Deze onverwoestbare W124 ziet er op het eerste gezicht uit als een afgedankte taxi. Doch de forse vraagprijs, heeft natuurlijk een reden…
In een ver verleden hadden @michaelras en @wouter samen een dikke Mercedes 500E. In de zomer toogden ze niet samen richting het Zuiden met de ‘Mercedes van Porsche‘, doch repareerden zij alles wat er kapot ging aan het ding. Althans, dat lieten ze doen natuurlijk. Op de redactie zijn we immers vooral autohelden achter het stuur en achter de computer. Onder de motorkap hebben we niet zo heeeeeel veel te zoeken. Ondergetekende heeft dat maar neergeschreven op het ‘wil ik nog een keer leren lijstje’.
Enfin, ondanks dat bovengenoemde Mercedes dus geen onverdeeld succes was, droomt onze editor in chief kennelijk nog steeds af en toe weg bij een dikke W124. Dat blijkt in ieder geval uit het feit dat hij met deze blepper aan kwam zetten als ‘idee’ voor een artikel.
Het betreft in dit geval een unit die nóg dikker is dan de legendarische E500. Dat komt omdat het een E500 is die door AMG is aangepakt om een E60 AMG te worden. Het is daarmee een zeldzaam ding, al weet niemand exact hoe zeldzaam precies. Naar verluidt bestaan er ergens rond de 150 exemplaren, waarvan 45 extra speciale ‘Limiteds’ met kekke kleurtjes in het interieur.
De auto was nieuw al een prijzig genoegen. In Duitsland betaalde je in de vroege jaren 90 bijna 200.000 Duitse Ekkermarken voor een E60. Nu nog steeds veel geld, maar toen helemaal een bak Kohle. In tegenstelling tot de 500E, was de E60 er ook als coupé, cabrio of station Estate. Die laatste drie moest je dan echter speciaal bij AMG bestellen. De sedan kon je toen al gewoon bij de betere Mercedes-dealer kopen.
Uiterlijk was de E60 net als de E500 in principe decent gestyled. De dikkere koets ten opzichte van een normale W124, valt alleen echte kenners in het oog. De dubbele knalpot eist het meeste aandacht op. Naast de baaaaaaadge natuurlijk, mocht je niet de klasse hebben om die achterwege te laten. De velgen kwamen van de 190 EVO II, hoewel veel units net als dit exemplaar op gebruikelijkere period correct AMG putdeksels staan.
Het gaat natuurlijk echter om wat er onder de kap ligt. In 1991 was AMG nog niet helemaal ingelijfd door Mercedes, dus was er nog sprake van ‘echte ouderwetse tuning’. De 5.0 liter grote M119 maakte plaats voor een 6.0 V8, met in eerste instantie 374 pk. Later werd 381 pk opgegeven. Stiekem hadden de auto’s echter zo’n 400 pk.
Gekoppeld aan een automatische vierbak uit de 500SL, was dat goed voor nul naar honderd in 5,6 seconden. De topsnelheid was…250 kilometer per uur. AMG was kennelijk namelijk al wel zo volwassen, dat ze meededen aan het Duitse herenakkoord om auto’s te limiteren op dat tempo. Zonder limiter zou de dikke V8 doorbulderen tot 295 kilometer per uur.
Deze grijze unit staat nu te koop bij Bavaria Motors. De vraagprijs bedraagt 131.900 Euro. De kilometerstand leest als een nog iets groter getal, namelijk 146.000. Is het allemaal teveel van het goede voor iets wat velen zullen beschouwen als een afgedankte taxi? Of ga jij volgas voor deze AMG oude stijl? Laat het weten, in de comments!
Johanneke zegt
Bij dit soort auto’s vraag ik mij echt af of de vraagprijs ook echt betaald gaat worden. Ja het ding is zeldzaam en bijzonder, maar niemand die dat weet. Zal niet veel vraag naar zijn denk ik.
pa045 zegt
Nee. Het is geen “kijk ik ben rijk’ Lambo of Porsche. Maar voor een liefhebber ziet dit zeker niet naar niks uit.
