Deze maatstaf van BMW op Marktplaats is nu nog op te pikken voor weinig.
De BMW 3 Serie met interne bouwcode E36 wachtte in 1991 de schone taak om de E30 te doen vergeten. De E30 had destijds al een flinke reputatie opgebouwd, mede door de M3 die alles en iedereen versloeg op het circuit. De makkelijke optie in dat opzicht was waarschijnlijk om niet te veel te veranderen aan de Dreier. Doch de E36 zag er toch heel anders uit dan diens illustere voorganger.
Koplampen achter het glas
Dat kwam met name doordat men zich gefocust had op de aerodynamica. De E36 was veel gladder dan de E30, wat optisch vooral opviel door de koplampen en minder hoge nieren. Het olijke duo Pinky Lai en Boyke Boyer ontfermden zich over de looks. De designers waren niet zo dom om de dubbele ronde koplampen bij het grofvuil te zetten, maar deze zaten nu wel achter een laagje glas. Later zou dat ook bij de Fünfer en Siebener het geval zijn. Onderhuis maakte de Dreier gebruik van de Z Axle multilink achterwielophanging die geïntroduceerd werd op de Z1. Alleen de compact modellen maakten nog gebruik van de eenvoudigere (maar ook lichtere) setup van de E30.
Maatstaf
De E36 werd uiteindelijk een belachelijk succes voor BMW en verstevigde de positie van de Dreier als de maatstaf in zijn klasse. Na het leven van de E36 als nieuwe auto, werd het een gewilde occasion. Daarbij werd BMW ook wel een beetje geholpen door concurrent Mercedes, dat van de W202 niet zo’n icoon wist te maken als van de W201. De E36 had namelijk ook wel wat nadelen. De belangrijkste daarvan is waarschijnlijk het kale interieur.
Knaak of cult
Vooral vroege E36-jes met kleine motoren doen niet bepaald luxe aan. Dit exemplaar dat te koop staat op Marktplaats is een voorbeeld van zo’n unit. De 316i werd in 1992 gekocht door een oud vrouwtje uit München en bleef sindsdien in de familie. De vrouw vinkte Alpinweiß, een schuifdak en groen getint glas aan en…dat was het wel. Kijk naar die ongespoten plastic voorbumper en spiegels. Destijds was het knaak, nu is het cult.
KOOP DAN!!1!
Er werden 44.000 kilometers afgelegd met de Bimmer en als ‘ie aankomt in Nederland kan je ‘m oppikken voor 6.900 Euro. Aan een kant veel geld voor zo’n kale knakker, maar de verkoper heeft vast prijzen van nette E30-jes in zijn hoofd. En ja, stel je eens voor wat de vraagprijs zou zijn als ‘ie bij een van de gerenommeerde youngtimer boeren zou staan en die ‘m even zouden poetsen…Toch maar kopen dan?
autostrada zegt
Niet alleen de type aanduiding doet vermoeden dat de 3-er niet de snelste is. In de advertentie staat dat die onderweg is vanuit Duitsland en pas volgende week bekeken kan worden. Dat is inderdaad niet de snelste dan.
vaakbenjetebang zegt
Weet je wat? Ik koop hem lekker niet, en neem het risico dat-ie ooit 25.000 euro zal kosten voor lief. Dan mag @jaapiyo mij daar tegen die tijd mooi de ogen mee uitsteken. Koop dan!
EDIT: zie ik daar de contouren van een origineel schuifdak? Dat wordt straks minstens 30.000 euro dan!
jaapiyo zegt
Scherp.
Homer55 zegt
Wel een erg kromme advertentie.
erikabarth zegt
Heb zelf ook eentje gehad destijds een 323i coupe van 1997, de opvolger van de 325i, was toen nog een vrij jonge auto.
Hele fijne wagen, maar vind hem slecht opdrogen nu het een oude wagen is zeg maar gerust ronduit lelijk, de cult status van de E30 gaat hij nooit krijgen.
