Ook zo verdrietig dat de nieuwe Opel Manta een elektrische crossover wordt? Dan kun je opteren voor de leukste ‘echte’ Opel Manta die wij konden vinden op Marktplaats.
Er is goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws: de Opel Manta komt terug. Het slechte nieuws: de Opel Manta komt niet terug als een middenklasse coupé. Nee, het wordt een elektrische crossover. Met de term ‘naamsverloedering’ moet je voorzichtig zijn, maar jammer is het ergens wel.
Terug in de tijd
Genoeg om eens terug in de tijd te gaan, toen de naam Manta gewoon nog stond voor een auto die Opel aanbood. Er is een tijd geweest dat zowat elk automerk een coupé in deze klasse aanbood. Dat was gewoon de norm. De Manta was de inzending van Opel. De auto is er in twee generaties geweest: de Manta A hield het vol van 1970 tot en met 1975 en zijn opvolger Manta B van 1975 tot en met 1986. Als je dit leest is de kans groot dat je de auto goed kende uit je jeugd, als je iets jonger bent zegt onderstaande auto je misschien wel wat. Iets met Maaskantje en grote vuurballen.
Tweedehands
Wij vonden het daarom ook eens tijd om te kijken of een Opel Manta van Marktplaats plukken een goed idee is. We hebben een exemplaar gevonden die waarschijnlijk de moeite waard is.
“Restomod”
We kijken naar een Opel Manta CC uit 1980 die op Marktplaats aangeboden wordt. CC staat voor Combi Coupé, de liftback-versie dus. De verkoper adverteert het als een ‘restomod’. Het gaat in ieder geval om een Opel Manta waar het één en ander aan gebeurd is. Zo was de basis een Manta 1.9 Automaat, die vervolgens helemaal ontdaan is van zijn aandrijflijn. De nieuwe motor komt wel uit een Manta, een 2.0 S met 100 pk om precies te zijn. Door een paar extra modificaties, zoals Weber 40er carburateurs en een nieuw uitlaatsysteem, produceert de Manta nu 145 pk. Zoals gezegd kwam de aandrijflijn uit een Manta met automaat, maar die is vervangen door een vijfbak van Getrag.
Tijdsgeest
Dat is allemaal mooi meegenomen, maar waarom deze Opel Manta op Marktplaats in het oog springt is de modificaties, allemaal in de passende tijdsgeest. De auto is volledig opnieuw gespoten in Englischrot (532), een koperkleur die aangeboden werd op verschillende modellen, waaronder dus de Manta. Nog leuker zijn de deep dish Borbet-velgen waar het middelste deel in dezelfde kleur als de auto is gespoten. Ze staan lekker breed onder de auto. Een veel voorkomende modificatie: ronde koplampen in plaats van de vierkante units. Tijdscorrecte modificaties: wie houdt er niet van.
Het interieur van de Opel Manta op Marktplaats is vrij standaard gebleven, behalve dus de versnellingspook en de tellerbak van een Manta GSi. Eis aan dat laatste was dat alle tellertjes het moesten doen, en dat is het geval. Wel zo handig om die 145 pk goed te kunnen weergeven op je dashboard.
Te koop
Goed, deze Opel Manta op Marktplaats kan dus van jou zijn. De auto is verbouwd door iemand die volgens de verkoper helaas niet meer in leven is. De verkoper meldt wel dat wie het was erg veel verstand ervan had en dat er vakwerk is geleverd. Geen zorgen dus, met 98.656 km is het een hartstikke fris ding. Een project als dit aandurven kan op de advertentie van de Opel Manta op Marktplaats.
harrie zegt
Ik las het in eerste instantie als Engli Schroot
Robert zegt
Hmm… de advertentietekst rept van een driebak. Zijn de aanpassingen wel meegenomen in een herkeuring bij de RDW? Het geheel ziet er wel heel netjes uit en ik vind dit persoonlijk erg gaaf.