Ik heb niet veel met Pruusje auto’s, maar dit is gaaf.
Poulusma zegt
@pa045
Het is zelfs geen ‘kijk mij ik rij Merkedesh’ Mercedes, zoals ze tegenwoordig gemaakt worden.
Toentertijd was een Mercedes gewoon nog een nette wagen om te zien, tegenwoordig zijn het foute patserbakken
kevertje zegt
Het is bovendien nog een lelijke oude Mercedes-koets met een opgevoerde motor die na zo’n km-stand vol risico’s zit. Elk akkevietje haalt zo de bankrekening leeg en dan blijft het nog steeds… die lelijke oude Mercedes met wat dure logo’s op.
Poulusma zegt
@kevertje
Alles beter dan een lelijke nieuwe Mercedes koets toch? Om over het interieur maar niet te spreken….
kevertje zegt
Ik geef je 100% gelijk. De Hyundaizering van Mercedes is al een tijdje bezig en zeker wat de gruwel-interieurs betreft met schreeuwerige displays en kitcherige luchtinlaten. Ik ben nooit een fan van het merk geweest, heb er professioneel een paar keer mee gereden en kon mij helaas nooit bekoren. Dit soort van Mercedes-modellen was bovendien in die tijd vooral bedoeld voor een publiek dat meer nodig had dan de zoveelste Mont-Blanc pen, ook op zondag een blauwgrijs maatpak droeg of mevrouw liet paraderen met de nieuwste Delvaux handtas. Jaren na datum vergeelt al die vergane glorie en luxe. Het dure leer zakt dan door als elke andere autozetel, de houten inleg staat vol met krassen en het plastiek staat zweterig te glimmen. In het vreemde motorgeroffel zit een vreemde tik die niemand weet op te lossen. Ik gun iedereen z’n plezier hoor, maar voor zo’n prijs… goed gek eigenlijk.
erikabarth zegt
@kevertje lelijk is enkel een nietszeggende eigen mening, ik vind deze benz vele malen mooier dan welke moderne AMG dan ook.
Dit is een collectors item, en gaat gekocht worden door iemand voor wie onderhoud en onvoorziene kosten geen issue zijn. Dit is nog de generatie benz het beste oder nichts, alles is over en doorontwikkeld nog.
Bella Macchina zegt
Als ze de vraagprijs krijgen, valt de afschrijving wel mee maar daar heb ik toch twijfels bij. De zeldzaamheid is vooral een reflectie van de beperkte vraag.
slowland zegt
Een auto voor een kenner en liefhebber. Iemand die de waarde weet te waarderen, maar 130K lijkt mij wat veel….
Robert zegt
Bij Nest Classics staat er een ‘gewone’ 500E, met een vergelijkbare km-stand te koop, voor een vraagprijs van net geen 40 mille. Toch ook geen kattenpis, maar voor wat je krijgt een heel leuk alternatief voor bovenstaande kanon.
https://www.nextclassics.nl/autos/mercedes-benz-500e/
tortuga zegt
130.000 is to much ( voor mijn portomonee) maar oh wat wil ik die graag
MarcoM zegt
Veel geld? Sommige mensen willen juist zoiets hebben vanwege hun hobby om deze er juist bij te hebben.
mustang750supersnake zegt
belachelijke prijs, ook voor deze wagen… maar als ik t geld zóu hebben….
een 500e(of amg hoe je wilt)
een 320 cabriolet
een sl 55(of 65)
en nog n w140 600sel.
