De blits maken met vleugeldeuren zonder je blauw te betalen bij de pomp: met deze Volkswagen XL1 die nu te koop staat in Nederland kan het!
Een zeldzame Volkswagen: dat klinkt als een paradox. Bij Volkswagen weten ze hun modellen massaal aan de man te brengen en daarmee doen ze hun naam eer aan. Als we het een keer over een zeldzame Volkswagen hebben is het doorgaans een zeldzame variant van een niet-zeldzaam model.
XL1
Toch is er een Volkswagen waar er maar vier van op Nederlands kenteken staan en die niet is afgeleid van een massageproduceerd model: de XL1. Deze auto is niet alleen bijzonder vanwege zijn zeldzaamheid. Zowel het koetswerk als de techniek zijn ook gerust bijzonder te noemen.
Zuinig
Het idee achter de XL1 is helemaal niet zo gek. De auto is namelijk gebouwd met maar één doel: zo zuinig mogelijk zijn. Dankzij de compacte afmetingen en het gebruik van lichtgewicht materialen weegt de auto maar 770 kg. Tegelijkertijd zorgde het extreem aerodynamische koetswerk met de dichte wielkasten voor een Cw-waarde van slechts 0,189.
Verbruik
Onderhuids is uiteraard ook alles op alles gezet om de XL1 zo efficiënt mogelijk te maken. Volkswagen besloot dat een combinatie van een 0,8 liter tweecilinder dieselmotor en een 20 kW elektromotor de beste optie was. Het gewenste resultaat bleef niet uit: de XL1 is inderdaad extreem zuinig. De auto verbruikt op papier slechts 0,9 liter per 100 kilometer. In de praktijk is dat misschien ietsje meer, maar het zal alsnog een bijzonder efficiënte auto zijn.
Productie
De Volkswagen XL1 is in alle opzichten een concept car, met één verschil: de auto is daadwerkelijk in productie genomen. Weliswaar in een beperkte oplage van 250 stuks, maar toch. Met een nieuwprijs van €111.000 was het ironisch genoeg geen auto voor zuinige mensen. Uiteindelijk was de XL1 dus even nutteloos als geniaal.
Nederland
Van de 250 XL’s zijn er 200 verkocht aan klanten. Daarvan hebben er uiteindelijk vier stuks een Nederlands kenteken gekregen. Het gebeurt dus niet dagelijks dat er een nieuwe XL1 wordt aangeboden in ons land. Twee en een half jaar geleden schreven dat er een Volkswagen XL1 te koop stond in Nederland voor €111.645. Nu in 2021 is er weer een exemplaar opgedoken, dat wordt aangeboden bij Grey Collection in Klundert.
Afschrijving
Er is met deze XL1 nog maar 4.825 kilometer gereden. In totaal is er waarschijnlijk dus niet veel meer dan 50 liter aan diesel doorheen gegaan. Daar heeft de eigenaar dus maar mooi op bespaard. Of de afschrijving ook zo gunstig uitpakt kunnen we helaas niet uitrekenen, want de prijs is op aanvraag.
Met dank aan Ko voor de tip!
Charles Taycan 4S zegt
Prijs op aanvraag… wat een onzin! Zeg gewoon wat dat ding moet kosten in je advertentie dan heb je nog kans dat je hem verkoopt!😉
vonklausenburg zegt
@Charles Taycan 4S: Mijn vader zei altijd: als je moet vragen hoeveel het kost kan je het al niet betalen.
Charles Taycan 4S zegt
Ja, dat was vroeger bij Rolls Royce zo idd! Ook zo: Wat is het vermogen van deze auto?… Genoeg…😉
Hubert zegt
@Vonklausenburg,
Rijke mensen zijn zo rijk omdat ze van te voren willen weten wat iets kost en dus geen verrassingen achteraf willen hebben.
RiKe zegt
@vonklausenburg: als ik naar een gemiddelde showroom ga kom ik op dezelfde conclusie zonder te hoeven vragen dankzij de BPM
vbarchetta zegt
@Charles Taycan 4S: precies dit.! Zijn ook van die vervelende mensen die iets op Marktplaats te koop zetten met “bieden” als je vraagt wat ze ervoor willen hebben, krijg je antwoord: Doe maar een bod.
Zet bij de advertentie gewoon wat je ervoor wilt hebben. Punt uit…
reactief zegt
Dus een verkoper vraagt of je wilt bieden.. Jij vraagt vervolgens wat ze ervoor willen terwijl duidelijk is dat ze een bod willen.. en als je dat als antwoord krijgt vind jij ze vervelend?
Ik vind het vrij logisch dat je je schikt naar de verkopende partij aangezien jij blijkbaar iets wilt van hem/haar…
mashell zegt
En de verkopende partij wil ergens vanaf. De klant is degene die kan helpen dat doel te bereiken, die moet je het niet al te moeilijk maken.
Charles Taycan 4S zegt
@vbarchetta, zo is het! De kans dat je iets verkoopt waar duidelijk de prijs, omschrijving en foto’s bij staan is veel groter dan zonder deze genoemde zaken…👌
vacano zegt
Als ik je goed begrijp zijn Bieden en Veilingen héél vervelende verkoopwijzen.
