Ja, het BPM bedrag van deze Ducati 1199 Panigale Superleggera, daar alleen koop je al een leuke nieuwe motor voor.
Het is natuurlijk al lastig om verschillende BPM berekeningen te vergelijken de laatste jaren door de wijzigingen in de BPM berekening voor auto’s. Bij motorfietsen is het systeem vrij structureel hetzelfde gebleven. Hier heeft de uitstoot nog geen invloed op de hoogte van de BPM. Tenzij de uitstoot van een motorfiets 0 gram is. Voor een Harley Davidson Livewire of een BMW CE 04, wordt dus € 0,- BPM berekend.
Nu vonden we een motor met een pittig prijskaartje waarvan de BPM zelfs nog ‘meevalt’, ja we durven het te zeggen. Want voor menig auto van € 76.000,- is de BPM hoger dan € 9.500 (het BPM bedrag van deze 1199 Panigale Superleggera).
Ducati Panigale rijders weten dat het verbruik (en dus uitstoot) van deze motorfiets geen zuinigheidsrecords breekt. Een niet nader te noemen Ducati rijder op de redactie haalt op haar 899 al met moeite 1 liter op 11 km. Maar goed, prima dus dat er niet naar uitstoot wordt gekeken wanneer het BPM bedrag voor een motorfiets wordt vastgesteld!
Top of the line Ducati Panigale 2014 vs 2021
In 2014 was deze 1199 Panigale Superleggera het mooiste en duurste wat je kon kopen. Wat blijkt in 2021? Inflatie heeft zijn werk gedaan!
In 2014 betaalde je € 76.000,- voor de 1199 Superleggera. Maar in 2021 moet je al € 115.000,- meebrengen voor de ’top of the range’ Ducati Superleggera V4. Dat is natuurlijk een volledig andere motorfiets. 7 Jaar ontwikkeling in motorland en meer specifiek bij het Italiaanse Ducati is niet niks. De verschillen tussen de 1199 en de V4 Superleggera? Waarbij je dus wel moet bedenken dat de 2021 V4 Superleggera 2 cilinder meer heeft!
1199 Superleggera (2014) vs. V4 Superleggera (2021)
- Motorblok: 1198 cc V2 – 998 cc V4
- Vermogen: 200pk – 224pk (234 pk met volledige race-uitlaat)
- Drooggewicht: 155 kg – 159 kg (152,2 kg met racekit)
- Koppel: 134Nm- 116Nm (119Nm met volledige race-uitlaat)
Dus voor het monsterlijke koppel van de V2 moet je dus echt die 2014 Ducati 1199 Panigale Superleggera hebben!
Deze Ducati 1199 Panigale Superleggera staat te koop in Bodegraven. Een exemplaar wat tot nu toe alleen de showroom heeft gezien, dus nog met een maagdelijke km stand en nog ‘onverprutst’ en origineel. Er zijn slechts 500 exemplaren geproduceerd, dit betreft serienummer 482. En ook wel prettig, gewoon nog volle garantie…
Hoe zoiets rijdt? Zie de video van Motorcycle.com die er destijds de baan mee op mochten.
pindakoning zegt
Gaaf ding! Mijn voorkeur gaat echter wel uit naar een Panigale R Final Edition
bimmerfan zegt
Wat een geld voor motor… en dan is het nog niet eens de duurste Ducati op het net!
Foramen zegt
Ruim 230pk op 155kg, nee bedankt, daar kan ik niet goed genoeg voor rijden.
okdoei zegt
Als ik suïcidaal zou zijn, had ik dit gekocht.
tortuga zegt
@okdoei: ach tegen dat je nu de 1ste maal de baan op kunt is het al in panne gevallen buiten de showroom deur
bpc zegt
Gaaf ding, maar hoeveel meer motor is het dan pakweg een gsxr1000, een gsxr1000 is om en bij de 15k nieuw? Waar zit het grote prijsverschil vraag ik me telkens af
Foramen zegt
@bpc: om 30 a 40kg gewichtsverschil te kunnen behalen heb je dure materialen of speciale productie methode nodig.
+ een premium omdat het specialer is natuurlijk.
krikke240z zegt
@bpc: is zoals een Porsche vergelijken met een Pagani of Koenigsegg. Andere materialen, betere componenten en status.
torsen zegt
@bpc: Ik wou zeggen kleine correctie maar zo klein is het niet.
Voor een 2021 GSX-R1000 mag je €24k afrekenen.
PunicaOase zegt
In geen 76.000 jaar.. Doe mij maar een relaxte Harley.. Met dit soort Ducati’s haal ik echt m’n pensioen niet..
JanJansen zegt
@punicaoase: met een midlife-Harley is je leven toch al klaar.
PunicaOase zegt
@janjansen: hahah, nee joh, Harley is weer hartstikkuh hip, je loopt achter ;-)
iannuzi zegt
Deze staat dacht ik al jaren te koop bij Berry.
elemento zegt
Staat ook een dikke bij crama motoren. Had mn mt10 gehaald. Zag die panigale ook staan