Zo’n Vixen met BMW motor is cool, maar qua coolheid is er toch echt bijna niks boven deze Heku Car Camp.
We moeten het even hebben over campers en caravans. Campers zijn nog steeds mateloos populair, omdat je gewoon een mobiel huisje hebt waar je in alle luxe de hele kaart van Europa kunt afvinken van je bucketlist. Om de narigheid te voorkomen dat je steeds alles moet inpakken om op locatie mobiel te zijn is er de caravan: waar je je eigen auto gebruikt om een gelijkwaardig huisje rond te trekken en je daarna de auto gewoon los zijn werk kan laten doen.
Nadeel
Beide hebben een nadeel: het duurt even voor je op je bestemming bent. Voor de fervente kampeerder absoluut geen probleem, maar de linkerbaan ga je niet vaak zien in een camper of caravan. Een oplossing daarvoor vinden we op de ‘bizar!’-pagina van het camperboek in de jaren ’80. De Heku Car Camp.
Heku Car Camp
Het idee is erg simpel. De meeste campers baseren zich op een Fiat Ducato of een andere bedrijfswagen, want die zijn er het meest efficiënt voor qua ruimte. De Heku Car Camp baseert zich op een personenauto. In dit geval een Opel Kadett, maar later zijn er ook soortgelijke constructies uitgebracht voor de Astra (sowieso de F, H en J).
Het idee is dus een contraptie aan je Opel, maar de Heku Car Camp is slimmer dan dat. Je kunt hem namelijk ook loskoppelen. Het is eigenlijk een soort aanhanger die een deel van de auto ‘opeet’, zodat je een combi hebt tussen camper en caravan. Het voordeel daarvan is dat je meer uit de potentie van de auto haalt. Een Heku Car Camp is daarmee één van de snelste campers ter wereld.
GSi
Maar het wordt nog leuker: je koopt dus niet alleen een Heku Car Camp, je koopt ook een Kadett (E). En wat voor één: een echte GSi! Het gaat om een prima ogend exemplaar met een heerlijk jaren ’80 stofje en dat toen oh zo vooruitstrevende digitale dashboard. De kilometerstand is fors met 290.712 km, maar de auto is ‘grondig gecheckt’ en waar nodig helemaal fris gemaakt. Qua versie gaat het om de latere tweeliter-versie, maar volgens het kentekenrapport niet de zestienklepper met 150 pk. Je moet het dus doen met 115 pk. Overigens wel leuk: de auto staat op kenteken als een camper. De twee extra wielen van de camper-aanhang staan er dus gewoon bij genoteerd.
Camper
Over de aanhang gesproken: de Heku Car Camp is verre van de ruimste camper. Het bed is tussen het aerodynamische dak van de camper en het dak van de auto gepropt. Je hebt wel een bankje met een tafel en zelfs een kooktoestel met koelkast, maar dan nog mogen we concluderen dat het vooral een dak boven je hoofd is als het regent.
Naar moderne standaarden is de GSi-camper misschien niet meer de snelste, maar volgens Heku Car Camp eigenaren voelt het tijdens het rijden gewoon alsof je met een iets tammere Kadett GSi op pad bent. Het loskoppelen van de camper schijnt maar tien minuten te kosten, dus dan zet je die maar neer en kan je in de Alpen lekker hoeken met je retrotastische Opel-hot hatch. Ondergetekende ziet het wel zitten, maar kan de vraagprijs van 11.000 euro niet ophoesten voor een woonmobiel. Kun jij dat wel, dan moet je even de advertentie van de Heku Car Camp op Marktplaats bekijken.
tjorque zegt
11k is een koopje vandaag… campers zijn rete-gewild!