Soms wil je iets weg doen zonder een idee te hebben hoeveel het waard is of kan opbrengen.
Daarom hebben verkoopsites de mogelijkheid bieden ipv prijs.
Daarom verkoop je soms goederen via een Veiling en hele dure exclusieve stukken worden via gespecialiseerde veilingshuizen aangeboden.
Bied gewoon wat het jou waard is en wat je ervoor kan geven ipv van te vragen hoeveel wil je ervoor hebben.
Loek zegt
@vbarchetta: ik noem altijd een prijs wat ik ervoor wil hebben. Zie mensen altijd onder bieden. Ik heb momenteel een rits 1:43 modellen op Marktplaats staan met allemaal een minimumbedrag wat al relatief goedkoop is. Krijg ik ze verkocht? Nee hoor. Ik krijg dagelijks berichten van irritante onderbiedingen.
Als die prijs kennelijk toch open staat voor discussie, doe mij dan maar bieden. Als iedereen toch zo goed weet hoe veel die moet betalen, zoek het dan ook maar uit.
Er zijn categorieën waar men het geld niet nodig heeft en de gek laat bepalen wat hij/zij ervoor geeft. Onderhandelen kan altijd nog.
jaleukhoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
zweed zegt
Toevallig zaterdag in een XL1 gereden, erg leuke ervaring!
SimonMc zegt
Wel ook opladen ( dit is een plug-in hybride ), want anders verbruikt ie gewoon 2,5 liter/100 km…wat best tegenvalt voor een auto met zo’n laag gewicht en lage luchtweerstand.
JanJansen zegt
mijn Audi S4 B5 rijdt 1 op 8
Ik wil best ruilen met 50.000 euro bijleggen.
supertjeduc zegt
Er heeft er een tijdje een in Den Bosch gestaan
In het pand van de v&d toen die er mee op gehouden was, is toen een tijdje vw showroom geweest
Was erg apart autootje
Friso zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
utregter26 zegt
Dan vind ik de i8 in alle opzichten een veel gavere en betere auto. Ook vleugeldeuren en zuinig.
Johanneke zegt
En toen kwam dieselgate, en is de techniek ontwikkeld voor deze auto nooit gebruikt in andere auto’s.
arta zegt
LS turbo er in!
Wicos zegt
Reuze jammer dat het bij dit ene model en kleine oplage is gebleven. Al lijkt de Lightyear er wel een beetje op. In plaats van deze efficiënte vorm is de ontwikkeling steeds meer richting hoge, hoekige en onnodig zware suv’s gegaan. En dan moeten er allerlei kunstgrepen worden uitgehaald om het verbruik en uitstoot (op papier) enigszins te beperken. Ik fiets al 8 jaar meer dan 15000km per jaar in een velomobiel (‘raket’ of ‘banaan’) en kan zonder ondersteuning met gemak 40-50km/uur fietsen en dat uren volhouden. Dankzij de vorm van de fiets. En ja, ik houd ook van auto’s. Het getuigt van kortzichtigheid en domheid van ontwerpers en klanten dat in het ontwerp van auto’s lelijke en inefficiënte hoekigheid de overhand heeft gekregen.
406_v6 zegt
@wicos: je vergeet dat auto’s soms ook gewoon praktisch moeten zijn, en de vorm dus de functie volgt…. opletten met bananenschillen voor je iets neerplempt 😉
Wicos zegt
Niet vergeten, maar bewust een beetje ongenuanceerd gereageerd. Gedeeltelijk ben ik het met je eens, een compromisloos voertuig bestaat niet. Een XL1 is geen gezinsauto maar een CX was dat bijvoorbeeld wel, om maar een voorbeeld te noemen dat in vorm een beetje op de XL1 lijkt. En met een trekhaak kun je die paar keer per jaar dan ook een vierkante boedelbak meesleuren. Dat gaat dan niet ten koste van de het verbruik t.g.v. de mindere aerodynamica op de rest van alle ritten. En waarom zou je bijvoorbeeld een MPV als gezinsauto hebben en een SUV als zakelijke/forens- auto? Neem in plaats van die suf een efficiëntere auto voor al die ritten die je toch alleen maakt met een laptoptas en een broodtrommel. Ik breng ook niet met mijn banaanfiets de kleine naar het kinderdagverblijf.
carwax zegt
Ik heb er een naar gekeken een paar jaar geleden: die waren rond de 30k meen ik. Dat was een goede belegging geweest; XL1 kosten nu >100k als ik mobile.de zo bekijk!
peterdepeer zegt
@carwax: dat lijkt me sterk in al die tijd dat ik naar deze auto kijk zijn ze altijd rond de 100k geweest
Thomas20vt zegt
@peterdepeer: inderdaad, deze hebben eigenlijk nooit afgeschreven.
boomhauwer zegt
Het blijft jammer dat de versie met de panigale V2 motor er nooit is gekomen.
GielMK1 zegt
Er is wel rond 2010-2013 de Australische Spartan-V geweest van 350kg met 1198cc Ducati Vtwin. Als trackday special.
ghini zegt
Laadtijd? Tank inhoud?