Als je deze pijlsnelle AMG-bus koopt op Marktplaats, kan je op de valreep nog de vader van het jaar worden.
Althans, als je die schermpjes hierboven nog even vervangt voor OLED’s uiteraard.
Niet alleen voor wat betreft Euro’s en Dollars is er ontiegelijk veel inflatie tegenwoordig. Ook de fabrikanten die de sportieve badges van de dikke Duitsers maken hebben het er maar druk mee tegenwoordig. Ooit was men bij M GmbH zo trots dat behalve de 3-Serie en de 5-Serie niks een echte echte M-badge mocht dragen. Daar waren die andere modellen immers niet voor geschikt. Te klein, te groot, te log, in ieder geval sowieso niet waardig om het fameuze beeldmerk te dragen.
Na het inlijven van AMG deed Mercedes daar al snel een stuk minder moelijk over wat dat betreft. Vanuit hun oogpunt gezien was dat wellicht ook wel logisch. Mercedes heeft nooit echt gepretendeerd het merk voor de meeste sportieve straatauto’s te zijn. Dus in bijna alle modellen werd gewoon een dikke V8 van AMG gelepeld. Iets sportievere veertjes en dempers eronder, een set fraaie velgen erbij en goaaaaan!
Op zich niks mis mee, je had immers wel die mokerhamer van een motor voorin de neus inclusief die uitmunende soundtrack erbij. Het werd pas echt een beetje sneu toen die vierpittertjes erbij kwamen. Daar heeft deze R-Klasse echter nog helemaal niks mee te maken. Deze mastodont heeft immers de ‘6.3’ V8 onder de kap die stiekem een 6.2 V8 is. Dat ding dat zo enthousiast ‘braaaaaaap’ roept als je op het gaspedaal drukt.
Past die motor dan goed bij de R-Klasse? Nou, nee natuurlijk niet, het is de MPV-zijde van de medaille waar aan de andere kant de ML en GL opstonden. Een extreem ruimtelijke en praktische auto voor grote rijke gezinnen, zeker in AMG-trim. De auto was ideaal voor bankdirecteuren die in hun spaarzame vrije tijd zoonlief en zijn teamgenoten in recordtempo naar de voebel wilden vervoeren. Helaas voor Mercedes bleek dat echter een kleine markt te zijn. Er staan er momenteel naar verluidt drie op Nederlands kenteken. Dat zijn getallen waar de gemiddelde exotische Lambo zich nog voor zou schamen.
Maar is dat nou wel terecht? Feit blijft dat je met de R63 AMG wel erg veel auto krijgt, letterlijk en figuurlijk. Eigenlijk teveel auto misschien wel. Snelheidsduivels willen de motor maar niet de joekelige zware koets met veel te veel ruimte. Ruimtezoekers zullen niet per se op zoek zijn naar een heftig brabbelende V8. Maar word je er echt slechter van als je meer koopt dan waar je aanvankelijk naar op zoek was? Of ga je daar juist van genieten en zoek je manieren om je nieuwe veelzijdige aanwinst te benutten als je die eenmaal hebt?
Mocht je nou in de laatste categorie vallen, is deze R63 misschien wat voor jou. Het is een exemplaar uit 2007 met nog maar 84.275 kilometers achter de rug. Je kinderen zien zichzelf vast al achterin zitten, met die brullende uitlaten achter zich en pure luxe voor zich en om hen heen. Ja, deze MPV is toch net even iets anders dan een Opel Zafira. De vraagprijs bedraagt 43.500 Euro. Koop dan?
Dank Rachid voor de tip!
RobTWo zegt
Ik denk het niet. Bij een verbruik van 1 op 6 en de huidige benzineprijzen, blijft er weinig over om aan de kinderen te besteden.
gczjwj zegt
@robtwo: nee hoor gat gaat prima😅
gczjwj zegt
@gczjwj: *dat gaat
Volvo_440_turbo zegt
@RobTWo droog brood en water zijn toch niet duur?
mikespek zegt
Groote vraag blijft dan zijn de kopbouten vervangen, zo niet zit er een aardige rekening aan te komen
bartjeeh zegt
@mikespek: die moeten vervangen worden bij 80dkm?
Ik dacht dat dat alleen was bij koppakking vervangen
mikespek zegt
@bartjeeh: zou ze zo snel mogelijk vervangen, is een verhaal van iemand in de VS die een qoute van 58000dollar kreeg van de dealer toen er gebroken kopbouten inzaten, staat een interessant verhaal van online hoe hij het uiteindelijk zelf gefixt heeft
Robert zegt
@mikespek: link or it didn’t happen…
Liefhebbers van door AMG gekietelde auto’s (en de ellende die sommigen soms overhouden aan het rijden met dit snelle spul) moeten het YT kanaal Motoren Zimmer eens bekijken.
mikespek zegt
@RRRobert: https://grassrootsmotorsports.com/forum/build-projects-and-project-cars/r63-amg-the-unicorn-of-my-destruction/110824/page1/
wimof zegt
Ik dacht net hetzelfde referentie te maken. Jean-Pierre Zimmer, wat een kennis en beroepsethiek heeft die.
Nu, bij 100.000 km zit er een factuurtje van minimum 10.000 euro aan te komen, heeft hij al meermaals getoond.
toniominestrone zegt
@mikespek: iemand uit de VS zet iets online, dus dan is het waar.
turbotoll zegt
Niet alleen kopbouten. Deze motor (M156) is niet bepaald zonder problemen.
Met een ton of anderhalf blijven ze daarom lang “staan” omdat het ondertussen wel bekend is.
ty5500 zegt
Dit is toch niet voor aan te zien. Lijkt wel op de oude B klasse waar 50% van de gepensioneerden zich mee verplaatst
rotasaxal zegt
@ty5500: blablabla bla
Geen.smaak zegt
#ikwillem
pivavar zegt
3 op NL-kenteken, en 2 te koop. Op marktplaats
fransananas zegt
De vraagprijs gaat toch nergens over. Blijft wel een guilty pleasure
mp014 zegt
Wat een geld voor een 14 jaar oude wagen!! Misschien een leuke motor ja maar voor bijna 50k koop je toch echt betere gezinswagens!
clubbtraxx zegt
Het afronden van getallen is duidelijk aan je voorbij gegaan op de lagere school zie ik.
Om dik 43k nou bijna 50k te noemen… tja.
MarcoM zegt
Wat een gedrocht, het mag dan wel “AMG” zijn, maar sorry hoor, never zou ik zoiets kopen.
kevertje zegt
Voor de gewonere versies van de R mocht je al een permanente staanplaats in het tankstation aanschaffen. Voor deze versie een pijplijn tot aan je voordeur.
wimof zegt
Die reservoirs zijn tenminste na 5 minuten vol.
thjvanvlerken zegt
Vet ding.