Het is een heel grappig concept :)
Heerlijk die foute eighties!
tortuga zegt
@tjorque: wees maar zeker! Die C20Ne blok is bere sterk! Zat ook in men eerste auto. Dit is echt knap om te zien maar kan het me niet inbeelden op een vrij recent model
Jazz G1. zegt
Tsja…. Leuk, maar ik heb toch liever deze, https://youtu.be/SpwH9WeVEfU
erro zegt
@Jazz G1.: kleur en styling te gek
tinnemans zegt
“Beide hebben een nadeel: het duurt even voor je op je bestemming bent. Voor de fervente kampeerder absoluut geen probleem, maar de linkerbaan ga je niet vaak zien in een camper of caravan”
Die tekst klopt niet hoor, want ik zie ze elk jaar best vaak op de linkerbaan, zelfs op plekken waar er 3 rijstroken zijn. Knokkeltjes wit, tandjes op elkaar, verbeten grijns, maar ze moeten en zullen die vrachtwagen inhalen.
Ik heb zelfs een keer een landgenoot met caravan op een steile helling gezien waar de 2 linkerrijstroken een minimum snelheid van 80 of 90 hadden en de rechterbaan 40. Die 40 haalde hij niet eens, maar wel stug uiterst links blijven zitten.
kenner zegt
@tinnemans: nou meid, wat een verhaal
tinnemans zegt
@kenner: Nou joh, zonet even naar Duitsland geweest en daar reden ook alweer zomaar 5 campers op de linkerbaan. Aangezien je zo enthousiast reageert zal ik je in al m’n posts taggen vanaf nu. Heb je wat te lezen. ;)
phdg zegt
@tinnemans: Dat begrijp ik dus ook niet, het duurt echt maar enkele seconden om met een degelijke combinatie (passat 2.0tdi en caravan van 1500kg)een trekker met oplegger voorbij te gaan… hoe sommige mensen erin slagen om daar een paar minuten over doen?
kennone zegt
HEBBEN!!!
Johanneke zegt
Doodzonde dat het de 16 klepper dohc niet is. De 8 klepper ohc is het gewoon net niet. wel heel gaaf concept voor de rest!
willeme zegt
@4g63: dat is niet correct. De 16-klepper is helemaal niet zo denderend. Zeker niet in de Kadett. Erg leuk als je voluit wil, maar de achtkleppers zijn veel fijnere motoren als je ‘normaal’ tot vlotjes rijdt. De nokkenassen waren dermate ‘wild’ bij de 16v dat je onder de 3.500 toeren een beetje een nukkige motor hebt. De achtklepper pakt prettiger, zeker vanuit lage toeren. Dus niet echt doodzonde imho ;-)
potver7 zegt
Dus met een Kadett met 115pk ben je sneller dan met een Ducato met 115pk? Pics, or it didn’t happen…
saxoke zegt
Met dat campinghokcontainergzval erop zal het echt niet de snelste camper zijn. K vermoed dat een beetje 200pk camper sneller is
Johanneke zegt
Ja, mijn oom en tante hebben een hyundai busje welke als camper is omgebouwd, 170pk diesel. Wil best aardig.
saxoke zegt
@Johanneke: de 180pk Ford van m’n schone ouders ook
moveyourmind zegt
Één klein dingetje..
Qua Fe2O3 uitstoot kan je denk ik beter met het vliegtuig op vakantie gaan.
geelbarrel zegt
gegarandeerd de meest zijwindgevoelige GSi ever
lincoln zegt
Lelijke gordijnen ..
edward330d zegt
Waar blijft de S klasse met Tabbert opbouw?
biopowerenschede zegt
Hoe maakt zo’n ding een bocht? Dat tordeert toch als de ziekte?
MarcoM zegt
Prijs valt op zich mee, als je ziet van een caravan tegenwoordig al kost of een camper, dan is dit een mooi alternatief en je kunt de rest van het jaar gewoon Opelen.
fanboy zegt
Grappig concept. Wel rij je zwaar illegaal rond als je hem zonder camper erop rijdt. In Nederland dan, in buitenland zal het geen probleem zijn.
Robert zegt
@fanboy: dat heb je mooi goed. Een camper kenteken houdt in dat het voertuig moet zijn voorzien van o.a. een permanente kookvoorziening en een (semi-) permanente slaapvoorziening. Zodra de aanbouw is losgekoppeld, is dat dus niet langer het geval.
Wel een toffe combinatie om zo te zien, alleen wat @biopowerenschede ook al aangeeft, ik denk dat je op de eerste de beste haarspeldbocht in de bergen al krakend vastloopt tussen de bergwand en de vangrail.