Een 147 GTA met sperdifferentieel is wel een topcombinatie.
Een geweldige auto hoeft geen perfecte auto te zijn. Integendeel. De leukste auto’s hebben vaak wel wat aandachtspunten. Maar voor de liefhebbersauto’s maakt dat niet uit. Kijk maar de Golf R32 waar waarde collega @jaapiyo het laatst over had. De Golf V R32 heeft een veel hoogwaardigere achterwielophanging, meer vermogen en betere besturing, maar toch wil iedereen de Golf IV R32.
Een van de concurrenten van de Golf R32 destijds was de Alfa Romeo 147 GTA. Dat is een auto waar je eveneens heel erg veel op kunt aanmerken, maar als je erin rijdt vergeef je ‘m alles.
147 GTA met sperdifferentieel
Alfa Romeo monteerde namelijk exact dezelfde Busso V6 van de 156 GTA in het vooronder van de 147. Ja, daar werd de neus een tikkeltje zwaar van, maar je kreeg wel heel veel vermogen (250 pk!), koppel (300 Nm) en een glorieus geluid voor terug. Helemaal tof was de bodykit: de 147 GTA heeft andere zijschermen en een grotere spoorbreedte. Ze hebben er echt werk van gemaakt om er iets bijzonders van te maken.
Helaas was alleen halverwege het budget op. Gelukkig is de eigenaar van de 147 GTA die je op de foto’s ziet zo slim geweest om een upgrade door te voeren: er is een sperdifferentieel gemonteerd.
Alfa Romeo monteerde dat op de 147 Q2, die met 150 pk en 310 Nm in principe zonder zou moeten kunnen. Op de GTA kon je het bij introductie niet bestellen, gek genoeg. Gelukkig kun je de onderdelen prima uitwisselen.
Marktplaats
Dat is dan ook wat hier gebeurd is. Het is een enorme verbetering waardoor je veel meer grip hebt bij het accelereren. De Busso V6 is namelijk behoorlijk hitsig en het binnenste wiel spint dan vrij snel door. Dat gaat nu dus niet gebeuren met dit exemplaar.
Het is niet de spannendste configuratie, maar het staat ‘m alsnog geweldig. Sterker nog, ergens komen de vredere wielpuipen er zo goed uit. Goed ook dat de eigenaar de 17 inch Teledials heeft. Die rijden aanzienlijk prettiger dan de plattere banden die je op de 18 inch wielen kreeg.
Deze auto begon zijn carrière in Zwitserland, waar dit soort auto’s heel erg goed verkopen. De distributieriem is onlangs vernieuwd en er zit een bijna nieuwe APK op. De prijs van 15.495 euro is stiekem best scherp.
Op Marktplaats vonden we een bijna identiek exemplaar voor 4 mille meer. Zie het als een soort garage-premie. De auto heeft slechts 132.896 km gelopen en kan er dus nog jaren tegenaan. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Deze C-segmenters hebben een zescilinder aan boord!
janmetdelangeachternaam zegt
Vrij prijzig. Leg er nog 6k bij en je hebt een tweedehands Golf 7 R.
pignon zegt
Er zijn mensen die dat niet willen. En die zijn weer wel heel blij met een 147GTA. Ik begrijp die mensen wel
potver7 zegt
Tsja, zo is er altijd wel wat leukers te krijgen als je er wat bij legt… En iemand die bereid is 6k bij te leggen voor een Golf zal waarschijnlijk sowieso nooit een Alfa kopen, dus wat dat betreft is dat een nogal kromme vergelijking. Ja ’t zijn allebei snelle hatchbacks, maar totaal verschillend qua karakter.
rrk147 zegt
6k lijkt relatief weinig, maar is op 15k wel veel. Daarnaast heb ik liever een V6, dan de 2.0 uit de Golf 7, die het qua geluid waarschijnlijk van z’n scheten moet hebben bij de DSG. Sneller, moderner en stijver zal de Golf wel zijn.
scoobyej20 zegt
En waarom zou je een Golf 7 R willen kopen? De Alfa is uniek en heeft zijn charme (italiaans, dus wellicht ook zijn gebreken) maar de Golf is de grootste sjonnie mobiel aller tijden op het moment.
JanJansen zegt
Wel eens in gereden. Ziet er heel gaaf uit, maar erg zware neus. Zou hem niet kopen omdat je lekker wilt sturen.
DeWitteCondor zegt
Heb er jarenlang een gehad (zonder sper). Nog altijd spijt van dat ik m verkocht heb. Had ik nooit moeten doen. Voor het sturen moet je m niet kopen, maar het gaat wel af als een raket (vooral qua geluid). En Italiaanse flair natuurlijk. Mooi two tone leder. Er was ook een optie met stoffen bekleding: dat ziet er nu hondslelijk uit.
DeWitteCondor zegt
Ook heel lang getwijfeld om m naar AutoDelta te brengen voor wat leuk spul en uitboren. Maar te veel gedoe en kosten uiteindelijk.
Paul58 zegt
Juist met een sper is het een feest om te sturen. Die ervaring had ik bij mijn 156 wel althans (zonder sper geef ik je groot gelijk)
Redelijk betaalbare upgrade ook.
DeWitteCondor zegt
Eens, maar volgens mij had de 156 ook wat minder last van het gewicht in de neus. Die had nog wat meer kilootjes aan de achterzijde.
mjpamsterdam zegt
De kentekenplaat zit niet in het midden. Probleem?
Jorrit zegt
Twee decennia terug reden er nog duizenden Alfa’s hier in NL rond met een kentekenplaat die niet in ‘t midden zat?