De E46 facelift blijft voor mij de mooiste 3 serie.
tenaci zegt
@erikabarth: heldere analyse en spot on! Ik denk er precies zo over.
erikabarth zegt
@tenaci
Mooi om te lezen :)
toniominestrone zegt
@erikabarth: e46 heeft wel een erg hoog ” Sjonnie” gehalte.
wildbeest zegt
@toniominestrone: dat is dus precies het koopmoment, types zoals jij komen over 5 jaar zeuren dat ze alweer te duur zijn
toniominestrone zegt
@wildbeest: Types zo als jij?
erikabarth zegt
@toniominestrone
Ja gedeeltelijk eens, voorwaarde is wel een volledig origineel exemplaar in nette staat.
baklava zegt
En verkocht
moveyourmind zegt
Deze generatie is op zijn mooist als cabrio of coupé en dan in een wat dikkere versie met sideskirts en leren interieur en een mooie kleur en in een staat waaraan je kan zie dat hij van een (of meerdere)
liefhebber is geweest.
Zulke exemplaren beginnen zeldzaam te worden, maar met wat geduld nog steeds te vinden. En persoonlijk vind ik het dan nog steeds een mooie wagen. Lekker old school.
Deze witte laat ik graag aan me voorbijgaan, zit geen kraak of smaak aan.
rikus zegt
@moveyourmind: Je bedoelt een M3, zeg maar..
moveyourmind zegt
Dat is wel het mooist natuurlijk. Of een mooi getunede gewonere versie.
tenaci zegt
@moveyourmind: helaas komt de combi ‘mooi’ en ‘getuned’ op bijna geen enkele e36 voor als ik ze zo een beetje bekijk.
mustang750supersnake zegt
@tenaci: enige wat er dan mooi van is, is als het van alpina of m-divisie zelf afkomt…
mashell zegt
@moveyourmind: standaard is het toverwoord. Ze blijven mooi als ze standaard blijven, geen andere velgen, geen motortuning, netjes poetsen en regulier onderhoud is het enige dat nodig is.
vaakbenjetebang zegt
Deze is er veel te duur voor, maar als je zoiets (zonder schuifdak) kunt vinden voor een mooi bedragje is het waarschijnlijk een prima basis om zelf je eigen tracktool van te bouwen. Een koets die waarschijnlijk niets geleden heeft (als in: belasting, stress en noemenswaardige schade), tot op het laatste boutje origineel en onverprutst… Alles er uit en er af schroeven wat je niet nodig hebt, kooi er in, aandrijflijn, remmerij en onderstel van je keuze er onder en gáán.
bsxc2 zegt
Ene kerel in Vught zal wel staan te stuiteren #fabrieksnieuw.
bbfix zegt
Tsjonge, wat een lelijk ding eigenlijk he…
bernoulli zegt
Dikke viercilinder. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om bij BMW.
maxidyne zegt
Was mijn tweede auto, alleen dan een coupé. 328i. Fijne wagen was dat. Gekocht destijds voor 14,500 gulden. Verkocht voor 8.500 euro. De E36 is wel een beetje het ondergeschoven kindje van alle 3 series. Mooie originele E36 met 6 cilinder vind ik nog steeds begeerlijk.
AstonMartinDriver zegt
Bmw 3-Serie Touring (F31)
Bouwjaar:2019
Uitvoering:318i 136pk Aut
Carrosserie:Sedan
Kenteken:ZH-880-R
APK tot:17 juni 2023
Brandstof:Benzine
Kilometerstand:44.000 km
Transmissie:Handgeschakeld 8 versnellingen
Verbruik:16,13 km/l
Prijs:€ 6.900,00
Motorinhoud:1.499 cc
Topsnelheid:210 km/h
Vermogen:136 pk
Opties:
Centrale vergrendeling
Radio
AstonMartinDriver zegt
@astonmartindriver: ben ik de enige die denkt dat dit een malafide verkoper is: bouwjaar 2019 8 versnellingen, dit stinkt!
johnhert zegt
@astonmartindriver: Och, of de RDW had weer eens een baaldag, fouten bij invoeren van auto’s is eerder regel dan uitzondering.
mustang750supersnake zegt
belachelijk veel zelfs….
z4coupe30si zegt
Alpine weis… die is niet wijs!