Misschien leuk te vermelden dat de verkopende partij een handelaar is die een waar feestje aan youngtimers en oldtimers aanbiedt. Staat echt héél leuk spul tussen.
moveyourmind zegt
Geen wonder dat de Calibra zo”n overweldigende indruk op me heeft gemaakt toen ik die in 1989 voor het eerst op de IAA zag.
Dat was wel even wat anders dan zo”n Manta. Veel verfijnder en luxer en naar mijn mening vooral stukken mooier vormgegeven. Zeker ten opzichte van die Manta combicoupé.
Turbo S zegt
@moveyourmind: die cc ziet er inderdaad niet zo goed uit. Dan kon je veel beter een Monza hebben.
potver7 zegt
De modificaties mogen dan wel period-correct zijn, heel erg mooi vind ik het geheel toch niet. Denk dat dat voornamelijk komt door die deel dish velgen, die zijn iets té diep waardoor de gelgrand net wat te ver naar buiten steekt om mooi te zijn. Ook in de jaren ’80 was dat geen porum, behalve op een Mini.
Verder is ’t gewoon een prachtexemplaar natuurlijk.
mark383 zegt
Ik vind ‘m gaaf! Niet mijn ding, maar wel heel netjes gedaan. Voor iemand die er van houdt lijkt me dit echt een koopje.
frank2b zegt
Koop een Opel Manta?
Heet ik Johnny dan?
Richmond zegt
Misschien wel Barry of zoals een van de andere new kids
tenaci zegt
Netjes gedaan, maar restomod? Nah…. Dan hadden er wel een of twee zaken wat moderner mogen zijn. Te beginnen met het motorblok, want deze komt gewoon uit dezelfde periode.
KEV9 zegt
Hoe verkracht je een monument nou.. zo dus
dedokter zegt
Mooie herinneringen aan de film manta manta nu ik dit zie.
Bernadette zegt
@dedokter: jaaaa! Jetzt gehen wir Gummi machen!! (burnout)
marcomanta zegt
Om nog even bij meer Opel Manta’s weg te dromen, zie deze website:
https://autoschade-peters.nl/manta/
escort77 zegt
Manta’s blijven een soort guilty pleasure voor mij, maar dit liftback-model vind ik gewoon niet mooi.
vaakbenjetebang zegt
Als je specifiek zoeits zoekt is dit denkelijk een prima exemplaar, maar smaakgevoelig is het geheel wel! Het ziet er dan wel weer netjes uit als in ‘geen rommelhok’ en ik zie dit oneindig veel liever dan een willekeurige moderne auto. Dit heeft zo veel meer karakter en charme.
mc96 zegt
restomod is het nieuwe youngtimer 😀
geelbarrel zegt
poor man’s Monza
lightisride zegt
Ik vind m niet zo mooi.
Ook geen restomod. Daar hoort toch een moderne motor, remmen, etc. bij
Period Correct vind ik m ook niet erg. Op een Manta CC verwacht ik dan beige nepbonte stoelhoezen, en iets om het stuur en spatlappen. Of een luxaflex binnen of buiten de achterruit. chromen strips ergens?
Manta CC was altijd de oude lullen Manta. net niet en zeker niet sportief. poor men’s mercedes SEC, erg poor.
Alexander zegt
Nog even wat informatie van de verkoper, de Manta is niet opnieuw gespoten, het Engels Rot is de originele kleur wel zijn er enkele delen in het verleden overgespoten, het originele kleurnummer is nog op het id plaatje aanwezig. De Borbet, 16 inch, velg/band combinatie blijft binnen de spatbordranden, voor en achter, volgens de APK voorschriften. Ik weet dat de echte Manta puristen een voorkeur hebben voor het kofferbaktype, dat was in het verleden ook al zo, de CC is daardoor minder verkocht en daarom momenteel zeldzamer, de bouwer van deze Manta had daarentegen voorkeur voor de CC, is dus een erg persoonlijke keus geweest. Ik vond het belangrijk dit als aanvullende informatie mee te delen en ga niet op elke reactie reageren, het staat iedereen vrij zijn of haar mening over deze auto te geven.
Groet,
Alexander