tortuga zegt
@mustang750supersnake: hey! Wil je mijn vriend zijn? 😁
ggj1987 zegt
Ik vraag me af of dit een echte fabriek af originele E 60 AMG is of een E 500 die achteraf door AMG is omgebouwd naar E 60 AMG specificaties. Dat laatste gebeurde veel omdat de E 60 AMG erg exclusief was. Er zijn er maar een handjevol origineel van geleverd (zo’n 12-45 stuks afhankelijk van de bron). Die zijn alleen te herkennen aan de chassiscode waar een bepaald nummer in hoort te staan (957 of 958 geloof ik). Als hij achteraf is omgebouwd dan is die 130k veel te veel. De prijzen op de youngtimermarkt zijn de laatste jaren sowieso absurd gestegen, dus het lijkt me meer een vraagprijs dan een krijgprijs
jaapiyo zegt
Is een ekte met het 957 Pack af fabriek volgens de gegevens. Hoeveel er exact gebouwd zijn weet niemand, maar ik denk dat de 45 stuks je het over hebt de Limiteds betreft.
Charles Taycan 4S zegt
Veel geld idd voor deze zeldzame voiture zeg ik als ex MB medewerker maar het is niet de Gek die het vraagt!!😉👍
Homer55 zegt
De normale 500 zit met of zonder begrenzer bij 250 al in het rood. Verder kan die niet.
Wat voor een verhouding moet de E60 dan hebben om 295 te kunnen knallen??
ouwedibbes83 zegt
@Homer55: volgens bovenstaand verhaal is t blok gekoppeld aan de vierbak uit de 500 SL, mss met andere eindoverbrenging?
kniesoor zegt
Heb voor dat geld liever een M2 CS wegens sneller en scherper. Maar er zullen vast liefhebbers voor zijn (die ‘m ook nog kunnen betalen).
Daremaster Co zegt
Bestel liever een Plaid Model S voor dat geld.. Ben je nog een tikkie sneller weg bij stoplicht..
erikabarth zegt
@Amghans onzin vergelijk.
Zelfs een Swift sport is scherper dan deze oude Benz, dat is,het punt niet ;)
kniesoor zegt
Weinig onzin aan. Als je een dergelijk budget te besteden hebt, is de vraag “ga ik voor een zeldzaam oudje of een scherpere/snellere nieuwe” een heel reeële. Zeker als ‘performance’ een belangrijk ingredient is.
erikabarth zegt
@amghans, nogmaals onzin.
Mensen die dit kopen maken die afweging niet, puur collectors item.
saxoke zegt
@erikabarth: indd Erik, zo denk ik ook. Dit wordt niet gekocht voor de rij eigenschappen, of de prestaties, dit wordt gekocht omdat het DIT is, en ze DIT willen hebben
erikabarth zegt
@saxoke idd dat dus precies!
kniesoor zegt
Voor de goede verstaander : als je zelf tot die groep kopers had behoord, had je dit niet gezegd.
saxoke zegt
@amghans: ben ik niet van overtuigd. Zo zou ik bvb heel graag een E30 M3 hebben, niet vanwege de rijeigenschappen want een beetje moderne hothatch is sneller en rijdt beter/fijner, maar omdat het die auto is. Zo is dat bij deze E60 AMG niet anders. Dit wordt niet gekocht door iemand die net dit geld bij elkaar gespaard heeft, terwijl dat bvb bij een M2 CS wel gebeuren zal.
erikabarth zegt
@amghans kortom je begrijpt er weinig van.
Is niet erg.
saxoke zegt
@amghans: nee Hans , dat is geen reëele vraag. Ik denk zelfs dat iemand die een M2 CS of een C63sAMG in z’n hoofd heeft en dit tegenkomt om te kopen, zich niet begint te bedenken, en toch die nieuwe koopt. En iemand die de E60 wil, die wil de E60 omdat het de E60 is. Die denkt op dat moment niet aan een M2 want dat wil hij helemaal niet. Dat is niet zijn zoektocht, dat is niet wat hij/zij/x wil
saxoke zegt
Je hebt dik (E36 AMG), je hebt dikker (E500) en je hebt dikste, dat is deze E60! Blijft een dik ding om te zien! Deze hoort thuis in m’n droom garage
blikop zegt
Beetje jammer toch, dat je poogt om een serieuze autopagina te zijn, maar verzuimt om iets simpels als spellingscontrole te gebruiken…”toogden”?? Echt??