Deze Dampfhammer van Alpina op Marktplaats heet de D10 biturbo en kan de jouwe zijn voor Kleines Geld (soort van).
In de geschiedenis van Alpina is het meerdere malen voorgekomen dat men een motor bouwde die (later) ook in BMW’s zonder Alpina-baaaaaadge terecht zijn gekomen. De BMW E53 X5 bijvoorbeeld had in zijn dikste vorm een V8 van Alpina. De BMW 123d had een dubbelgeblazen vierpits diesel van Alpina-makelij. En dan was er nog de Alpina D10 biturbo. Hoewel in dit geval niet letterlijk de Alpina krachtbron in latere BMW’s gelepeld is, vormde deze duidelijk wel de inspiratie voor de latere 535d.
De basis voor de D10 was de BMW 530d. Alpina kwam echter op het lumineuze idee dat je ook meer dan één turbo op de zes-in-lijn zou kunnen schroeven. Een trend die zich later door zou zetten. BMW heeft inmiddels een variant met vier turbo’s in de aanbieding, terwijl Alpina zelf het in de nieuwste D5 doet met drie turbo’s. Destijds was een biturbo zescilinder diesel echt nog iets heel speciaals. De krachtbron heeft 245 pk. Dat waren er exact evenveel als de vier liter grote achtpits diesel die BMW destijds zelf leverde in de E38 740d te bieden had.
De prestaties op papier zijn niet eens zo heel indrukwekkend. Nul-naar-honderd gaat via de vijftraps automaat in 8,0 seconden. Het is dan ook een auto van 1.610 kilo. Maar het is het kilometers vreten op snelheid waar deze Alpina zich het best voor leent. Dat kilometers vreten is dan ook flink gebeurd met de D10. Deze unit heeft er ruim twee ton opzitten. Gelukkig zijn onlangs de turbo’s, verstuivers en de radiateur vervangen. In principe kan zo’n zes-in-lijn diesel nog wel even door.
Volgens de verkoper zijn er 150 units gemaakt van deze D10. Andere bronnen spreken van 239 stuks. Het is altijd maar net hoe en wat je telt. Hoe dan ook zijn er tussen 2000 en 2003 geen drommen van verkocht. Dit faceliftmodel in Alpina blauw met grijs leder heeft een klassieke Alpina kleurstelling. Het grijze leder is wel een beetje poezelig. Je kan ook zeggen ‘eerlijk’ voor de leeftijd en het kilometrage. Met wat poetswerk kan het vast fabrieksnieuw gemaakt worden.
De dekoset is afwezig, net als de belettering achterop de klep. Alleen de decente uitlaat doet aan de achterkant vermoeden dat dit geen gewone BMW E39 5-Serie is. Standaard werd de D10 geleverd op 18″ wielen, maar deze unit heeft de optionele 19″ pornojetsers. Dat dan weer wel. De vraagprijs bedraagt 15.945 Euro. Tenzij je een inruilert hebt. Dan is de prijs 17.445 Euro. Zoiets doen dit soort auto’s eigenlijk al jaren. Koop dan? Of leg jij dan liever 10 ruggen extra neer voor een F10 D5?
Dank @rachid voor de tip!
kle500 zegt
Alpina op zijn best, zonder stickerboek en spiegelwinkel achterop.
Robert zegt
Nou, die typerende Alpina striping zou ik misschien wel in ere herstellen.
Dutchdriftking zegt
@alpina007 mooi projectje.
alpina007 zegt
Diesel powahhhh
Mr_Arievederci zegt
2 ton op de teller? Stoelen zien er uit alsof het dubbel zoveel is…
rwdftw zegt
Ik denk dat de eigenaar nogal zwaarlijvig is. BMW kennende komt er een puntje bij de KM stand te staan als ermee geknoeid is. Twee puntjes als er 2 of meer keren geknoeid is. Deze heeft geen puntjes.
mark383 zegt
Dat zou wel eens kunnen kloppen, dat van die corpulente voormalige eigenaar. Kijk maar eens naar het verschil met de bijrijdersstoel. Die ziet er nog heel goed uit.
AudiRS zegt
De stoelen zijn gewoon niet goed onderhouden. .
panam1 zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom de prijs hoger is als je een inruil hebt, of vraag ik iets heel doms nu?
ouwedibbes83 zegt
Ik vind t wel een goede vraag. Soms is de zo meenemen “internet”prijs laag en krijg je vervolgens ook niks erbij aan garantie, poetsen, beurtje, etc. Mijn gok, inruiler weer verkopen kost moeite, maar met de hogere startprijs kan ie wel een net bedrag bieden voor de inruiler?
pivavar zegt
Dat dacht ik ook. De stoelen van mijn E61 met 2ton de klok zien er heel wat beter uit. En de E39 zou nog wel zoveel beter moeten zijn. Die ruim 2 ton maar (heel erg) ruim nemen.
jaapiyo zegt
Mwah, je ziet dit wel vaker bij BMW hoor. Ligt er net aan hoe iemand ermee omgaat. Maar standaard leer bij Bimma houdt het zonder goede zorg niet per se lang uit. Twee ton is ook niet per se weinig. Nu is het een importbakkie dus ik steek mijn hand er niet voor in het vuur. Maar ik vind het bijna een goed teken dat het leder niet ff snel wat opgepiept is voor weinig om er 25K voor te vragen.
3246cm252kw zegt
Deze heeft wel meer km’s gelopen dan in de advertentie 😵💫als je dat leer ziet van de bestuurdersstoel weet je genoeg
Thomas20vt zegt
Een zijn 145 D10 Limousines geleverd en 94 Tourings. Zo kom je op 239 uit :)
MarcoM zegt
Best dikke bak voor dat geld. Beter deze dan een nieuw hokje wat tegenwoordig van 20k kost, heb je nog mooi 5 ruggen voor peut.