Rick-dos zegt
Na de E21 en E30 is het bergafwaarts gegaan met de 3 serie. Heb de E36 nooit wat aan gevonden. Daarom heb ik in ’92 een uitstapje gemaakt naar de Golf VR6. Die had ik liever dan een E36 325i coupe hoewel het leuke gimmicks had als het raam een klein beetje laten zakken en redelijk revolutionaire DSC. Ben door de E39 weer teruggekeerd bij BMW. Heb nog wel een E92 gehad maar die auto heeft mij nooit hetzelfde gevoel gegeven als de E21 en E30 die ik toen had.
Mijn hart gaat nog steeds sneller kloppen als ik een E30 M3 zie maar een huidige M3 of M4 doet hooguit mijn hoofd draaien. Vandaag nog een paar M4’s gezien. Leuke auto’s maar het doet mij verder niet veel.
vbarchetta zegt
Belangrijkste optie is stuurbekrachtiging, dat was bij de eerste series nog niet standaard. Gezien de plastic bumpers en de witte standaard lak vraag ik me af of de eerste eigenaar deze optie wel heeft aangevinkt…
jaapiyo zegt
Heb zelf geen stuurbekrachtiging op de 944. Mis het eigenlijk ook niet. Nou ja vooruit, heel af en toe als het echt krap manoeuvreren op de centimeter is misschien. Voor de rest gewoon af en toe naar de gym en biceps kweken.
karaya zegt
Voor klassieke auto’s geldt de gulden regel dat de auto nieuw duur in aanschaf moet zijn geweest, het de duurste en of snelste uitvoering is en dat er weinig van gemaakt en/of overgebleven zijn.
Deze BMW zal dus nooit extreem veel geld waard worden. Bovendien is het de minst aantrekkelijke BMW 3-serie van de hele reeks in de meest deplorabele uitvoering.
mashell zegt
@karaya: nee hoor. Een 2CV, Renault 4, Kever of Transporter is ook in basismodel de perfecte klassieker.
flutterby zegt
@mashell: het gaat ook niet om de productieaantallen, maar hoeveel de tijd weten te weerstaan. Voor de E36 is dat in originele staat ook niet zoveel.
Mijn eerste auto was er één en heb er veel plezier aan gehad. Hoewel ik het geen lelijke auto vind (vooral oud) vind ik de E30 en E46 veel mooier en tijdlozer.
karaya zegt
@mashell
Die leveren ook nogal veel op hè.
mark383 zegt
Nee. Aan zo’n kale E36 zit geen kraak of smaak aan als je mij vraagt… Een zescilinder met lederen interieur in een mooie kleur kan ik nog wel waarderen, maar over het algemeen vind ik de W202 veel tijdlozer opdrogen (en een veel mooier interieur hebben). En dat zeg ik als BMW liefhebber…
PS: In vergelijking met de E30 rijdt het overigens wel echt veel volwassener.
woertquattro zegt
Hoezo komt deze in aanmerking voor de overgangs regeling? Dat is toch alleen voor auto’s tot 31-12-87?
raoufff zegt
Gaaf ding, zou ik graag willen hebben!
mark383 zegt
Voor 500 euro minder zou ik deze halen: Mercedes-Benz C-klasse – (W202) 280 Elegance 2.8-24V 193PK || Automaat | Sedan | Cruise + Climate Control – https://www.autowereld.nl/mercedes-benz/c-klasse/w202-280-elegance-2-8-24v-193pk-automaat-sedan-cruise-climate-control-26180656/details.html