatspruitstuk (3.500 euro) en intercooler (2.500 euro) zijn nieuw.
Prijs Audi RS3 met 1.000 pk
Maar de basis van de Audi is dus goed genoeg om 1.000 pk eruit te halen. Meer dan 2,5 keer het originele vermogen. In totaal is er voor 70 mille naar de tuner gegaan. Maar voordat we gaan kraaien dat dat veel geld is en zeggen dat je zelf voor dat geld liever een BMW 520i met M Sportpakket koopt, is deze Audi RS3 met 1.000 pk een koopje.
Je kan ‘m namelijk kopen voor maar slechts 62.500. Ja, daarmee is het een heel erg dure auto, maar een moderne wagen die enigszins betrouwbaar 1.000 pk levert? Die zijn normaal gesproken veel duurder. Is er dan wat te zeuren?
Nou, dit is smaak natuurlijk, maar die Motec-wielen en Maxton-lipjes en wrap voegen niet heel erg veel toe. Het past ook niet echt bij de 70k aan tuning. Dan mag er ook een héél fraaie setje onder. Tip: OZ Racing Ultraleggera HLT’s in White Gold en dan gewoon met een de zwarte lak in de glascoating. Is ‘ie helemaal af. Interesse? Je kan de advertentie hier bekijken.
Meer lezen? Dit zijn 14 heerlijk roffelende vijfcilinders!
rob5nismo zegt
Mooie kleur dat paars
Willy500E zegt
Afgestierd hok
mashell zegt
De vorige eigenaar was aan de drank…
Gele Koplamp zegt
Is dat niet die slijterij waar onlangs die explosie is geweest?
ghengiskhan zegt
Zijn de scheetjes ook 3x harder?
panam1 zegt
Je moet je geld toch op een duistere manier verdienen als je dit gaat uitgeven aan het tunen van een Audi. Zo van, hmmmm, heb nog een paar AH tassen met briefjes erin, laat ik maar wat aan m’n wagentje uitgeven. Het iedere keer met stapjes tunen van je auto zijn typisch van die bedragen die je nog cash kan uitgeven, zonder dat er melding gemaakt van wordt bij fiod / etc.
ouwedibbes83 zegt
Is t tunen niet in DE gedaan? Daar is cash nog king dacht ik altijd, die accepteren dat wel.
petroldrinker zegt
Zal een stuk leuker en beter te gebruiken op straat zijn dan mijn oude E46 M3 met 997pk… dat ding had nog bij 240kph wielspin op de snelweg in de zomer zonder heel gek te doen, ben wel benieuwd hoe dit te rijden is vergeleken daarbij. Prijs vind ik niet eens heel gek met 70K geinvesteerd (okok dat haal je er natuurlijk nooit uit) Kleur is fantastisch, jammer wel dat het een wrap is ipv lak…
Paul58 zegt
‘Enigszins betrouwbaar’ met de nadruk op ‘enigszins’ dan. Ik zou me er toch niet prettig bij voelen qua betrouwbaarheidsgevoel. De meeste auto’s die in rook opgaan zijn toch vaak van die 1000pk + projecten. Verstevigde onderdelen of upgrades zullen vast wel wat schelen echter blijft het wel grof geweld. 600 a 700 pk zou toch al meer dan voldoende zijn in een rs3?
rismo zegt
Een intercooler van 2500e, dat moet een hele goede zijn :-)
Wel benieuwd hoe dit rijdt, blijft bizar mooi dat dit kan.
dracae zegt
Een beetje teveel power en ik zou iets anders kiezen, maar het ding is best leuk. Qua uiterlijk niet zo erg verneukt als gewoonlijk, leuk kleurtje en voor zover ik het snap fatsoenlijke mods. Ik ga er hierbij van uit dat de remmen ook stevig zijn aangepakt.
tortuga zegt
Ik lees toch 858pk op het papiertje en net geen 1000nm.
Ok nog steeds bizar veel, maar toch aardig verschil t.o.v. 1000pk
Of ben ik verkeerd en is de verkoper op zijn woord te vertrouwen
Dutchdriftking zegt
Maxton en Motec er af, mooie lichtgewicht OZ wielen er onder en dan staat er wel wat. Hoe lang dit heel blijft is natuurlijk de vraag, maar een praktische hatchback als daily met 1.000pk is natuurlijk wel humor.